WiFi - stand van zaken

Hoe is het eigenlijk gesteld met het draadloze netwerk?

Lekker in het zonnetje in het park mijn mail checken, even profiteren van de vertraagde trein en op het station wat informatie bij elkaar surfen.

Wie doen dit? Wat zijn de ervaringen?

Ik heb daar ervaring mee, en het is heerlijk. Bekijk [url=http://www.hubhop.com]HubHop.com[/url] en [url=http://www.miwifi.com/]MiWiFi.com[/url] voor informatie.

Dank je, daar heb ik inderdaad gekeken. Het ziet er erg veelbelovend uit. Maar ik wil zo graag weten hoe het in de praktijk bevalt.

Ervaar je de vrijheid of voel je je vooral gebonden aan het beperkte aantal plaatsen waar WiFi beschikbaar is?

Voorlopig zie ik op beide sites bijvoorbeeld in mijn woonplaats Amsterdam nog een beperkt aantal plekken en zie ik me, behalve op het terras van Vertigo, nog niet in het Vondelpark zitten bijvoorbeeld. En buiten Amsterdam? En bij NS stations?

Hoe wordt er omgegaan met deze technologie? Gaat het uitbreiden van het netwerk snel? Doen bedrijven grootschalig mee? Particulieren? Overheid? Ik zit vol vragen, je merkt het al.

Het GSM netwerk heeft zich met horten en stoten, maar uiteindelijk wel landelijk dekkend ontwikkeld - enkele grote natuurgebieden daargelaten. Zit zoiets er ook in voor WiFi? Worden de antennes krachtiger?

Allemaal leuk en aardig maar al die accespoints hebben vaak een bereik van niet meer dan 50 mtr rondom. Zeker al die hotspots bij particulieren heb je dus niks aan. Het wordt alleen interessanter als bedrijven als pompstations, restaurants (bv MacDonalds) en winkels goed mee gaan doen.

Ik heb wel eens rondgereden met m’n iBookje met MacStumbler erop en zeker door een stad heb je zo enkele tientallen netwerkjes te pakken maar daar heb je voor het grootste gedeelte niks aan.

En echt interessant wordt het pas als satellieten mee gaan doen en de mobiele antennes daar goed mee overweg kunnen.

[quote:4a3ab7d6b3="PeterH"] Het wordt alleen interessanter als bedrijven als pompstations, restaurants (bv MacDonalds) en winkels goed mee gaan doen. (...) En echt interessant wordt het pas als satellieten mee gaan doen en de mobiele antennes daar goed mee overweg kunnen.[/quote:4a3ab7d6b3]

Gaat het die kant op of blijft dat toekomstmuziek?

Trouwens, hoe gebruiken jullie Wifi eigenlijk, thuis of buiten? Ik woon zelf in Amsterdam Zuidoost, dat deels terecht, deels onterecht wordt gezien als een wat meer gevaarlijke buurt. Ik zie mezelf echt niet met m'n laptop vrolijk zitten te internetten bij Mcdonalds ofzo. Ik wordt bijna zeker beroofd. Met een PDA zou ik het wel durven. Mijn vraag is dus: durfen jullie het wel aan om met een laptop buiten te gaan internetten?

In de VS biedt McDonalds al wifi aan:

McDonald’s offers meat, potato, Wi-Fi: Cometa’s first partner appears to be McDonald’s, which will test hot spot service starting with 10 locations in Manhattan, and then expanding to 300 stores in three cities. This is a test, only a test, they note. The service will be free for an hour if an extra value meal is purchased, then $3 per hour.[/size][/size]

Ik denk dat je zeker een punt hebt daar. Je moet je wel veilig met je laptop kunnen vertonen in de buurt van een hotspot. Daarom denk ik ook dat het belangrijk is dat het netwerk heel uitgebreid is. Als er een handjevol punten is waar je terecht kan, weten de laptop-liefhebberende criminelen dat natuurlijk ook binnen de kortste keren.

[quote:e76c66373d="Rasheed187"]Ik zie mezelf echt niet met m'n laptop vrolijk zitten te internetten bij Mcdonalds ofzo. Ik wordt bijna zeker beroofd. Met een PDA zou ik het wel durven.[/quote:e76c66373d]

Ik zie het zelf ook niet zo zitten op “open en blood” met mijn iBook te gaan zitten surfen. Ik heb het tot nu toe alleen nog maar “gedaan” vanuit de auto, gewoon bij access points voor de deur en dat werkt op zich prima.

