WiFI verlengen met evt Apple Airport Express

Beste,

Een goede vriend van mij heeft een lang huis met een nog langere tuin.
Nu is het probleem dat hij tot midden in het huis fatsoenlijke WiFi verbinding heeft.
Echter voorbij dit punt wordt het als maar slechter. logisch!

Aangezien bij mij zelf thuis ook een gelijk soort probleem had
en dit zeer gemakkelijk heb opgelost met een Apple Airport express.

Heb ik dit ook geadviseerd bij hem.
Alleen mijn vraag is kunnen er ook meerder airport expressen op een 1 netwerk gezet worden.
Zoals ik er naar kijk zullen we er minste 3 nodig hebben.

Gaat dit lukken of zijn er systemen waar het makkelijk mee kan of betrouwbaarder?

Hopelijk heb ik het een beetje goed uitgelegd, mochten er toch vragen zijn dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de moeite!

Ja dat kan heel makkelijk. Heb zelf een modem met extreme en heb dit verlengd met nog twee extreme’s en een express. heb in het hele huis en tuin een 5Ghz WiFi netwerk

misschien een gekke vraag.
wat is het grote verschil tussen een extreme en een express?
is dat 2,4 ghz en 5 ghz?
of het bereik?

http://www.apple.com/nl/compare-wifi-models/

heeft het 802.11N (express) en 802.11AC (extreme) nog verschil betreft oudere laptops etc?
Kortom kunnen oudere computers overweg met het AC?

802.11 AC is alleen voor de nieuwste MacBooks.
oudere Macbooks gebruiken alleen G of N.

En verlengen met kabel tussen de extremes/expresses verdient de voorkeur aangezien dit niet leidt tot (aanzienlijk) snelheidsverlies. Dat doet verlengen over Wifi namelijk wel.

Apple zelf stelt dit:
Adding Wi-Fi base stations when it is unnecessary can reduce Wi-Fi throughput because the Wi-Fi network will require more data management overhead. The network configuration also becomes more complex. In the case of a wirelessly extended network, throughput may be reduced to less than 60 percent of that of a single device. The general rule is to keep the Wi-Fi network as simple as possible. You can accomplish this by using the minimum number of Wi-Fi base stations required to service the physical network area and by using Ethernet wherever possible.

Dit leest wat gemakkelijker.

Dit. Draadloos het bereik verlengen doet je netwerksnelheid dramatisch verminderen. In het gunstigste geval halveert het, laat staan als je drie airport / expres routers draadloos achter elkaar zet.

Aangezien je vriend voor het optimale resultaat dus toch met een ethernetkabel aan de slag moet, kan hij dus beter alleen de router die hij al heeft, verplaatsen naar het midden van zijn huis. Het bereik wordt dan beide kanten op benut. Geen extra routers nodig, geen overhead aan extra radiosignalen die de WiFi van hemzelf trager maken, een minimum aan kabels te trekken… Ook minder kans dat de buren door de overhead weer extra routers gaan plaatsen, waardoor zijn signaal ook weer slechter wordt, etc.