Wie wil mijn CMS testen?

Hi,

Ik ben de afgelopen tijd druk bezig geweest met het testen van mijn CMS.
Momenteel gebruik ik de beta van dit CMS voor mijn weblog en voor een paar klanten.
Ik denk erover om het geheel online te verkopen / als open source aan te bieden. Welke van de twee het gaat worden weet ik nog niet, eerst het geheel maar eens afmaken.

Inmiddels ben ik zover dat ik het wel aandurf om mensen om hun mening te vragen.
Er zitten nog een aantal flaws in, en sommige info die in het CMS ingevuld kan worden wordt nog niet (volledig) verwerkt, maar over het algemeen loopt het naar mijn mening wel ok.

Wat kan het CMS nu?

Algemene insteek is dat het zoweel voor blogs als corporate websites gebruikt moet kunnen worden. CMS beschikt daarom over een functie waarmee je dit kan instellen. Met een blog kunnen mensen registeren, inloggen, uitloggen en in de toekomst ook bepaalde settings instellen. Met een corporate website zullen deze functies ontbreken.

[b:ab99f78d3c]Nieuws posten[/b:ab99f78d3c]
Dit gebeurt in de huidge setting als het posten van blog entries.
Er zitten een aantal specefieke blog functies in (commentaar geven), maar over het algemeen is deze pagina zowel voor een blog als corporate website te gebruiken.

[b:ab99f78d3c]Foto’s posten[/b:ab99f78d3c]
Een blog functie, lijkt mij zo.
Hiermee kun je foto’s (in de voorbeeld site max 400 breed) toevoegen en van commentaar voorzien.

[b:ab99f78d3c]Formulieren maken[/b:ab99f78d3c]
Gewoon een contact formulier online in elkaar slingeren.
Velden aangeven en positioneren.
Beschikt ook over een javascript field check. De opties content en email zouden voor de form check nu moeten werken.
Deze functie kan voor zowel blogs als corporate websites gebruikt worden.

[b:ab99f78d3c]Pagina’s toevoegen[/b:ab99f78d3c]
Een content pagina aan de website toe voegen.
kan een pagina met tekst zijn voor een corporate website of een pagina met weet jij veel wat voor je blog website.

[b:ab99f78d3c]Commentaar[/b:ab99f78d3c]
Commentaar kan gegeven worden op de news & photo items.
Deze module kan worden in en uit geschakeld en je kan bepalen of mensen moeten in loggen om te lezen ja of nee. Er moet altijd ingelogd worden om te posten.

[b:ab99f78d3c]Error logs[/b:ab99f78d3c]
Het systeem beschikt ook over error logs.
Mocht er een foutmelding met de mysql optreden wordt de query, bestand, regelnummer en foutmelding naar een tekstbestand geschreven. Zo kun je dus nagaan of er wel eens fouten op je website optreden en deze evt. verhelpen.

[b:ab99f78d3c]Configuratie[/b:ab99f78d3c]
Tijdsinstellingen, site naam, cookie settings en meer opties kunnen hier gewijzigd worden.

[b:ab99f78d3c]Gebruikers[/b:ab99f78d3c]
Mogelijkheid om gebruikersgroepen te maken.
Zo kun je bijvoorbeeld een groep voor ‘verboden fotoos’ maken, en hieraan gebruikers toe voegen. Wanneer je dan iets post in deze gebruikersgroep, kunnen alleen de gebruikeres in die groep de posts zien. Ook de commentaar functies en het archief zijn beschermd voor deze user_groups.

Ik vraag je om, wanneer je het CMS test, de settings niet aan te passen.
Dit kun je gewoon doen, en dat vind je misschien heel leuk, maar dan moet ik die settings weer resetten en dat is een beetje onzin.

[b:ab99f78d3c]
Enfin, waar staat het CMS?
http://www.mivida.nl/demo/
het admin staat op
http://www.mivida.nl/demo/Admin/

Inloggen op het admin doe je met:
Gebruiker: admin
Pass: demo
[/b:ab99f78d3c]
Ik zou het fijn vinden als je je opmerkingen en kritiek met mij zou willen delen.
Ik zoek naar kritiek over de opmaak, gebruikersvriendelijkheid, logische opbouw van menu’s, enfin, de hele handelbaarheid dus.

Op dit moment draait de site in het engels.
Ik ben nog bezig om naar NL te vertalen. Even geduld hiervoor.

Bedankt voor de moeite!

