Windows 98 Wireless aan Mac OSX, wat is "ad hoc"???

Ik probeerde vanavond de laptop van een vriendin toegang te geven tot mijn iBook zodat zij een beetje rond kon snuffelen en kopieëren in mijn MP3 verzameling. Daarvoor had ik haar laptop voorzien van een Wireless LAN PCMCIA kaartje en mijn iBook via "create network" als "server" ingericht.

Haar laptop zag wel mijn iBook “netwerk” in de lucht hangen, maar bij een poging te connecten kreeg ik de foutmelding dat deze geen contact kon maken met mijn “ad hoc” protocol of iets vaags van die strekking.

Een ander vreemd verschijnsel is dat ik mijn iBook met geen mogelijkheid in kon stellen op 128-bit encryptie, omdat de OK knop dan simpelweg grijs werd.

Het kan me nog niet eens zo vreselijk boeien wat “ad hoc” nu precies is (al ben ik wel een BEETJE nieuwsgierig), maar WEL hoe ik nu in vredesnaam een Windows 98 machine met een draadloze netwerkkaart toegang had kunnen geven tot mijn iBook met een Airport kaart.

De protocollen op zich werken wel hetzelfde, want ik kan wel zowel met de netwerkkaart van de PC als met mijn Airport kaart toegang krijgen via mijn access point (dat bij de PC netwerkkaart gekocht is).

iRuben met windows 98 kun je het vergeten om zonder meer bestanden te delen met je iBook, draadloos of niet draadloos. Met windows XP lukt het wel. Overigens kun je wel vanaf je iBook (rendezvous doet dat voor je) verbinding maken met een pc of laptop met windows 98. Maar dat was niet de bedoeling dacht ik.

[quote:f2eeb57201="PeterK"]Overigens kun je wel vanaf je iBook (rendezvous doet dat voor je) verbinding maken met een pc of laptop met windows 98.[/quote:f2eeb57201]

Als het andersom wel mogelijk is, is dat ook best. Dan laat ik haar gewoon vanaf mijn iBook zelf de bestanden doorduwen naar haar eigen laptop. Maar dat zal waarschijnlijk dan weer niet draadloos lukken denk ik? Het leek me op de manier die ik probeerde juist zo handig omdat ik mijn iBook met “create network” dienst kan laten doen als een soort “access point” voor haar laptop. De kaart in de laptop kan namelijk niet direct met een andere kaart communiceren, die moet weer persé een “access point” hebben.

Hoe zou ik het andersom wel voor elkaar kunnen krijgen?

In de eerste plaats moet je een netwerk identificatie op geven op de windows laptop. Rechts klikken op de desktop op netwerkomgeving, kies eigenschappen. je krijgt dan 3 tabbladen. zorg ervoor dat bij het eerste tabblad configuratie de service bestands- en printerdeling voor windows netwerken geinstalleerd is, eventueel toevoegen, ook moet je via de knop bestands- en printerdeling aangeven dat je bestanden wilt delen. tweede tabblad identificatie geef je de werkgroep een naam, de standaard naam workgroup is Ok, geef de laptop een naam, je vriendin bijv. en een beschrijving (mag van alles zijn). derde tabblad toegangsbeheer geef je shareniveau aan (elke gebuiker heeft toegang). Ik hoop dat ik niets vergeten ben. Als je dat allemaal gedaan hebt moet je windows waarschijnlijk opnieuw starten. In windows verkenner moet te vervolgens aangeven dat je de hele schijf of bepaalde folders wilt delen. rechts klikken op de schijf of folder en dan delen instellen.

dan op de iBook.
Via systeemvoorkeuren/samengebruik/voorzieningen moet je de windows bestandserver aanvinken.

In de finderbalk kies je GA en verbindt met server. Als het goed is vindt finder dan de laptop en kun je het gesharede volume of folder openen. vervolgens kun je dan bestanden heen en weer kopieren van de iBook naar de laptop v.v.

Ik hoop dat je eruit komt, het kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien, maar lukt het niet dan hoor ik het wel.
Succes

Het belangrijkste bij bestandendeling tussen win en mac is dat ze beide een vast ip hebben! Dan werkt het altijd van mac naar pc. Om ook van pc naar mac te kunnen moet je bij je win en mac dezelfde gebruiker zijn met dezelfde inlog en password. Zorg ervoor dat in je systeemvoorkeuren het vakje inloggen vanaf win aangevinkt staat.

Nu zou het goed moeten werken…

Succes

vanuit windows 98 lukt het niet om zonder meer op de apple in te loggen, want vanuit 98 kun je niet op een samba server inloggen. overigens is het volgens mij niet noodzakelijk een vast ip-adres te hebben, maar wel handig. rendezvous vindt zelf de ip-adressen van de computers op je netwerk en dan kun je er daar eentje van kiezen, bij een vast adres weet je wel welke computer daarbij hoort, heb je maar twee computers in je netwerk dan maakt het niet uit.

En ik was inderdaad wat vergeten, wanneer je vanuit windows wilt inloggen (wat vanuit 98 dus niet zomaar gaat) dan moet je bij accounts aangeven dat de betreffende gebruiker ook vanuit windows mag inloggen, bij het inloggen dien je dan de korte naam + wachtwoord in te geven om op de server te kunnen inloggen.

windows 98 geeft bij het inloggen een foutmelding: incorrect password, omdat in 98 voor smb (samba) een encrypted password wordt verzonden dat door de samba server niet wordt herkend. nu kun je ook een plain text passwword verzenden, maar daarvoor moet je instellingen aanpassen die ik zo niet bij de hand heb en waar ik nooit naar gekene heb, want ik ga van de apple naar de windows 98 computer en kan dan bestanden v.v. kopieren.

[quote:a9e66ed616="PeterK"]vanuit windows 98 lukt het niet om zonder meer op de apple in te loggen, want vanuit 98 kun je niet op een samba server inloggen[/quote:a9e66ed616]

Mij lukt het hier wel om vanaf een win 98 laptop op mijn g4 te kijken en andersom… Dit was echt alleen mogelijk met een vaste ip op de win 98 laptop. Verder heb ik op mijn G4 gewoon een nieuwe account aangemaakt met de inloggegevens van de laptop (dit is wel zonder password) en het gaat gewoon goed geen problemen!

Igor, dat is een goede suggestie, om geen wachtwoord te gebruiken. Ik ga dat ook eens proberen, wanneer ik een ander probleem heb opgelost.

Allen bedankt voor de suggesties. Het configureren van netwerken is op zich geen probleem, daar ben ik wel redelijk in thuis, ik liep alleen steeds tegen het probleem met het password aan, dus ik ga zeker eens proberen gewoon haar "account" op de Windows 98 bak ook op mijn iBook aan te maken zonder password, misschien is dat wel DE oplossing. :-D

hmmm ik voel me nu wel ERG slim :P :D