WiFi van de buren drukt eigen Airport weg

Bij een kennis zitten we met een WiFi uitdaging. De iPhones en iPad maken moeizaam verbinding met het eigen draadloze netwerk. En dat terwijl in de kamer waar ze zitten een Airport Express model 2012 staat.

Via Netspot heb ik een meting gedaan en het blijkt dat de buren een veel beter draadloos netwerk hebben. Dat zijn Siemands SX551 Gigaset apparaten en als ik goed heb geGoogled waarschijnlijk Experia boxen van KPN.

De standaard acties al geprobeerd, zoals het wijzigen van de kanalen en het verplaatsen van de Airport. Maar het blijft gewoon slecht.

Mijn volgende stap zou zijn om de Airport Express te vervangen door een ander apparaat. Bijvoorbeeld een Asus RT-AC66U. Want die krijgt goede reviews op Tweakers.
Maar of daarmee echt het probleem opgelost wordt?

Wie heeft nog goede ideeën of andere tips?

heb je “zo maar” de kanalen veranderd, of heb je met een programma als bijv. iStumbler gekeken welke kanalen gebruikt en welke vrij zijn.

daarnaast is het zo, dat je met een moderne Airport Express zowel 2,4 als 5 GHz kunt gebruiken.
5 GHz is meestal helemaal vrij, omdat niet iedereen weet dat het beschikbaar is.

Minimaal 4 kanalen van het sterkste signaal afzitten van je buren. Anders alles instellen op 5Ghz zoals fred ook al aangeeft. Probleem bij dit laatste is dat je dan waarschijnlijk op een bovenverdieping onvoldoende signaal zal hebben.

5Ghz is inderdaad alleen leuk als je niet door het hele huis wifi nodig hebt, ik merk in ons huis (alles beton, jaren 80) dat het 5Ghz signaal op de tweede verdieping al veel te zwak is, en op zolder al helemaal niet komt.

2.4 GHz (802.11b/g) kanaal 1, 6 of 11 gebruiken.

Dus met iStumbler kijken op welk kanaal de buren zitten en dan dus zover mogelijk daarvandaan. En als je ‘on speaking terms’ bent met de buren hun wireless op 1 en die van jullie dus op 6, beter nog 11 bijvoorbeeld.

Maar dat de buren een sterker wireless signaal geven in een kamer waar je eigen access point staat is wel erg vreemd.

Immers zit er naar de buren een muur tussen en dat dempt aanzienlijk. Het zendvermogen (100 mW) is bovendien altijd gelijk tussen apparaten als ze voldoen aan de internationale norm. Als de buren teminste niet zo’n illegale versterker via eBay hebben gekocht en aangesloten.

En zet vooral ook het gebruik van “wide channels” uit want dat vereist een extra kanaal en als dat er niet is in een druk gebied levert dat alleen maar problemen op.

De buren zitten op kanaal 1. De Airports staan op 6 en 11.
De iPhones zijn iPhone 4 modellen, dus helaas heeft de 5 GHz band dan geen nut.
Dat met die wide channels ga ik eens bekijken.

“De Airports staan op 6 en 11.”
Huh? Net was er nog sprake van “een Airport Express model 2012”.

Waarom vormen die Airports niet één netwerk?

Klopt. Om het helemaal compleet te maken: 1 Time Capsule beneden, 2 Airport Expressen model 2012 boven. Maar in de kamer waar de problemen zijn staat 1 AE. En daar zitten ook de buren met hun sterkere zender.

Wat kun je doen tegen een zwak wifisignaal?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=wNhxzjmUVU4#t=272s

En die buren hebben meerdere Experiaboxen? En hebben die TC en de beide AE’s verschillende netwerknamen?

TC en AE’s vormen een roaming netwerk, dus SSID en wachtwoord gelijk.
De buren aan beide kanten hebben volgens Netspot 1 Experiabox staan.

Ergens heb ik het idee dat het eerder een roaming probleem is dan interferentie van de buren (die Experiaboxen hebben vziw geen overdreven sterk signaal). Zijn de security settings van de TC en AE’s identiek? Niet toevallig de een WPA/WPA2 en de ander alleen WPA2?

En op welk kanaal staat de TC?

Ze staan allemaal op WPA2, zelfde wachtwoord etc…

De TC staat op kanaal 11.
Met de kanalen hebben we in ieder geval al wat zaken geprobeerd.
Bijvoorbeeld TC en AE’s allemaal op kanaal 11.
Of allemaal op automatisch en zelf laten kiezen.
Heeft tot nu toe niet geholpen.

OK, is het mogelijk om bij wijze van test de TC en een van de AE’s uit te zetten? (Hoe zijn die drie routers aangesloten op het modem trouwens?)

Ik bedoelde eigenlijk: hoe is dat netwerk aangesloten op het modem trouwens? Via de TC?

Dat kan ik wel proberen, maar dat duurt nog een paar dagen voordat ik weer daar ben.

De netwerk opbouw is gelukkig een beetje complex, anders zou te makkelijk worden:

Begane grond:

modem --+ TC --+ WiFi netwerk
           |
           \---+ PowerLine plug

1e verdieping:

WiFi netwerk --+ AE1 (breid bereik draadloos netwerk uit)

PowerLine Plug --+ AE2 (maak draadloos netwerk)

–+ moet een pijltje voorstellen, maar als ik die in een code blok zet wordt de pijlpunt vervangen door >

Kolere, wat een gedrocht… :wink:

Is dit nog wel een normale roaming setup, vraag ik me af. Want nu zijn er in feite twee routers in het netwerk: de TC en de AE2. (Ik weet niks van Powerline Plugs, maar ik neem aan dat die als brug fungeren…)

Ik zou hoe dan ook het geheel stapje voor stapje van nul af aan opnieuw opbouwen en kijken bij welke stap het fout gaat.

Nee, nee. Er is maar 1 router. Die 2e AE staat uiteraard in brugmodus, maar maakt wel een draadloos netwerk aan.
De PowerLines worden inderdaad gebruikt om het LAN in de kamer te krijgen waar AE2 staat.

Zijn de AE’s bekabeld met elkaar verbonden?
Mogelijk zit er een probleem in je set-up. Op iedere verdieping een router lijkt me wat veel va het goede…