'Wij zijn geen dieven'

15 jan. 2006 - Onderzoek onder 1000 mensen in de Engeland en Amerika, die online hun muziek aanschaffen, heeft uitgewezen dat 'de witte draadjes mensen' gemiddeld het minste illegale muziek op zijn iPod heeft staan. Dat schrijft John Oates van The Register, ondanks dat Steve Ballmer (Microsoft CEO) eerder zei dat de meeste muziek op iPods 'gestolen' is.

Van alle ondervraagden geeft 25% toe dat zij ook wel illegaal muziek downloaden, terwijl maar 7% van de iPod eigenaren dat doet. Dat bewijst dat deze groep ‘eerlijker’ is dan degene die iets anders dan een iPod in hun binnenzak hebben zitten.

Andere feiten die uit het onderzoek kwamen waren:

* Apple heeft 44% van de totale mp3-speler markt in handen.
* iPod heeft 52% mannelijke en 48% vrouwelijke gebruikers
* iPod eigenaren kopen gemiddeld 2,26 albums per maand, 
   waarvan 29% regelmatig een CD koopt via eBay.
* Mannen van in de 30, de meeste albums kopen.

Opmerkelijk is dat, van alle ondervraagden geeft 41% aan, aankopen via een muziek download sevice, ingewikkeld te vinden, terwijl 32% hierdoor online helemaal geen muziek meer aanschaft.

Meer cijfers en informatie kan je vinden op: http://www.xtndata.com/
Artikel: The Register

nou dan hoor ik blijkbaar bij de kleine groep mensen die [u:8b3c335484]niet[/u:8b3c335484] legaal zijn bibliotheek bij elkaar heeft gespaard...

het spijt me echt, maar in een wereld, waarin alles te vinden is en te downloaden is, iedereen met iedereen alles deelt, én het internet tot toonbeeld van democratie is bestempeld… …ben ik niet geneigd om alles via itunes te kopen… :stuck_out_tongue:

…wat niet wil zeggen dat ik nooit een cd koop, by the way…

:wink: Max

7% van de iPod eigenaren downloadt zonder daarvoor te betalen? Dat geloof ik niet. Overigens bestaat de groep die ondervraagt is alleen uit mensen die muziek online kopen. Dat lijkt me niet representatief.

ik heb al in geen 4 jaar meer een cd gekocht. Toch heb ik minimaal 30 nieuwe albums toegevoegd aan mijn iTunes library. Allemaal illegaal eerlijk gezegd. Wat ik wel doe is regelmatig platen kopen, LP's dus. Ik vind t namelijk onzin om én een cd te kopen én de LP daarvan....

[quote:8734b33e2c="iDJ"]Van alle ondervraagden geeft 25% toe dat zij ook wel illegaal muziek downloaden, terwijl maar 7% van de iPod eigenaren dat doet.[b:8734b33e2c] Dat bewijst [/b:8734b33e2c]dat deze groep 'eerlijker' is dan degene die iets anders dan een iPod in hun binnenzak hebben zitten.[/quote:8734b33e2c] In de naam van de wetenschap ... Dit is niet de manier waarop dingen dienen bewezen te worden. :? Zo een bevragingen zijn totale onzin. En zeker als je ziet wat ze er dan mee doen ... :sealed:

Dus in het laatste kwartaal van 2005 zijn er 980.000 iPods verkocht aan mensen die wel eens illegaal muziek downloaden.

Ik koop me nog steeds suf aan audio, + €1000 per jaar, zowel op cd/dvd als digitaal (iTMS, bleep.com, emusic.com). Nog nooit iets gekocht via eBay overigens. MuziekWeb.nl - geheel legaal - is ook een grote bron… maar ik behoor ook tot die 7% van iPod gebruikers die wel eens een deuntje jat.

wat een onzintest... als mij op straat gevraagd wordt of er iets gevraagd mag worden, dan ren ik keihard weg, maar als ik toch antwoord moet geven, ga ik ze niet vertellen dat ik voor geen enkel nummer uit mijn bibliotheek ook maar een cent heb betaald...

@ error: +1000 euro per jaar? dat is veel voor een 6-jarige! :P

[quote:82e8672672="iDJ"] Van alle ondervraagden geeft 25% toe dat zij ook wel illegaal muziek downloaden, terwijl maar 7% van de iPod eigenaren dat doet. Dat bewijst dat deze groep 'eerlijker' is dan degene die iets anders dan een iPod in hun binnenzak hebben zitten. [/quote:82e8672672]

Of het bewijst dat ipod gebruikers vaker liegen over het feit dat ze illegale muziek op hun ipod hebben.

