Windows 7 op Imac

Vandaag heb ik dan eindelijk mijn imac 27\" besteld. Ik wil straks wel nog pc games via steam kunnen spelen. Heeft iemand nog tips over hoe je dit het beste kan doen? Ik lees regelmatig over bootcamp. Moet ik dan een exemplaar kopen van Windows 7 in een winkel? Of kun je dit ook downloaden? Zou wel handig zijn vanwege het gebrek aan een dvd drive in de imac.

Hoe dan ook zul je een licentie van Windows 7 of 8 moeten kopen ja.

Ik weet niet of Windows als download wordt aangeboden eigenlijk.

Windows 8 Pro is te downloaden via de MSFT store voor weinig ten opzichte van de retailprijs na februari.

Windows 7 is volgens mij niet (legaal) te downloaden. Op marktplaats staan wel regelmatig aanbiedingen maar kijk dan uit voor illegale kopieen. Als de prijs lager is dan EUR 60,- dan kan het vrijwel nooit legaal zijn.

Windows 7 is wel legaal te downloaden hoor. Althans dat was het toch voor de release van Windows 8.

Ik heb indertijd mijn Windows 7 kopie online gekocht als .iso bestand, via de Microsoft Store (via school). Je kunt dan kiezen of je hem laat leveren op dvd of wel gaat downloaden in de vorm van een .iso bestand.

De downloadbare Windows 8 versie is alleen een upgrade (wat je krijgt is de iso welke gewoon de volledige versie is plus een licentiecode en juist die code is hetgeen wat bepaald welke Windows 8 versie je uiteindelijk hebt; via de download geven ze alleen maar upgrade licenties). Daarvoor zul je over een oudere Windows versie moeten beschikken (XP, Vista of 7). De volledige versie bestaat niet echt meer, dat is nu een zogenaamde OEM/PUL licentie geworden en die kun je schijnbaar alleen fysiek aanschaffen (qua licentie dus). Daar betaal je dan ook meer voor, een euro of 130.

Windows 7 is bij het uitbrengen ook legaal te downloaden geweest. Daar had je nog wel het verschil tussen upgrade en volledige versie die dusdanig eenvoudig was dat iedereen het begreep. Dat hebben ze met Windows 8 behoorlijk goed om zeep weten te helpen. Inmiddels is Windows 8 uit en wil Microsoft dat je die gebruikt. De download voor Windows 7 lijkt dan ook niet meer beschikbaar te zijn. Wellicht nog voor mensen met een MSDN, Dreamspark, etc. account.

Windows is voor Steam echter niet nodig want het draait ook op OS X.

[quote]
Windows is voor Steam echter niet nodig want het draait ook op OS X.
[/quote]
Dat het draait op OS X wil nog niet zeggen dat het [i]even stabiel[/i] draait als op Windows. Ik spreek hierbij uit ervaring. De framerates zijn vele malen slechter op Mac dan op Windows voor gelijkaardige games. Zeker als je shooters speelt. Ook al is Steam er voor OS X, zolang het niet zo stabiel draait als op Windows blijf ik Boot Camp gebruiken. En dat raad ik de TS ook aan als hij een beetje prettig wil gamen.

Wat betreft Windows wist ik dat niet. Beetje vreemd dat ze dat niet gewoon in de store laten staan online. But then again, we kennen nog een bedrijf dat het vertikt om oudere versies van hun OS online te zetten. :wink:

[quote=Yggdrasil url=http://www.onemorething.nl/community/topic/windows-7-op-imac#post-2505294 time=1356633204][quote]
Wat betreft Windows wist ik dat niet. Beetje vreemd dat ze dat niet gewoon in de store laten staan online. But then again, we kennen nog een bedrijf dat het vertikt om oudere versies van hun OS online te zetten. :wink:[/quote]
.
Ja, dat is echt balen dat zodra Microsoft een nieuwe versie heeft, de oude versie nergens meer te vinden is (dat bedoelde ik ook in mijn eerste reactie; niet meer legaal te downloaden). Ik heb een Office 2007 pakket op een notebook waar ik Outlook bij mis... niet meer te koop; dan moet je dus Office 2010 kopen voor veel geld. Waar ik geen behoefte aan heb.
.
Enfin; we (ik) dwalen af. On topic; Windows 7 kopen via Markplaats of eBay (hopelijk dan legaal; zoek naar een gesealde verpakking, dus niet alleen een CD/DVD) lijkt me het beste.

