Wie weet er iets over snij-plotters?

Dit is eigenlijk een hardware vraag, maar omdat het meer met 'design' te maken heeft plaats ik de vraag bij beeldbewerking, omdat ik denk dat onder de 'beeldbewerkers' meer kennis is op dit gebied.

Mijn ‘werkgever’ heeft onlangs een aantal custom-made stickers meegenomen uit de US. Deze hadden een redelijke prijs, maar gezien het materiaal dat erin zit (een paar dollarcent aan sticker-materiaal) is dit volgens hem toch een ‘gouden business’. Nu wil hij dus zelf een snij-plotter aan gaan schaffen (tweede hands) om zelf voor zijn klanten dit soort custom made stickers te gaan maken. Ik ben de aangewezen lulhannis om uit te gaan zoeken wat hiervoor nodig is en wat het allemaal moet gaan kosten. Mijn kennis op dit gebied gaat echter niet verder dan dat ik er ooit zelf in een verkeersbordenfabriek mee heb gewerkt.

Dus gaarne hieronder wat tips en aanbevelingen van mensen met meer kennis van zaken op dit gebied. Wat is een redelijke plotter om zelf stickers te maken en wat komt er verder allemaal bij kijken? Ik meen me te herinneren dat je bijvoorbeeld niet zomaar bitmap afbeeldingen kunt gebruiken, maar dat deze ook een bepaald formaat moeten zijn, een beetje ala ‘Illustrator’ dus opgebouwd uit lijnen tussen diverse punten i.p.v. pixels. Klopt dat?

Wat zijn de kosten voor het materiaal waar je uiteindelijk stickers uit kunt snijden? Waarschijnlijk zijn er veel verschillende kwaliteiten voor. Het is uiteindelijk (voornamelijk) de bedoeling dat de stickers op auto’s en autoruiten komen te zitten, dus het materiaal moet wel bestendig zijn tegen zonlicht en hitte van onder de motorkap.

Hoe hard slijten mesjes in een snij-plotter? Kun je er na iedere sticker nieuwe mesjes in gaan zetten of gaan die dingen maanden mee? En kosten mesjes een kapitaal of valt dat ook wel mee.

Kortom; vragen te over, help mij op weg a.u.b.! :slight_smile:

al eens geprobeerd naar een bedrijf te bellen waar ze met snijplotters werken? Ik ken er wel een die digitaal geprinte displays maakt en die vervolgens ook snijplotten als het om een kleine oplage gaat. Zij kunnen vast wel wat vertellen, weet niet of ze er zin in hebben maar je kunt het altijd proberen. Kunt ook gewoon zeggen dat je op het punt staat er een aan te schaffen en eens vragen wat hun ervaringen zijn ofzo. Of anders een leverancier van zulke plotters.

het bedrijf dat ik ken heet Vision One

hey iRuben,

het is allemaal een tijd geleden, maar op een aantal dingen kan ik zeker antwoord geven.
Nee mesjes slijten niet hard (wel harder als de huis tuin en keuken schaar), en zijn ook niet moeilijk te vervangen. Ze zijn niet goedkoop, omdat ze op een bijzondere manier geslepen zijn.
Stickermateriaal heb je goedkoop en duur , slap materiaal en steviger materiaal, plaket binnen en buiten of alleen binnen. Materiaal voor buiten is stugger, plakt beter maaar scheurt ook sneller, goed appliceren dus.
Roland, is een goed merk maar er zijn er meer, zelfde geldt voor software. (signalize is zon pakket)
Software is redelijk prijzig en niet ala illustrator, wordt beter.

pff dat is het voor ff, als me meer te binnen schiet zie je wel weer een reactie

greetzz

[url=http://www.rolanddg.be/producten/producten_HTML/CX-300-400-500/CX-300-400-500-N.html]hier[/url] nog een url van een roland

ik lees op die pagina dat het compatible is met illustrator.

De kosten van een nieuwe snijplotter kunnen aardig in de papieren lopen, bij ons op het werk gebruiken ze ook een snijplotter en heb begrepen dat dat apparaat een klein kapitaal gekost heeft.

Nou het toeval wil dat ik in zo'n bedrijf werk waar er een aantal staan. Twee grote plotters van ongeveer 2 bij 2 meter en nog twee kleine plotters. Ik denk dat jij op zoek bent naar een kleine plotter. Die nemen heel weining ruimte in. Je hebt inderdaad een hel hoop soorten materiaal. Je hebt 400, 800, 900 materiaal 400 is het goedkoopst en zoals je wel begrijpt 900 het duurst. Maar de levensduur van dit materiaal is dan ook vele malen langer. Maar wat heeft jouw baas voor sticker meegenomen een echte plakletter of een gedrukte sticker. Want als je een gedrukte sticker wilt dan heb je niks aan snijplotter. Hier staat ook nog een kleine fullcolor printer met de maxiamle hoogte van 30 cm, maar tegenwoordig heb je ze al hoger. Die is perfect voor het drukken voor stickers en al helemaal omdat je met volle kleuren kan werken. Dus geen pixles zoals de meeste printers maar met echt volle kleuren. Het moet dan wel een ai of eps bestand zijn. Ja het is moeilijk uit te leggen. Maar je kan er ook jpg, tif of wat dan ook mee afdrukken. Maar de kwaliteit is dan ook een stuk minder je ziet dan echt de pixels. Eigenlijk geldt voor zowel de snijplotter als de printer dat je voor alles een ai of eps bestand nodig hebt. De snijplotter kan anders niks snijden en de printer drukt het mooier. En de mesjes slijten niet snel hoor. Meestal moeten er om de 4 a 5 maanden een nieuwe mesje in. Maar het hangt ook af van het materiaal dat je snijdt. Je kan me ook wel even bellen dan leg ik je nog wel het 1 en ander uit. Of zeg even wat je nog graag wilt weten Kijk even op www.spandex.nl. Daar hebben ze ook gebruikte en ook nieuwe plotters staan. En ook de gerber komt daarvandaan dat is de (full colour printer).

je bedoelde: http://www.spandex.nl/

Heb weinig aan het verhaal van Tasso toe te voegen (lijkt me aardig compleet) alleen dat ik zelf met enige regelmaat met het probleem te maken heb dat ik voor een klant iets moet laten snijplotten maar dat ze zelden iets aan (kunnen) leveren als een vectorbestand (illustrator of i.d.) zoals nodig (en al meerdere keren vermeld). Dit is echt belangrijk want meestal begint hier het gezeik ! als ze aan komen zetten met een plaatje, jpeg of zo.

Volkomen mee ééns. Ze hebben altijd hele mooie visitekaartjes, briefpapier pennen en ga zo maar door. Maar ze kunnen het nooit digitaal aanleveren. En ja dan heb je weinig aan een plotter.

Iedereen hartelijk dank voor de informatie (ook via PM). Ik ga dit fijn allemaal uitprinten en een beetje verder surfen via de geopperde URL's en dan mag de baas het verder fijn zelf uitzoeken. :-)