Als eerste opmerking wilde ik het foute doorlinken vermelden, maar ik zie dat je dat in het bericht zelf al aangeeft.

Een opmerking over de rode icoontjes die je vaak bovenin ziet, het is vaak kijken wat zo’n icoontje doet. Je kan er wel een verklaring bijzetten maar als ik jouw was zou ik als je bijvoorbeeld over zo’n icoontje gaat erboven of eronder een korte beschrijving geven wat je dan krijgt. Je kijkt er ook heel makkelijk overheen.
Mooie slideshow bij het fotoboek overigens. Maar als je die begint zou je misschien niet zo snel zeggen dat de afbeelding werkelijk veranderd. Misschien kun je er een lijn tussenzetten en dan rechts- of linksboven onder die lijn slideshow zetten. Is misschien een leuk idee voor elk onderdeel, zodat je precies weet waar je zit. Dus ook als je bij Journal zit en je klikt op bijvoorbeeld archive dat je dan zoiets krijgt Journal » Archive
Zoiets helpt de gebruiker bij het surfen en is ook prettig om sneller van pagina naar pagina te gaan. Bij een groot systeem is het noodzakelijk dat je alles goed indeelt, niet ervan dat jouw indeling zo slecht is, maar ik denk dat het nog niet iets beter/fijner kan!

Bij sommige delen van de Administratie krijg ik een foutmelding (bookmark sectie in admin. In de form-sectie van de Admin zit waarschijnlijk nog een foutje (geen help, dubbel keer “Confirmation message by email”). Als laatste krijg ik een foutmelding bij het Photobook » Module Settings » Position on frontpage. Ik weet natuurlijk niet of die foutmeldingen gewoon nog ‘slordigheidsfoutjes’ zijn of nog niet af is.

Al met al vind ik het een prachtig systeem met zeer veel (orginele) functies, een van de handigste dingen lijkt me de samenwerking tussen alle onderdelen. Daarmee bedoel ik eigenlijk gewoon dat je alle dingen in één keer hebt, ik herinner me nog van mijn vorige websites dat ik een aparte weblog, fotoboek etc. ging installeren, maar zoiets is natuurlijk veel makkelijker.

Enigste minpuntje vind ik eigenlijk de navigatie, ik ben niet zo’n voorstander van het ‘dropdown’-menu dat gebruikt wordt. Misschien is het een idee om ook nog een keuze voor een ‘normaal’ menu te laten komen. Verder is het misschien makkelijk om nog wat simpele layout veranderingen te kunnen doen via het menu, of de CSS online aan te passen…

Laatste wat meer met je bericht te maken heeft, er zijn altijd zielige mensen die alles wel gaan zitten veranderen, ik weet niet hoelang je die link zo open kan plaatsen…

Jaap

@webj

Allereerst dank voor je reactie.
Als je ergens zoveel tijd aan hebt besteed is het fijn wat reacties te horen :slight_smile:

[i:45b142a9ac]rode icoontjes[/i:45b142a9ac]
Allereerst goed punt; ik weet natuurlijk allang wat ze betekenen, maar voor mensen die minder bekend zijn met het systeem is het even gissen…
Je bedoelt dus gewoon een alt tekstje erop zetten met wat het doet?
Of bedoel je echt een rollover image maken wat even uitlegt wat het nu doet?

[i:45b142a9ac]pad indicator[/i:45b142a9ac]
Ik ben vergeten te melden dat dit nog op de planning staat.
Ik kwam zelf ook al tot de ontdekking dat het soms erg lastig is om terug te gaan naar waar je vandaan kwam. Zo’n simpel pad ding ( home > foto’s > deze entry > commentaar ) zou dan erg kunnen helpen. Ik ben nu alleen nog aan het kijken of ik hier een mooie functie voor kan schrijven of dat ik voor elke pagina handmatig dit ding erin moet gaan zetten.

[i:45b142a9ac]bookmark[/i:45b142a9ac]
Deze module hoorde er nog niet in te zitten; heb ik er eventjes uit gehaald

[i:45b142a9ac]form[/i:45b142a9ac]
2 x thank email
moest een keer email zijn en een keer on screen.
by email is dan optioneel en on screen is verplicht.
Is aangepast.
De help moet inderdaad nog geschreven worden.
Vind je de helpfunctie op zich wel hulpzaam of mag die van jou er gewoon uit?

