windows man/vrouw gaat naar osx, heb een vraagje hierover

We gaan 2 macs kopen(2ehands), daar staat nu 9.1 op geloof ik. Nu wil ik er OSX op zetten(met die jaguar?).

maar je hebt een family pack en een single licence…
wat is dan aan te bevelen?
Family pack of 2 single licences of misschien een licentie op 2 macs zetten.
Wat is wijsheid?

Thx alvast.

Ritz

Ik zou zeggen, neem de goedkoopste optie (volgens mij moet dat de familypack zijn)... Dan zit je licentiewijs goed. Wat voor macs heb je gekocht? (is belangrijk of je 10.2 (met die jaguar) kunt draaien)

hoi Ritz, Zorg vooral voor voldoende RAM, dat is echt belangerijk voor OSX! Die 128 MB wat OSX minimaal nodig heeft, is echt te weinig.

Als je OSX gaat installeren inderdaad de 10.2 versie AKA “Jaguar” aanschaffen.

Die family pack is zowiezo al goedkoper bij 2 computers geloof ik, je mag het op 5 machines binnen 1 huishouden installeren, zit verder geen serie nummer of zo bij, dat gaat op “basis van vertrouwen”.

(welkom hier trouwens)

Wow, thx voor de snelle reacties......

Ik weet donderdag wat de configuraties zijn, maar was al erg nieuwsgierig geworden naar het Mac spul.

Wie weet wordt ik nog een echte maccer.

zorg voordat je gaat installeren voor de goeie firmware update, dit voorkomt veel elende en gestress

:finder:

das equavalent aan de bios update op de pc neem ik aan......

Wat voor Macs ga je aanschaffen Ritz?

Die firmware update, dat was erg belangerijk voor sommige iMacs, vóór je daar Jaguar op zet, is hier ook een artikeltje over geweest zie:

http://www.macosx.nl/?page=showarticle&art_id=494

[quote:c85fd34043="Ritz"]das equavalent aan de bios update op de pc neem ik aan......[/quote:c85fd34043]

Tsja, wat denk je nou ? Hoe weten wij dat hier ??? :slight_smile: Geen idee, maar het komt neer op geprogrammeerde software in ROM-chips op allerlei printplaten. Het zou wel goed zoiets kunnen zijn ja. Wel heel belangrijk trouwens om te updaten. Je kunt je lol ophalen aan verhalen over the green light of dead of zoiets.

Ok ik heb de mac binnen.

Het is een ruby i-mac PowerPC G3 400 MHZ met 64 mb pc100 geheugen.
Mac os 8.6 international english Mac os rom 2.3.1

Rom revision $77d.45f3
boot rom revision 1.2f2

Weet iemand wat ik moet doen om hem lekker op jaguar te kunnen laten draaien?

Gr Ritz

volgens mij zit er ook os 9 op , maar hij start altijd op in 8.6 weet iemand hoe ik 9 op kan laten starten?

gr ritz

nog een voor jullie wellicht stomme vraag. waar zit de option button?

Allereerst heb je stevig meer geheugen nodig, minimaal 256 MB. 64 MB is echt te weinig. Op je 10Gb HD zou ik twee partities maken voor 0sx en os9. Verder is de firmware update een must.

[quote:a8da7a9d6c="Ritz"]nog een voor jullie wellicht stomme vraag. waar zit de option button?[/quote:a8da7a9d6c]De Alt of Option toets vind je tussen de Ctrl en Command toetsen. Onderste rij links.

Ja, je valt meteen met je neus in de boter. De option toets... :D Die heb je dus... Puntje een is dus meer RAM inbouwen. Of laten inbouwen. Punt twee gaat bijna vanzelf: koop jaguar en installeer dat. De installer zal je neem ik aan wel vertellen dat je firmware niet up to date is, en zegt je meteen wat je moet doen om die weer goed te krijgen. Daarna verder installeren en rijen maar.

Mac OS X draait trouwens prima op je computer (als je inderdaad meer RAM koopt). Ik draai zelf (nog) op een iMac 333 Mhz en hoewel ik merk dat het niet de snelste computer is doet hij het heel goed.

Jou computer is dus 67 Mhz sneller en heeft een betere videokaart (die beter wordt ondersteund in OS X).

Eventjes offtopic, maar hoe gaat dat met het resizen van windows onder OSX op jouw iMac, thomdebom?

Want ik neem eigenlijk nog geen OSX omdat het mij gewoon te langzaam lijkt op mijn Maccie. :oops:

eigenlijk gaat het best goed!

Natuurlijk niet zo soepel als onder Mac OS 9, er zit enige vertraging in. Maar volgens mij heeft jou computer daar minder last van dan de mijne omdat mijn videokaart gebrekkig ondersteund wordt en jou kaart (als ik me niet vergis) helemaal of in ieder geval meer dan die van mij.
Maar er is zeker goed mee te werken.

Ik werk vanaf de beta release van OS X dagelijks met OS X en alle voordelen van OS X wegen zeker op tegen de nadelen van OS X én OS 9.

• De stabiliteit (een programma kan onder OS 9 het hele systeem laten crashen, en dat gebeurde mij nog wel eens. Onder OS X kan dit gewoon niet meer)
  • Het is veel mooier
  • alle programma’s die nu worden gemaakt zijn voor OS X
  • onder OS X is een ingebouwde firewall
  • veel mooie/handige gratis programma’s gemaakt door Apple zelf (iCal, Mail, iTunes, Safari, etc)
  • UNIX based

Dit zijn alleen nog maar een paar voordelen (van de velen) die voor mij belangrijk zijn.

heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp.

ik heb die i-mac weggedaan (die ruby dv 400 mhz) en zo’n witte i-mac met 15’’ tft gekocht.

Superrrrrr.

Nu heb ik toch weer een vraagje daarover, jaguar “spint” er op.
En nu heb ik via usb een hp deskjet erop aangesloten.
Kan je deze printer nu ook delen zodat ik via het netwerk vanuit een windows proggie die printer kan benaderen?

Volgens mij kun je onder System Preferences-Sharing- Printer Sharing aan zetten, als je dan de driver van je printer ook op de Windows machine hebt zou het kunnen werken, bij mijn macs werkt het in ieder geval.