Wifi SSID onzichtbaar maar niet hidden

Ik heb een vreemd probleem op een Macbook late 2009. Wifi is bij herhaling (dagelijks) niet zichtbaar, terwijl het SSID wel visible is. Alle andere apparaten maken zonder problemen connectie (Android, iPad, Linux etc.). Alleen de Macbook niet. In de lijst popt hij niet op; handmatig is het meestal wel mogelijk te verbinden door op Verbind met netwerk... te klikken en dan alle instellingen in te voeren. Maar handig is anders natuurlijk.

Wat al gedaan is:
- Reset PRAM/VRAM
- Wifi als Verbindingsmogelijkheid verwijderen en aanmaken
- Alle TCP/IP instellingen automatisch
- Vernieuw DHCP release
- Verwijderen bestandje com.apple.airport.preferences.list

Alles tot op heden zonder succes en op OSX Lion 10.8.2.

Iemand nog ideeën?

schakel Wifi eerst uit.
verwijder/rename de volgende bestandjes:

NetworkInterfaces.plist
com.apple.airport.preferences.plist
com.apple.network.identification.plist
preferences.plist

ze staan in:
Macintosh HD / Bibliotheek / Preferences / SystemConfiguration

herstart de MacBook.
en schakel Wifi weer in.

Hibbem?

fred44nl: wat configuratie wissen gaat niet helpen, en wist voor deze gebruiker dus alle netwerkinstellingen. Een beetje grof, denk je niet?

Jeffry: Wat voor netwerk is het? Het kan namelijk zo zijn dat het bijvoorbeeld op kanaal 13 of hoger staat, en dat de AirPort door automatische landinstelling (wettelijk verplicht) soms naar een verkeerd land switcht waar kanaal 12 het maximale kanaal is. In zo'n geval zal een netwerk dus niet zichtbaar zijn. Daarnaast kan het zo zijn dat het netwerk buiten de standaard van 802.11 valt. Bijvoorbeeld als het op WPA + WPA2 Mixed staat, want dat is namelijk geen geldige instelling en veroorzaakt diverse rare dingen.

@john
TS had zelf al com.apple.airport.preferences.list gewist.
en de gebruikte draadloze netwerken staan daar in.
dus zo grof was m'n opmerking nou ook weer niet :)

@John: thanks; dat lijkt inderdaad de oplossing. Hij stond op 13, maar doordat het ook af en toe gewoon werkte was ik in de veronderstelling dat dit niet het probleem was. Vooralsnog lijkt dat de oplossing, maar zal het ook een paar dagen aanzien.

@Fred: no worries, als het lang niet werkt is het mij niet zo snel te grof ;)

@Fred,

Nee, natuurlijk niet 'grof', maar ik bedoelde meer dat het iets te veel 'catch-all' was ;-)

Laten we eerst kijken of het zo beter gaat met een kanaal onder de 13.

De reden dat de landinstelling soms niet goed automatisch ingesteld wordt komt door dat de AirPort bij het opstarten geen netwerken met kanaal 13 kan vinden. Dat zou door een te laag beacon-interval kunnen komen, dat de AirPort net een beacon mist met daarin dus ook het juiste kanaal. Als de AirPort namelijk alleen maar netwerken binnen een bepaalde specificatie kan vinden worden alle andere configuraties niet meer ondersteund. (Zoals de EU-configuratie die andere dingen toestaat dan die van USA, China enz)

Kwestie van tijd dus, om te weten te komen of het hielp.