Pas wel op op marktplaats er staat genoeg illegale shit op die ook gewoon geseald zijn Ik heb dit probleem ook wel eens gehad en die was bar slecht en deed het ook nauwelijks. Maar er zijn waarschijnlijk genoeg legale gewoon even goed zoeken.

@yggdrasil, snow leopard kun je volgens mij gewoon weer kopen in de apple store en tussen lion en mountain lion zit nauwelijks verschil

Ik zou mijn toetsenbord eens nakijken als ik jou was, vooral dan de shift toetsen. Die doen het blijkbaar niet helemaal goed. ;)

Omdat er nauwelijks verschillen zijn tussen beide systemen, hoeft het niet meer online te staan? Wat zou jij ervan vinden als jij een auto koopt en je remblokken zijn kapot en de garagist zegt je dat je maar het nieuwe model moet kopen omdat hij geen onderdelen levert voor een model van twee jaar oud?

Snow Leopard staat nog niet lang terug te koop. Voorheen was hij ook uit de handel gehaald. Ik had het trouwens over de Online Stores (de digitale downloads) en niet de fysieke dvd. :wink:

Oh zo, ja dat klopt wel, maar een mac ondersteunt toch ook niet oudere software dan waarmee het wordt geleverd?

Da's waar, maar daar hebben de mensen die een Mac kochten destijds met Lion niks aan als ze een herinstallatie uitvoeren en ze geen recovery HD hebben.

Bedankt voor alle reacties, ik ga eens kijken waar ik ga downloaden/kopen

Het kopen van Windows 8 Pro voor 30 euro is op het moment het voordeligste. Dat is weliswaar een upgrade versie, maar die is met wat gekloot ook kaal te installeren (het draait hier best aardig op mijn MBP).

Let er wel op dat je een 64bit versie wilt hebben (die alleen wordt gedownload als je vanuit een 64bit versie van Windows upgradet), want de 32bit versies herkennen alleen maar de eerste 2-3 GB van je geheugen en dat is een beetje aan de krappe kant voor Windows 7 of 8.

Op de nieuwste Imac zit geen bootcamp meer. Je moet dus parallels kopen en dan win7.
Win 8 wordt in parallels niet ondersteund volgens microsoft .

Op mijn imac (2009) was ik eigenwijs en alles liep vast en moest de imac opnieuw installeren. Toen toch maar via bootcamp. Loopt nu als een trein. Wel 2x win 8 moeten aanschaffen.

Is de Boot Camp Assistant uit OS X gehaald op de nieuwste iMacs? Da's nieuw voor mij...

@yggdrasil. Sorry bootcamp zit er wel op, maar het werkt niet op de nieuwste met 3tb fusion drive. Zie hcc site en computeridee.

[quote=Yggdrasil url=http://www.onemorething.nl/community/topic/windows-7-op-imac#post-2505294 time=1356633204]
Dat het draait op OS X wil nog niet zeggen dat het [i]even stabiel[/i] draait als op Windows. Ik spreek hierbij uit ervaring. De framerates zijn vele malen slechter op Mac dan op Windows voor gelijkaardige games. [/quote]
Minder framerates betekent niet dat iets instabieler is. Alleen dat de performance wat minder is. Het ligt er dan maar net aan hoeveel minder die framerates zijn en waardoor het precies komt. Je kunt het allicht eerst eens gaan proberen vooraleer je iets als Windows gaat aanschaffen en installeren. Als het voor je werkt heb je tijd en geld bespaart.

[quote]
Wat betreft Windows wist ik dat niet. Beetje vreemd dat ze dat niet gewoon in de store laten staan online. But then again, we kennen nog een bedrijf dat het vertikt om oudere versies van hun OS online te zetten. :wink:[/quote]
Tja, vrijwel iedere softwareboer promoot z'n nieuwste versie. Er zijn een aantal die nog support leveren op de oude versie. Soms gaat dat tot 1 versie terug, soms tot 2. Overigens ben je prima in staat om je eerder gedownloade versies bij zowel Microsoft als Apple weer te kunnen downloaden. Lion staat en Lion Server staan netjes in het aankoop overzicht van de Mac App Store en zijn via die weg ook te downloaden. In het begin van Mountain Lion was dat nog buggy maar inmiddels niet meer.

