Windows Media files

Weet iemand waarom als ik wma files afspeel, het altijd eerst moet 'bufferen'? Met bv Mpeg of Divx is dat nooit nodig.

Dat is als het goed is standaard bij dat formaat, zowel op de Mac als op de PC, het is een bijwerking van het sterke comprimeren denk ik...

Nou, het sucks bigtime, heel hinderlijk dat wachten en je kan het ook niet eens real time voor of achteruit spoelen, altijd maar weer dat bufferen.

Trouwens, heb laatst voor de eerste keer streaming video gekeken op een LAN met een snelheid van zeker 1MB (niet megabit) per seconde, ik dacht dat ik dan fullscreen video zou zien, maar dus niet. Het beeld was wel vloeiend, maar het werd weergeven in een piepklein scherm.

Heeft streaming media eigenlijk wel een toekomst?
Ik download dan toch liever bv een Divx bestand en bekijk hem daarna op m’n gemak. :smiley:

"Heeft streaming media eigenlijk wel een toekomst?"

Ik denk het wel.
Ik heb zelf wat testen gedraaid met MPEG-4 en ik kan je vertellen dat ik met 1 Mbit/s een best aardige kwaliteit haal.

Dit bij 720 x 576 en 25 frames/s (gewoon PAL dus). Kwaliteit is vergelijkbaar met gemiddelde DiVX, snelle bewegingen zijn soms blokkerig, maar bij rustige bewegingen ziet het er prima uit.

2 Mbit/s is echter helemaal perfect… gelukkig heeft de KPN net aangekondigd de bandbreedte weer wat te verhogen… :smiley:

Echter, de huidige technische implementatie van streaming media zorgt er nog steeds voor dat de ervaring voor de gebruiker slechter is dan met ‘progressive download’. Dit werkt gewoon vaak beter…

"Weet iemand waarom als ik wma files afspeel, het altijd eerst moet 'bufferen'?"

Voor een videostream zal je altijd moeten bufferen aangezien het overschot aan bandbreedte niet wordt gebruikt om het materiaal alvast in te laden. Ook wordt er niks bewaard op je harddisk, dus terugspoelen is ook niet mogelijk.

Verder is het volgens mij zo dat men in een WMA bestand zelf kan aangeven hoelang men minimaal moet bufferen… het kan zijn dat dit je lange wachttijd veroorzaakt.

Misschien dat het dan toch niet een 1MB vebinding was? Want de Quicktime streaming files zien er best wel goed uit op een langzame verbinding. Ga de QT movies morgen op de snellere verbinding testen.