Windows font naar mac

Jo luitjes,

Op mijn windows pc heb ik een logo gemaakt, en met een windows lettertype. Nu kan ik dit lettertype alleen downloaden voor windows. En nu ik op mijn Mac ben, zie ik het lettertype niet, en als ik hem wil installeren toont Fontbook geen preview en verneukt het opstarten van programma’s als mail en safari. Maargoed, is er een manier om een windows font te converteren met een of ander programma naar een mac font?

Thx :slight_smile:

logo als EPS bewaren?

[quote:1d736853e2="mike"]logo als EPS bewaren?[/quote:1d736853e2]

Wat is EPS?

een grafisch bestandsformaat (Encapsolated PostScript)

Sowieso kun je normaalgesproken ttf-fonts gewoon gebruiken op de Mac. Of is het een Windows Postscript font o.i.d.?

Windhoos gebruikt toch Truetype? Die kan je toch ook openen op je mac? Als je toevallig het logo gemaakt heb ik Illustrator heb je de keuze 'lettercontouren maken' of in het engels 'create outlines' En als je dat toevallig niet heb gedaan, dus in een ander programma, dan moet je ff zoeken in je handleiding of je van lettertypen beziercurves (outlines, vector, paden) kan maken.

En eps maken is niet de oplossing, want als je gaat printen dan zet hij nog het font om naar een ander font…

Check ook ff deze link

zorgen dat je een opentype font gebruikt dat zou geschikt zijn voor beide systemen vertel ons eens welk programme je gebruikt hebt

Ik heb Illustrator CS gebruikt met het font Ihop

Vorm de tekst om naar paden / contouren en je kunt hem gewoon openen. Illustrator is perfect uitwisselbaar tussen Mac-Windows.

[quote:bec71a64fc="cardiac"]Vorm de tekst om naar paden / contouren en je kunt hem gewoon openen. Illustrator is perfect uitwisselbaar tussen Mac-Windows.[/quote:bec71a64fc]

Hoe doe ik dat precies?

[quote:7f2a49e59c="dimelot"] Als je toevallig het logo gemaakt heb ik Illustrator heb je de keuze 'lettercontouren maken' of in het engels 'create outlines' [/quote:7f2a49e59c] Zit bij Type....iig bij het fontmenu...dus niet het fontpalet

ik heb even gegoogled en het is een truetype font de iHop (van de famous International House Of Pancakes) en [url=http://fonts.goldenweb.it/index.php?l=en&d2=True_Type_Fonts&c=i]hier[/url] staat een truetype versie dus zou het ook moeten doen op Mac

Om lettercotouren te maken selecteer j teskt in Illustrator en klik je Appeltje-Shitf-O en maakt ie van je letters een evctor-illustratie. Is daara niet meer te vernderen, althens iet door te typen.

Om PC-fonts te coverteren naar MAc-fons kan je TransTypre gebruiken. olgens mij is et niet gratis, mara kan je het el enkele keren gratis gebriken

excuus voor de typefouten, biertje te vel op…

Jesper,

Als het logo klaar is en verder niet meer hoeft bijgewerkt te worden dan is het omzetten naar lettercontouren het beste.
Wel moet je heel goed weten wat dit precies is.

Door een tekst in lettercontouren om te zetten verwijder je de ‘letterinformatie’ van het font. Zoals je weet is een letterfont opgebouwd uit vectoren. Precies waar programma’s als illustrator mee werken. Daarom kan je met Illustrator een letter (of tekst) ontleden.
Wanneer je dit doet ziet de computer de letter niet meer als letter maar als een illustratie. Je kan dus achteraf niet meer met je tekstgereedschap wijzigingen aanbrengen. Je tekst is dan niets meer of minder dan een illustratie.

Het voordeel hiervan is dat je geen fontbestanden meer hoeft bij te leveren. Vooral bij logo’s is dat zeer handig. Bovendien heb je dan ook geen problemen meer met printen, uitdraaien etc.

Dus: is het logo klaar en zal het niet meer bijgewerkt moeten worden dan zet je het om naar lettercontouren.
je doet dit door de tekst te selecteren met het zwarte pijltje en dan bij ‘type’ kiezen voor ‘create outlines’ (nederlands ‘tekst’ - ‘maak lettercontouren’.

Verstandig is om altijd een kopie te maken. Het originele bestand zet je dan nooit om naar lettercontouren. Het zal toch altijd voorkomen dat er wat veranderd moet worden.
Wanneer je het logo moet opsturen of verwerken dan gebruik je gewoon een kopie waarin je de tekst dus in ‘lettercontouren’ zet.

Je kan PC ook gewoon converteren met het programma'tje TT-converter. Dit werkt voor de Mac! Beter is natuurlijk gewoon hetzelfde font voor de Mackopen (ofzoiets).

De Batiman Groet U :lol: