Windows - Mac eenrichtingsverkeer??

In mijn thuisnetwerk (Win XP - airport - iBook) heb ik een netwerk, maar dit werkt maar 1 kant uit.

De windows bak kan probreemloos op de ibook maar andersom niet. iTunes op de iBook herkent de iTunes op de windows bak overigens wel, maar kan er geen contact mee maken.

Firewall win XP staat uit, windows deling is aan en onder windows is netwerk aangemaakt. In de finder is het netwerk overigens niet te zien (wel in de windows verkenner).

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Thanks

Ik neem aan dat het OSX is? Wat als je in de Finder appeltje+K toetst? Geef dan in het scherm in:

smb://<IP_nummer_van_windows_bak> en dan ‘Verbind’.

Krijg je dan wel contact? Windows verspreid zichzelf namelijk niet, dus je zult hem niet kunnen vinden.
Heb je wel een drive/map ingesteld dat die gedeeld wordt? Anders kun je nog nergens mee verbinden op de winhoos…

ok, thanks, that's it!!

You're welcome. :wink: Werkt iTunes nu ook?

ja, alles werkt perfect met appeltje-K

nou, da's dan misschien meteen een mooie topic om een vervolg vraag op te stellen.

Waarom is er een ‘Netwerk’ folder geplaats in de ‘root map (het éérste finder venster)’
Ik heb nog nooit meegemaakt dat daar de netwerk verbindingen vanuit aan te roepen waren!

Wat is hiervan het nut?

ik heb overigens hetzelfde probleem.....eenrichtingsverkeer, maar dan de andere kant op. Ik kan vanuit de mac probleemloos de XP bak op, maar dat ding vertikt ten enen male om mijn Mac te zien......????

Als je meer wilt weten, moet je de documentatie van netinfo maar eens lezen.

maar in 't kort wat ik ervan weet: Netinfo is een soort database waarin je mac de informatie over het netwerk, de gebruikers e.d. opslaat. Als je inlogt op een netwerk met bijv. een xserve met OSX server er op, verschijnt die automatisch daar, omdat die in de netinfo hierarchie boven jouw locale computer staat. Als je alleen peer-to-peer netwerken hebt (zeg maar zoals iedereen thuis) komt er niets. Wat netwerk heet zou dus misschien beter servers kunnen heten. In netinfo zou je ook bijv. printer(queue)s kunnen instellen die daar verschijnen.

Ik heb zelf een FreeBSD* server, die erg goed met de macs overweg kan, maar waar geen netinfo op draait. Die verschijnt daar dus niet. Niet erg verder, met appletje-K is hij gemakkelijk genoeg te vinden…

• [size=9:d4e4775210]ik had liever Darwin gehad, maar die ondersteunt mijn goedkope x86 hardware niet voldoende[/size:d4e4775210]

[quote:46685288c8="Rolf"]ik heb overigens hetzelfde probleem.....eenrichtingsverkeer, maar dan de andere kant op. Ik kan vanuit de mac probleemloos de XP bak op, maar dat ding vertikt ten enen male om mijn Mac te zien......????[/quote:46685288c8]

Je moet je windowsbestandserver aanzetten. Bij mij is de herkenning vanuit win2k dan niet verzekerd, maar werkt meestal goed. Ik heb verder geen idee waarom dat zo werkt, zou iets met werkgroepinstellingen te maken kunnen hebben, en wie de primary name server is ofzo. Ik heb er eens iets over gezocht in de documentatie van samba, maar die windows toestand was me te ingewikkeld…

[quote:4c87598f0d="Rolf"]ik heb overigens hetzelfde probleem.....eenrichtingsverkeer, maar dan de andere kant op. Ik kan vanuit de mac probleemloos de XP bak op, maar dat ding vertikt ten enen male om mijn Mac te zien......????[/quote:4c87598f0d]

Heb je bij Systeemvoorkeuren -> Delen -> Windowsdeling wel ingeschakeld dat windows gebruikers kunnen verbinden met de mac?

[b:d5aefc571c]Voor Jurgen en Rolf: [/b:d5aefc571c]Hoe staat de Netwerk-naam ingesteld op de Windows pc's? Heb je een Ned. Windows XP, dan zal dit standaard staan op Wergroep. Na te gaan via: Configuratiescherm, Systeem, Netwerk Identificatie. Wat staat er achter Werkgroep hier? 'Werkgroep' of 'Workgroup'?

In Mac OSX staat deze werkgroep standaard ingesteld op ‘WORGROUP’. Dit is te vinden in Hulpprogramma’s -> Adreslijsttoegang en dan SMB dubbelklikken.[img:d5aefc571c]http://s.hoenink.spymac.net/Adreslijst.jpg[/img:d5aefc571c]
Stel deze naam in op pecies de zelfde naam als op de Windows pc’s. Dan kunnen de Macs en Windowsnezen elkaar over en weer zien en zal de Windows ook zichtbaar zijn in Finder -> Netwerk/Network. Dan hoef je niet meer te werken via smb://<IP> :lol:

[quote:92c82fb9ef="Waterman"]Ik heb verder geen idee waarom dat zo werkt, zou iets met werkgroepinstellingen te maken kunnen hebben, en wie de primary name server is ofzo. Ik heb er eens iets over gezocht in de documentatie van samba, maar die windows toestand was me te ingewikkeld...[/quote:92c82fb9ef]

Nou, zie bovenstaaand :wink:

[quote:edbe2c431c="cubizer"][b:edbe2c431c]Voor Jurgen en Rolf: [/b:edbe2c431c]Hoe staat de Netwerk-naam ingesteld op de Windows pc's? Heb je een Ned. Windows XP, dan zal dit standaard staan op Wergroep. Na te gaan via: Configuratiescherm, Systeem, Netwerk Identificatie. Wat staat er achter Werkgroep hier? 'Werkgroep' of 'Workgroup'?

In Mac OSX staat deze werkgroep standaard ingesteld op ‘WORGROUP’. Dit is te vinden in Hulpprogramma’s -> Adreslijsttoegang en dan SMB dubbelklikken.[img:edbe2c431c]http://s.hoenink.spymac.net/Adreslijst.jpg[/img:edbe2c431c]
Stel deze naam in op pecies de zelfde naam als op de Windows pc’s. Dan kunnen de Macs en Windowsnezen elkaar over en weer zien en zal de Windows ook zichtbaar zijn in Finder -> Netwerk/Network. Dan hoef je niet meer te werken via smb://<IP> :lol:[/quote:edbe2c431c]

Hey Cubizer, VEEL dank. Je oplossing was 90% van het probleem. Gelijke namen…blijft toch altijd weer moeilijk he. Ik heb gelijk de instellingen van mijn router even meegenomen, en opeens hebben we een shared drive, kan ik op haar PC mijn iTunes spelen etc etc. Merci !

Ja bedankt, dit is erg nuttige info!!

Ok, helemaal top. Weer een probleem de wereld uit..