[i:45b142a9ac]nav[/i:45b142a9ac]
Bedoel je de nav in de admin of op de site?
De reden dat ik hem in de admin in een dropdown heb gedaan is omdat ik in systemen als phpbb het zooooo irritant vind dat je pagina zo ellendig lang wordt met al die linkjes naar modules waar je helemaal niet in aan het werken bent.
Maar goed, punt genoteerd, ik zal eens kijken wat ik er mee kan :slight_smile:

[i:45b142a9ac]css[/i:45b142a9ac]
Ben ik ook mee bezig.
Boekje van zeldman is besteld en de tabellen gaan allemaal nog verdwijnen (voor zover mogelijk)

Thanks voor het checken en je commentaar.
het is erg fijn om andere mensen hun mening te horen geven aangezien ik er gewoon helemaal ‘in’ zit en het voor mij eigenlijk heel logisch is.

ow ja; ook de settings kunnen nu niet meer aangepast worden…sommige mensen zijn nu eenmaal kinderachtig :slight_smile:

Ow ja een werkende versie is te zien op: http://www.mivida.nl/wilco/

[b:867d9c147c]rode icoontjes[/b:867d9c147c] Ik denk dat een alt tekst opzich al genoeg is. Als je het echt uitgebreid wilt maken dan maak je een script en als je dan over een plaatje met de muis gaat dan komt er in een door jouw gemaakt soort 'vak' een beschrijving met wat het doet. Maar zoals je zelf al zei en waar ik zelf nog niet opgekomen was is een alt al erg goed. Dat kan dus een alt in het plaatje zijn of title in de a href...

[b:867d9c147c]pad indicator[/b:867d9c147c]
Met een scriptje is het denk ik wel mogelijk, handmatig zou ook kunnen dan moet je er alleen rekening mee houden dat je het alleen bij de ‘uitgebreidere’ onderdelen doet, dus niet bij aparte pagina’s maar alleen bij het fotoboek en het journal.

[b:867d9c147c]bookmark[/b:867d9c147c]
Oké!

[b:867d9c147c]form[/b:867d9c147c]
Oke, het stond er nogal onduidelijk… Ik vind de hulpfunctie erg behulpzaam, je moet 'm er zeker inlaten. Al dan niet voor de mensen die er op het begin iets minder van begrijpen is het wel voor als je 's avonds laat thuis komt en je journal of zoiets dergelijks wilt updaten :wink:

[b:867d9c147c]nav[/b:867d9c147c]
Juist op de website staat die in een dropdown en dat vindik zonde. Ik heb een beetje een hekel aan websites waar het menu bestaat uit een lijst waaruit je de link mag selecteren, ik weet niet waar het vandaan komt maar ik vind het op de een of andere manier vervelend staan. Waarschijnlijk doordat je geen direct overzicht hebt over de pagina’s waar je naartoe kan…

[b:867d9c147c]css[/b:867d9c147c]
Helemaal perfect!

Over de settings, goed idee voor een proefversie, nu kun je toch nog de admin bekijken en alle functies maar gewoon niets aanpassen! Helemaal goed!
Als laatste: http://www.mivida.nl/wilco/ is makkelijk om te kijken hoe en of de sorteer functies in bv. het journal werken!

Jaap

Wat betreft de dropdown op de site: dit is gewoon de stijl van de site.

het is nu een kwestie van een html pagina (de template) aanpassen en dan heb je een nieuwe stijl. Deze stijl heb ik nu gekozen…waarom…sjaaa???

w.b.t.d. padindicator
heb er net aan zitten knutselen maar dat wordt toch redelijk lastig, even proberen nog en anders handmatig.

En voor de andere lezers van deze post: laat alsjeblieft wat van je horen! Je commentaar en tijd worden enorm gewaardeerd!

De page indicator is inmiddels zo goed als af, enkel een kwestie van overal implementeren.

110 x bekeken, slechts een persoon die reageert…
mmmmmmm

Ik weet niet of de opmaak zelf makkelijk kan veranderen als gebruiker maar ik vind het minder fijn als alles in de linkerbovenhoek gepropt zit. Je hebt zo veel onbenutte ruimte die je goed kan gebruiken om het geheel wat overzichtelijker en netter te maken. Misschien ook een idee om de laatste blog en foto overzicht standaard wat uitgebreider op de frontpage te zetten dan de andere blog's. Zo heb je meer een idee waar de blog over gaat zonder dat je moet doorklikken.

