Wie zit er op m'n netwerk ?

Bestaat er een programma, of toestel (weet ik veel) om te kijken of er soms iemand vreemd op m'n netwerk zit ? Ik verklaar; ik heb 2 Mac's die via Airport op internet zitten. Kan ik op een of andere manier controleren of er niemand van m'n buren mee via m'n netwerkje op internet geraakt ?

Je kan dat toch simpeler oplossen, zet gewoon een w8woord op je netwerk en je bent direct zeker dat er niemand ongewenst op kan zitten. Het is ook in het algemeen veel veiliger.

goede tip, maar het is geen antwoord op zijn vraag :wink:

maarten

Als je een router hebt; log in als beheerder en je kunt zien welke IP adressen zijn uitgegeven. Bij mijn Draytek router en WiFi acces point is dat onder Acces Control oid (uit mijn hoofd gezegd)

Ik heb een AirPort Express en ben ook wel benieuwd hoe ik dat kan zien. De Airport Admin tool heeft in elk geval geen opties daarvoor.

[quote:91503ea7d8="JazzEye"]Als je een router hebt; log in als beheerder en je kunt zien welke IP adressen zijn uitgegeven. Bij mijn Draytek router en WiFi acces point is dat onder Acces Control oid (uit mijn hoofd gezegd)[/quote:91503ea7d8]

Maar als ik een vast IP address pak uit die reeks!!!
Bijvoorbeeld 10.0.0.200 subnet 255.0.0.0 router/GW 10.0.0.x (x = 1 of 2 in de meeste gevallen )
of 192.168.1.200 subnet 255.255,0.0 router/GW 192.168.1.x (x = 1 of 2 in de meeste gevallen )

Dan wordt er niets uitgegeven , want ik doe geen bootp request !!!

Ik heb ethereal geinstalleerd (is gratis), MAAR je bent een dag kwijt aan compilen
X11 moet geinstalleerd zijn en FINK heb je nodig.

Maar het pakket is OK… je kunt goed zien wat er gebeurt.

Andre

Als je een airport basestation hebt, kan je de management tools downloaden http://download.info.apple.com/Mac_OS_X/061-1087.20040419.AptmG/2Z/AirPortManagementTools.dmg en met AirPort Management Utility kan je de clients zien.

Heb je een ander merk: dan ken ik geen tools die dat direct doen, maar ik zou
-met een IP ping scan het hele netwerk subnet (dus b.v. 192.168.1.1 t/m 192.168.1.254 afzoeken.
WhatRoute X kan dat b.v. doen.
-Of kijk in de log van je router of de DHCP server meer adressen heeft afgegeven (maar een echt slimme hacker kiest een eigen adres)
-KisMac en iStumbler kijken wel rond naar andere basestations, maar niet naar clients.

Maurits
Bewerkt: ik zie dan tijdens mijn uitzoeken anderen ook gereageerd hebben, dus sommige dingen zijn dubbel

ah die tools zijn perfect! Werkt ook met AirPort Express, zojuist getest. In de Logs kan ik al meer zien over wet er gebeurt op de AE.

thanks!

Zeer tof progje mjsander, echt iets handig. Naar zo'n tool was ik al een tijdje opzoek :D

[quote:d2bb9cfe13="mjsanders"]Als je een airport basestation hebt, kan je de management tools downloaden http://download.info.apple.com/Mac_OS_X/061-1087.20040419.AptmG/2Z/AirPortManagementTools.dmg en met AirPort Management Utility kan je de clients zien. [/quote:d2bb9cfe13]

nice prog

Geen idee of ArpWatch ook voor OSX beschikbaar is, maar anders (tijdelijk) een Linux/BSD machine in je netwerk hangen en arpwatch draaien. Die pikt gegarandeerd 'vreemde' machines op.

[quote:22d83bc540="mjsanders"]Als je een airport basestation hebt, kan je de management tools downloaden http://download.info.apple.com/Mac_OS_X/061-1087.20040419.AptmG/2Z/AirPortManagementTools.dmg en met AirPort Management Utility kan je de clients zien. [/quote:22d83bc540]

Graag reageer ik hierop. Ben een leek wat dit soort dingen betreft en ben er ook niet zeker van of mijn airport-netwerk goed beveiligd is.
Mijn configuratie is een 1e versie basestation en een iBook. Wanneer ik iets in de configuratie van de basestation wil veranderen heb ik een wachtwoord nodig. Dat zit dus wel oke. Maar wanneer de iBook buiten bereik is geweest en ik kom weer binnen bereik dan ben ik direct weer online, zonder dat er een ww wordt gevraagd. Betekent dat dat iedereeen dus gebruik kan maken van mij internetverbinding? Op zich niet zo’n groot probleem, maar kan een handige jongen dan ook op mijn iBook gaan rommelen?

Bovenstaande software begrijp ik ook niet goed. het progje ‘AirPort-clientbewaking’ laat twee grafiekjes zien met enkel een verloop van grijs naar wit, er gebeurd niks.
Het andere progje ‘AirPort-beheerprogramma’ geeft bij de tab ‘Bewaking’ zelfs de melding ‘Er zijn geen clientcomputers verbonden met dit basisstation’, terwijl ik nu toch echt met mijn iBook ben verbonden…

Dank voor jullie antwoorden.

Wouter

Wouter, het wachtwoord die je moet opgeven om je basisstation te benaderen is enkel om toegang te krijgen tot de instellingen van dat bakje. Dat heeft op zich niets te maken met de toegang tot je netwerk. Je kunt je netwerk apart beveiligen met een wachtwoord door bijvoorbeeld WEP in te schakelen. Dan zul je telkens een wacthwoord moeten opgeven indien verbinding gemaakt wordt met je netwerk, tenzij je je eigen netwerk aan de lijst met voorkeursnetwerken zou toevoegen en het wachtwoord onthouden wordt. Ik kan je echter niet wegwijs helpen met hoe dat moet op jou basestation daar ik over een router van US Robotics beschik. Misschien dat anderen dat wel kunnen, nu lijkt me het alvast dat iedereen gewoon toegang heeft tot jou netwerk. Dat hoeft niet problematisch te zijn, ze kunnen misschien enkel van je internetverbinding gebruik maken, en zolang er niets gedeeld wordt vanop jou ibook zit je wel redelijk veilig. Maar het is gewoon een goede gewoonte om toch een wachtwoord in te stellen. Men hoort niet ongevraagd op je netwerk te zitten.