Ik probeerde vanavond de laptop van een vriendin toegang te geven tot mijn iBook zodat zij een beetje rond kon snuffelen en kopieëren in mijn MP3 verzameling. Daarvoor had ik haar laptop voorzien van een Wireless LAN PCMCIA kaartje en mijn iBook via "create network" als "server" ingericht.
Haar laptop zag wel mijn iBook “netwerk” in de lucht hangen, maar bij een poging te connecten kreeg ik de foutmelding dat deze geen contact kon maken met mijn “ad hoc” protocol of iets vaags van die strekking.
Een ander vreemd verschijnsel is dat ik mijn iBook met geen mogelijkheid in kon stellen op 128-bit encryptie, omdat de OK knop dan simpelweg grijs werd.
Het kan me nog niet eens zo vreselijk boeien wat “ad hoc” nu precies is (al ben ik wel een BEETJE nieuwsgierig), maar WEL hoe ik nu in vredesnaam een Windows 98 machine met een draadloze netwerkkaart toegang had kunnen geven tot mijn iBook met een Airport kaart.
De protocollen op zich werken wel hetzelfde, want ik kan wel zowel met de netwerkkaart van de PC als met mijn Airport kaart toegang krijgen via mijn access point (dat bij de PC netwerkkaart gekocht is).