Benut de vele ruimte die je hebt! :smiley:

Sage, je hebt opzich wel gelijk. Maar ik denk dat er ook rekening gehouden is met lagere resoluties. Hoewel je dan de ruimte beter in % kan definieëren.

Over de pad indicator, is die nou automatisch of handmatig. Ben nogal benieuwd wat het geworden is omdat het automatisch bijna niet lukte zoals je in een vorig bericht aangaf. Wat betreft dat dropdown-menu heb je wel gelijk, het past wel in de stijl, maar ik denk niet dat iedereen er even tevreden mee is ( :oops: ).

Dat je bericht 110x bekeken is zegt eigenlijk vrij weinig. Ik denk dat je ook eens zou moeten kijken naar de statistieken van die test-site die je erop gezet hebt. Misschien dat er veel mensen zijn die weinig tijd hebben omdat ze naar school/werk moeten en 's ochtends nog even snel de nieuwste berichten doornemen. Verwacht tegen de avond wat meer berichten.

Nog even een kleine opmerking voor meneer de koekepeer, je kan je bericht ook wijzigen alsje nog iets nieuws te melden hebt!

KOEKIE@@!!

zeg kerel zallikudanmaar eens voorzien van gebabbel?

ok ok…:

ik zat even te lezen en meteen viel me op dat al sje smilies gebruikt de regelafstand vergroot van de text. ik vind dat persoonlijk zonde maar het levert ook een storend beeld op tijdens het lezen…

dan een andere opmerking:
de lettergrote: die komt op mij ietwat kleintjes over. is dat afhankelijk van je beeldscherm of heb je hem echt op say… 8em gezet?

vervolgens:
mis van engels en nederlands op je site…
het systeem (ik doe een gok: ben niet bekend met cms) is engels en de rest is nederlands. misschien is dit uniform te maken?

en tot slot als je in canada zit heb je daar vast fans. misschien is het wel leuk om je log ook in het engels te hebben staan?

en als allerslot:
navigatie-dropdown is erg praktisch/functioneel & esthetisch…

SAYONARA : ons spreekt laterzzzzz!

Lettergrootte: Is gewoon de stijl, kan aangepast worden in het CSS.

Dropdown:
Is gewoon de stijl, stijl kan door gebruiker aangepast worden.
Site gaat omgezet worden naar CSS, dus dan moet dat allemaal wat makkelijker kunnen.
Ook de bekrompen bovenbalk en de vele lege ruimte is de stijl.
Deze stijl heb ik gebruikt omdat ik de vorige keer stjil zat was en wat anders wilde.
Heeft me een half uur gekost, dus zo lang duurt het nu ook om een stijl aan te passen.

Engels/Nederlands:
Zoals gezegd heb ik voor de laatste versie alleen nog maar de engelse taal compleet. Ontwikkelen in het engels vind ik nu eenmaal fijn, vandaar. Nederlandse taal komt er aan. Wat betreft twee talig, hier wordt aan gewerkt, maar dit blijkt gewoon errug moeilijk te zijn om overal in door te voeren.

Pad Indicator:
Word toch handmatig, ben ik bang.
Ik heb een array

[code:1:339bc4632d]$pagePath = array (
array ( $page[‘content’] . PHPEXT, ‘mod’ ),
array ( $page[‘content’] . PHPEXT . ‘?mode=view&’ . $mysql[‘entry’][‘id’] . ‘=’, ‘content’ ),
array ( ‘comment’ . PHPEXT . ‘?type=’ . $referral[ $_SESSION[‘SET_MOD’] ] . ‘&’ . $mysql[‘entry’][‘id’] . ‘=’, ‘m_comment’ ),
array ( ‘comment’ . PHPEXT, $lang[‘comm_add’] ),
array ( ‘archive’ . PHPEXT, ‘m_archive’ )
);[/code:1:339bc4632d]

Met alle pagina’s erin. Dan roep ik de functie rootPath ( ‘0,1,3’ ); aan, en die leest de array in. Leest waarden 0, 1 & 3 uit en gooit er namen en linkjes in. Dat is momenteel denk ik de handigste oplossing.

@sage over de laatste blog:
Je bedoelt dat er iets meer tekst bij moet? In principe hangt dit af van de hoeveelheid tekst die de gebruiker tikt. De eerste alinea wordt altijd weergegeven op de eerste pagina. Een regel of 20, maakt niet uit…

Thanks voor de moeite allemaal![/code]