Win98-OSX Internetverbinding probleem

Hallo!

Zojuist heb ik getracht mijn Imac aan te sluiten via ethernet op Win98 computer.
De PC herkent de Mac wel, hij staat in netwerkomgeving, ik kan hem ook pingen met file-transfer software. Ook is internet verbinding delen ingesteld, echter de imac doet niets als ik internet explorer open, en een adres intik.
Het werkt dus in principe wel, maar in de praktijk niet, wat kan ik fout gedaan hebben?
Het gaat dus om internet sharing, niet file sharing. Adsl van zonnet geinstalleerd op de pc.

Daniel

Wat heb je op de mac ingesteld bij TCP/IP?

[quote:cf55dd0e0d="danieldidden"] Het werkt dus in principe wel, maar in de praktijk niet, wat kan ik fout gedaan hebben? Het gaat dus om internet sharing, niet file sharing. Adsl van zonnet geinstalleerd op de pc. [/quote:cf55dd0e0d]

Wat heb je draaien op de pc om de verbinding te delen???
Je moet minimaal iets hebben draaien van winroute of soort gelijk pakket en twee netwerkkaarten gebruiken, om je ADSL verbinding te delen.
Of een router kopen.
En wat voor modem gebruik je op de pc???

Cyberwolf

Ik gebruik een usb adsl modem. Dus heb 1 netwerkkaartje geinstalleerd, dat moet toch in principe geen problemen geven? Tenminste, dan is er toch geen extra programma nodig?

de netwerksettings bij tcp/ip:
ipadres 192.168.0.2
subnet 255.255.255.0
router 192.168.0.1 (dat is dus mijn win98 computer)
dns is bij zonnet 192.168.1.1 (tenjminste hier ga ik van uit, ik zag dat het iniedergeval geldt voor breedband plus, ik gebruik zelf lite, maar je schijnt het te moeten invullen, kan zijn dat het hier aan ligt, alleen heb er geen idee van wat dan ingevuld moet worden:S)

Moet ik nog ergens iets invullen?

[quote:f441cf481b="danieldidden"]dns is bij zonnet 192.168.1.1 (tenjminste hier ga ik van uit, ik zag dat het iniedergeval geldt voor breedband plus, ik gebruik zelf lite[/quote:f441cf481b]

Dit kan nooit kloppen. 19.168.1.1 is een lokaal adres. Waarschijnlijk is dat alleen te gebruiken als je een modem hebt wat zelf een DNS aan boord heeft, maar het kan nooit het werkelijke DNS adres van Zonnet zijn. Tik even in Windows winipcfg in (in command) en kies voor “more info” of iets in die richting (even uit het hoofd). Dan kun je zien welke DNS de PC gebruikt (die wel werkt als ik je goed begrijp) en vul deze (twee) dan in in OSX.

Wellicht dat je bij breedband plus een “always on” modem hebt en bij lite niet, net zoals ik voorheen bij mijn provider een Speedtouch home modem kreeg (zelf inbellen) terwijl de duurdere versie een Speedtouch Pro modem was (always on).

Woensdag heb ik nog zitten klooien om een mac via een PC aan het internet te hangen. Het is gelukt door de volgende dingen te doen (het kan waarschijnlijk ook anders, maar zo werkte het bij ons): - PC een tweede netwerk kaart erin - op de standaard kaart komt internet binnen - In windows aangeven dat je internet wilt delen via de tweede kaart - mac aansluiten op de tweede kaart en bij TCP/IP instellen op 'using DHCP'

Ik heb via winipcfg dat dns nummer ingevuld, echter hij geeft nog steeds de error: specified server could not be found. Die laatste tip werkt helaas niet bij mij, omdat ik dus een usb modem heb.

Het dns nummer was nu 28.58.50.5 of 6, 2 mogelijkheden, beide geprobeerd, werkt niet.
Pingen kan nog steeds, bij beide opties, zal er dus wel niets mee te maken hebben. Ik vind het erg vreemd, ik kan dus geloof ik wel files oversturen, maar internet schijnt onmogelijk te zijn:S. Ligt het misschien aan windows?
Of moet er bij de mac ook softwarematig een schakelaar omgehaald worden, die internet sharing vanaf een andere computer toestaat?

De ADSL modems worden toch geleverd door KPN?Waarom sluit je je adsl modem niet aan op je mac dan,met windows 98 wordt het inderdaad nogal moeilijk om internet te delen,tenzij je derde partij software gaat gebruiken,en dat is natuurlijk nooit aan te raden.Volgens mij kan je je modem gewoon aansluiten op je mac,er zit waarschijnlijk zelfs software bij,en mac osx is gebouwd om te netwerken,windows 98 wel,net zoals os 9 er niet goed mee omgaat terwijl windows xp het wel kan....Ik zou het op die manier proberen als ik jou was

mmm...Heb me net een beetje zitten inlezen bij zonnet,en die zeggen dat je als ip adres 192.168.1.x moet instellen en via dhcp,en dat het dan gewoon zou moeten werken...jammer dat je het multipc modem niet hebt aangeschaft,dat had een hoop problemen verholpen en dan hoeft je win '98 pc niet dag en nacht aan te staan wil je kunnen internetten op je mac

[quote:9954b085d1="makelthedevil"]...met windows 98 wordt het inderdaad nogal moeilijk om internet te delen,tenzij je derde partij software gaat gebruiken,en dat is natuurlijk nooit aan te raden.[/quote:9954b085d1]

De standaard Internet Sharing van 98 gaat inderdaad niet werken met een Mac, althans, dat heb ik ook nooit voor elkaar kunnen krijgen.

Het gisteren toevallig net een routertje gekocht (40 Euro) en dat werkt perfect, maar daarvoor had ik Internet gedeelt op een Wintendo met 98 SE erop door gebruik te maken van een tweede netwerkkaart en Winroute. Daarvan kun je een trial (30 dagen) downloaden. Ik zou zeggen; probeer het gewoon eens. Prima software, ondanks dat het voor een Wintendo is…

hehe, dat lijkt allemaal niet echt op te schieten. Het probleem is dat het maar voor een tijdje is, ik wil dus geen router gaan kopen, omdat het gewoon te duur is, over een paar maanden ga ik toch op kamers. Helaas is win 2000 die wel smb ondersteunt installeren ook geen optie, want dat trekt de computer niet hehe. Ook mijn ouders van de aankoop van een 300 mhz imac werkt niet:p.

Dus wat ik nu dacht, is om gewoon het usb modem dan maar af en toe om te steken, dus gewoon het hele modem mee naar boven te nemen, en dan om te pluggen. Sounds like the only option i suppose.

Dus ik vrolijk aan het installeren, programma staat erop, plug het modem in, blijft het rode lampje knipperen. Hij moet erna automatisch een nieuwe poort ofzo herkennen in netwerk scherm, maja, dat doet ie dus ook niet. Wat doe ik nu weer fout:(?.

Leuke ontmoeting met apple:S, moet toch beter kunnen! Of minder stom van mij natuurlijk;)

Ja natuurlijk moet dat beter kunne,maar het vervelende is dat je windows '98 hebt,dan is eigenlijk alleen de router die je op het begin kon bestellen een optie.Heb je windows xp dan kan het allemaal

De DNS Nummers zijn: Primaire DNS; 62.58.50.5 Secundaire DNS; 62.58.50.6

Ik heb even de dns servers van zonnet opgezocht. Probeer dit eens.