Misschien niet zo netjes, maar het is ook een perfecte manier om te hacken, je bent nooit verder terug te traceren dan tot het betreffende punt. Tenzij iemand je heeft zien staan en je kenteken op heeft geschreven! :stuck_out_tongue:

Ik snap daarom eerlijk gezegd die hype rondom Wifi niet. Voor thuis of op kantoor wel handig, maar buiten ga je toch niet met je laptop lopen internetten? Trouwens, je laptop wordt behoorlijk vies in de buitenlucht.

Ben wel benieuwt wie de slag gaat winnen, UMTS of Wifi.

Dat is natuurlijk individueel. Ik ben zelf vaak op pad voor mijn werk en dan zou het reuze handig zijn. Maar als internetjunk zie ik mezelf ook wel in het park zitten met mijn laptopje hoor.

ik weet niet meer waar maar ik heb vandaag een artikel gelezen over amerikaanse soldaten die met een bepaald soort gsm in BUM FUCK NOWHERE kunnen bellen. Het werkt redelijk eenvoudig: iedere gsm in de omgeveving is behalve zender/ontvanger van een signaal ook een -hoe zal ik het noemen? - carrier. Iedere GSM in de buurt wordt zeg maar een steunpunt. Als ze dat invoeren op een zonnige dag in het vondelpark... dan kan je bandbreedte niet meer stuk!

Tjeezus, goed idee. Als dan die Amerikaanse soldaten niet [i:6a64b3798a]ook[/i:6a64b3798a] allemaal in het Vondelpark komen bellen. :o

Ik kan me voorstellen dat er in A'dam buurten zijn waar je je niet kan vertonen met een notebook, maar hier in Antwerpen (toch ook niet de braafste stad ter wereld) kan ik me toch wel overal vertonen met mijn PoBo. De buurten die wel gevaarlijk zijn, zijn dan ook de plaatsen waar je als laatste wi fi zal vinden.

Wordt wel eens tijd dat de spoorwegen wi-fi gaan aanbieden.

[quote:93567f3cee="MacAttack"]Ik kan me voorstellen dat er in A'dam buurten zijn waar je je niet kan vertonen met een notebook, maar hier in Antwerpen (toch ook niet de braafste stad ter wereld) kan ik me toch wel overal vertonen met mijn PoBo. De buurten die wel gevaarlijk zijn, zijn dan ook de plaatsen waar je als laatste wi fi zal vinden.

Wordt wel eens tijd dat de spoorwegen wi-fi gaan aanbieden.[/quote:93567f3cee]

Spoorwegen, zowel op de stations als in de treinen lijkt me een goeie.

Ik denk niet dat Amsterdam en Antwerpen elkaar qua veiligheid veel ontlopen. Amsterdam is net een groot dorp hoor, maar dan wel met kapsones (zegt een geboren Amsterdamse). In een beetje stad zul je toch over niet al te lange tijd op veel plaatsten het internet op moeten kunnen.

Hey Antwerpen, mooie stad maar het stinkt daar af en toe wel, er moet wat aan die riolering gedaan worden. Mooie vrouwen heb je er gelukkig wel. Maar nee ik durf gewoon niet het risico te nemen, waar dan ook, om met m'n dure laptop buiten te zitten.

Stinken???? :evil:

Hangt volgens mij van je eigen zelfzekerheid af of je ergens met een notebook kan komen. Als je natuurlijk laat blijken schrik te hebben zal men natuurlijk sneller proberen je notebook te stelen.

Gelukkig zijn die Apple dingetjes lekker stevig genoeg om er een flinke oplawaai mee te verkopen.

En wat die lekkere wijven bij ons betreft ze geilen wel op kerels met een lekkere PoBo op schoot. :stuck_out_tongue:

En als die lekkere wijven dan zelf een pobo op schoot hebben?

Nou macAttack, ik vind Antwerpen in ieder geval een toffe stad. Komende zomer ga ik er in ieder geval een paar keer heen, lekker op een terrasje en een pintje drinken. En een PoBo op schoot kan dan fijn zijn, een Belgische sch9one op schoot valt toch wel te prefereren.. (laat mijn vriendin dit maar niet lezen... :D ) Dit was even off topic, maar het lijkt mij ook perfect om op een terrasje eventjes je email op te halen en een beetje te surfen.

[quote:2bf8c7a89d="els"]En als die lekkere wijven dan zelf een pobo op schoot hebben?[/quote:2bf8c7a89d]

Dan zijn er nog weinig woorden nodig :wink:

Zonnetje Koninckje Macje Mailtje

kan slechter toch?