Hoera. Er is hoop. Ik ben een fervent tegenstander van illegale download. Ik koop alles of gebruik het met toestemming. Toch is de situatie niet te houden zo, ik geef de illegale gebruikers van muziek geen ongelijk. Maar fout blijft het.

[quote:53519ef98e="juulonline"]Hoera. Er is hoop. Ik ben een fervent tegenstander van illegale download. Ik koop alles of gebruik het met toestemming. Toch is de situatie niet te houden zo, ik geef de illegale gebruikers van muziek geen ongelijk. Maar fout blijft het.[/quote:53519ef98e]

is vast niet een goede plek om deze discussie te voeren…

…feit is dat volgens het nederlands recht: downloaden van muziek mag…

de kruk zit’m in het feit dat het [u:53519ef98e]niet[/u:53519ef98e] gedeeld mag worden…

dit maakt het meer een morele keus… én ook hierin is de muziekwereld verdeeld…

Dit is de groep ondervraagden [quote:bd8f0b20a6]Onderzoek onder 1000 mensen in de Engeland en Amerika, [b:bd8f0b20a6]die online hun muziek aanschaffen[/b:bd8f0b20a6][/quote:bd8f0b20a6] Hoe kun je nu een representatieve steekproef doen over illegaal downloaden onder een groep mensen die juist niet illegaal downloadt.

[quote:5dc63c6044="wjgmspeedy"]Dit is de groep ondervraagden [quote:5dc63c6044]Onderzoek onder 1000 mensen in de Engeland en Amerika, [b:5dc63c6044]die online hun muziek aanschaffen[/b:5dc63c6044][/quote:5dc63c6044] Hoe kun je nu een representatieve steekproef doen over illegaal downloaden onder een groep mensen die juist niet illegaal downloadt.[/quote:5dc63c6044] :D !

:wink: Max

Ik vind het al lastig zat dat ik bij die download-services voor muziek een Credit Card moet hebben :? Ik heb zo'n ding niet, en was ook niet van plan die kaart op de lange termijn aan te schaffen. Wat blijft er dan nog over, naast gewoon de cd in de winkel kopen? 8)

Stapte laatst 'per ongeluk' een Free Record Shop binnen. Schrok me dood. Ik weet de exacte aantallen niet, maar die hadden minder legale cd's staan dan ik illegaal op mijn Mac heb.

En daar moet je dan muziek gaan kopen?

[quote:617a6e957b="KarelWillem"]Stapte laatst 'per ongeluk' een Free Record Shop binnen. Schrok me dood. Ik weet de exacte aantallen niet, maar die hadden minder legale cd's staan dan ik illegaal op mijn Mac heb.

En daar moet je dan muziek gaan kopen?[/quote:617a6e957b]
Daar zeg je wat, als je muziek leuk vindt die niet bepaald main-stream is of al wat ouder, probeer er dan nog maar 's aan te komen bij de gemiddelde cd shop. Het is maar hoeveel moeite je d’r voor wilt doen en aangezien het downloaden-zonder-delen in NL nog altijd gewoon legaal is, zal het mij allemaal worst zijn wat mensen doen :wink:
Ook gezien de prijzen die meestal voor een cd worden gevraagd. Bij de MediaMarkt hier liggen vaak genoeg dingen (ook nieuwe!) voor een tientje. Dat vind ik nog aanvaardbaar. Maar van die cd’s waar amper 45 minuten aan muziek op staat en er dan vaak 20 tot 25 euro voor neer te tellen, nee bedankt…

Persoonlijk vind ik het illegaal downloaden van muziek diefstal. Noem me onnozel of naïef, maar ik zet geen enkel nummer op mijn iPod of computer waarvoor ik niet heb betaald. Maar je kunt velen geen absoluut ongelijk geven wanneer ze illegaal downloaden. Zoals bij sommige reacties te lezen is, zijn sommige cd's belachelijk duur. Ik ben ervan overtuigd dat de enige manier waarbij platenlabels de praktijk van het illegaal kopiëren of downloaden kunnen tegengaan het drastisch verlagen van de verkoopprijs is. Bij oudere cd's is dat reeds deels het geval, maar nieuw uitgebrachte albums zijn nog steeds veel te duur. Mijn maag keert als ik de laatste Coldplay of U2 (om nu maar iets te noemen wat bij het grote publiek insloeg) voor soms meer dan 20 euro zie liggen. Ook dat grenst aan het onwelvoeglijke... helaas zijn sommige kopers onwetend, of gek genoeg! Tot zover mijn, voor het overige totaal irrelevante maar oh zo overtuigde, mening.