wie monteert en met FCP in combinatie met een mac book pro

He mac familie :sarcastic:

Ik heb weer een vraag.
Wie monteert er met FCP en doet dit in combinatie met een mac book pro.

Ik monteer nu met FCE maar wil de overstap gaan maken naar final cut studio.

Alleen wil ik af van het gebonden zijn aan een vaste werkplek dus wil ik naar een mac book pro.
nu ben ik al bij de mac store geweest en zeggen geen probleem.
tuurlijk het is een offerte van een 3 en 3 nullen.

Wat is jullie ervaring en wat raden jullie me aan. aantal gig aan werkgeheugen enz

Ik wil het voor (korte) (video) clips gaan gebruiken dus hoef geen grote projecten van een paar uur te maken.

wie o wie

Ik monteer met FCE op een 3 jaar oude MacBook.

FCP gebruikt meer van je grafische kaart.(kleur, 3D rendering, overgangen, effecten etc).

Definieer grote projecten. Wat wil je gaan doen? Enkel films achter elkaar zetten, lichte bewerking en muziekje eronder? Of toch meer met de grafische dingen werken? Leg uit wat je precies wilt gaan doen. Want misschien is zelfs FCE voor jou wel de uitkomst. Iets makkelijker te begrijpen, neemt minder ruimte op je harddisk etc.

afroman

ik maak al een tijdje simpele videoclips
nu is de vraag meer naar het hd filmen en ook filmen met dsrl

dat zijn zware bestanden en vraagt soms ook kleur aanpassing.

ik werk nu al met FCE maar loop soms wel tegen beperkingen aan

maar goed als mensen me werken met FCP nog afraden hoor ik het ook graag

Nee, als je bewust kiest voor FCP, vooral doen. Maar dan moet je inderdaad rekening houden dat je toch een stevige videokaart kiest. En voldoende RAM.
[url=http://www.apple.com/finalcutstudio/specs/]Specificaties[/url]

[quote]
1GB of RAM (2GB of RAM recommended when working with compressed HD and uncompressed SD sources; 4GB of RAM recommended when working with uncompressed HD sources)
ATI or NVIDIA graphics processor (integrated Intel graphics processors not supported)
128MB of VRAM
Display with 1280-by-800 resolution or higher

[/quote]

Ik monteer af en toe op mn MBP 13"/4GB/2.26GHz (van precies een jaar oud) met FCP. Het werkt wel, maar je moet af en toe wel geduld hebben. Vooral als je werken op een goede MacPro gewend bent. Het monteren zelf gaat wel prima (ook met HD-footage van bv de Canon 7D), maar effectjes erbij, kleurcorrecties etc, dan wordt het wel allemaal wat sloom. Daarnaast: op 13" monteren werkt ook niet echt fijn, ik gooi er vaak een 21" monitor naast...

Bedenk wel dat we 13 inch een grafische chip heeft en de MBP die chip plus een grafische kaart heeft. En dat zal bij vooral de effecten meer verschil maken denk ik.

Ik werk zelf nog niet met FCP. Binnenkort wil ik het wel gaan proberen. Ik ben niet echt een editor, dus pak daar af en toe Premiere voor. Maar dat is verre van ideaal. Maar ik werk met een MBP uit 2008 met After Effects CS4 en Cinema 4D en dat gaat prima.

Ik monteer dagelijks op mijn pre-unibody Macbook Pro, daarnaast heb ik ook een i7 MBP tot mijn beschikking op stage. Mijn oudje doet het prima, wel een stuk langzamer met renderen.

Ook ik monteer vrijwel elke dag op een macbook pro van nu bijna een jaar oud.
15" 2,66 met 4GB en hij trekt alles prima.
Ik had laatst wel een project met heel veel full HD sony EX beeld en dat ging soms wat stroefjes, maar dat kan ook aan achtergrondprocessen of de harddisk liggen waar het materiaal opstaat.

Ik heb er wel altijd een 24" scherm aan hangen en ben zelfs aan het twijfelen om met een Matrox Dual Head To Go er twee aan te gaan hangen.

verder een mooie daisy chain aan FW800 schijven en voor de backup USB shijven.

Ik draai geen superzware 3D shit maar motion en compressor lopen lekker en snel zat.

hallo allemaal

bedankt voor jullie reactie
was gisteren even afwezig dus kon niet direct reageren
ik was onlangs bij de mac house en die adviseerde me deze

# 2.53GHz Intel Core i5
# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2X2GB eventueel later uit te brieden naar 2 x 4
# 500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
# SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
# MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Antiglare Widescreen Display

maar goed hij zei dat ik ook voor 15 inch kon gaan. Maar goed voor een meijer meer heb je dan 17 inch

ik zou voor 15" gaan persoonlijk, veel handzamer en mobieler op lokaties en als je thuis zit hang je er toch een groter scherm aan.

i5 ga je wel pret van hebben hoor!
Vergeet alleen niet dat Final Cut nog geen 64Bits is:

http://www.onemorething.nl/community/topic/overstap-naar-mac-om-te-monteren-in-hd-fcp

http://forums.creativecow.net/thread/8/1053457

timmy boy

wat voor scherm zou jij me adviseren dan?
en wat bedoel je met Vergeet alleen niet dat Final Cut nog geen 64Bits is

heb de linkje gelezen maar begrijp niet helemaal de koppeling

waar moet ik ivm 64 bits dan rekening mee houden

Ik gebruik een MacBook Pro met FCE en dat gaat prima. Het renderen kost het meeste rekenkracht. Daarin zal een desktop beter zijn.

De reden dat ik zelf geen Final Cut Pro gebruik is omdat ik dan niet het gehele pakket zal gebruiken(toch zonde) en verder is dat volgens mij ook niet erg prettig op een MacBook met een grafische chip van intel

Als je bronbestanden maar overeenkomen met je system settings hoef je bijna niet te renderen. Daarnaast werkt het allemaal prima. Gebruik zelf FCP op de meest standaard MacBook Pro 13'', de nieuwste versie.

Klopt, dat moet je instellen bij je sequence inderdaad. Scheelt echt een hoop tijd.
[img]/uploads/community/85f8c0a8c6f098d7c84bec03266f5160c1a413ef_0.png[/img]

Heb zelf een macbook pro 17 inch van een jaar oud.

Heb er aantal filmpjes mee gemaakt met een sony EX1 full hd camera en dat ging perfect.

Heb expres voor de 17 inch gekozen omdat er namelijk een express-card op zit waar ik standaard als ik aan het monteren ben een e-sata kaart in heb zitten, wat daardoor heel erg makkelijk werkt.

Mijn workflow ziet er als volgt uit:

[img]http://dl.dropbox.com/u/4401161/Workflow%20tekening.jpg[/img]

De g-technology is de werk harddisk.
De archief schijffen kunnen makkelijk per 2 schiijffen worden uitgebreid.
Ik kan dus op locatie helemaal zonder stroom werkt wat dus heel erg handig is als je even snel iets moet doen.