[quote=Yggdrasil url=http://www.onemorething.nl/community/topic/windows-7-op-imac#post-2505445 time=1356644154]
Snow Leopard staat nog niet lang terug te koop. Voorheen was hij ook uit de handel gehaald. Ik had het trouwens over de Online Stores (de digitale downloads) en niet de fysieke dvd. :wink:[/quote]
Je bedoelt de Mac App Store, niet de online store (dat is store.apple.com). Snow Leopard heeft nooit in de Mac App Store gestaan omdat het toen niet bestond. Lion is de eerste OS X versie die een download release had. Je bent nu appels met peren aan het vergelijken. Snow Leopard is inmiddels weer als vanouds te koop en dat betekent dus in fysieke vorm via een fysieke winkel of via store.apple.com. Ze doen dat om te kunnen zorgen dat mensen naar Snow Leopard en dan naar Mountain Lion kunnen upgraden.

[quote=Basket Case url=http://www.onemorething.nl/community/topic/windows-7-op-imac#post-2505800 time=1356712538]Het kopen van Windows 8 Pro voor 30 euro is op het moment het voordeligste. Dat is weliswaar een upgrade versie, maar die is met wat gekloot ook kaal te installeren (het draait hier best aardig op mijn MBP).
[/quote]
Dat is net zo illegaal als Windows 8 Pro via usenet downloaden en mag hier dan ook niet op het forum worden besproken (zie faq). Voor de upgrade versie heb je een licentie van XP, Vista, 7 of Windows 8 nodig (je kunt een gewone Windows 8 upgraden naar Pro). Heb je dat niet dan kun je in de winkel de OEM/PUL versie kopen. Soms zijn er nog wel eens wat dealtjes voor iets als Windows XP. Dan is dat de goedkoopste legale manier.

[quote]
Let er wel op dat je een 64bit versie wilt hebben (die alleen wordt gedownload als je vanuit een 64bit versie van Windows upgradet), want de 32bit versies herkennen alleen maar de eerste 2-3 GB van je geheugen en dat is een beetje aan de krappe kant voor Windows 7 of 8.
[/quote]
Dat geldt alleen wanneer je de Upgrade Assistant gebruikt. Die zal de versie downloaden die bij het systeem wat je op dat moment draait past. Is dat een 32 bit systeem dan krijg je de 32 bit versie van Windows 8. Je kunt echter wel van een 32 bit systeem naar een 64 bit systeem upgraden (uiteraard niet met behoud van alle data en settings). Hiervoor zul je echter de retail versie moeten aanschaffen (de fysieke media dus) want die bevat een disc met zowel de 32 als 64 bit versie. Die versie is weer wat duurder dan de upgrade die je kunt downloaden. In dit geval maakt dat dus niet uit omdat er toch in de winkel een volledige versie moet worden aangeschaft en die bevat ook 32 en 64 bit.

@ajongebreur: Apple heeft daar zelf ook informatie over. Boot camp werkt prima op een iMac mits je geen 3TB schijf gebruikt (ook niet bij de Fusion Drive optie).

[quote]
Lion staat en Lion Server staan netjes in het aankoop overzicht van de Mac App Store en zijn via die weg ook te downloaden. In het begin van Mountain Lion was dat nog buggy maar inmiddels niet meer.
[/quote]
Kijk nog even in de Mac App Store, dan kom je tot de vaststelling dat als je Lion selecteert in de lijst met aankopen, je dan een foutmelding krijgt dat het OS niet meer te downloaden valt. Je kunt geen oudere versie van het OS downloaden als je bv. op 10.8 zit. :slant:

[quote]
Je bedoelt de Mac App Store, niet de online store (dat is store.apple.com)
[/quote]
Ik bedoelde inderdaad de Mac App Store en ... jawel hoor, die is ook een Online Store. ;)

Doe dat zelf maar eens. Ik heb inmiddels al diverse malen Lion gedownload. Van 2 weken geleden zelfs nog. Gaat prima op Mountain Lion (je krijgt gewoon de melding dat het OS dat je draait nieuwer is met de vraag of je door wil gaan met downloaden of niet; klik je op doorgaan dan doet ie het gewoon). Bij Lion Server gaat dat niet maar dat is meer een applicatie waarmee je de server spullen in OS X installeert en beheert. De naam "Lion Server" geeft in ieder geval al een dikke hint dus dat die niet werkt op Mountain Lion is nogal logisch ;) Ook hier laatst nog prima een vm met Lion en Lion Server op weten te zetten en [url=https://discussions.apple.com/message/20686976#20686976]ik ben niet de enige[/url] dus je conclusie is geheel onjuist.

De term "online store" wordt door Apple alleen toegepast op store.apple.com. Gebruik het dan ook niet voor andere zaken want daarmee zet je een ander op het verkeerde been.