Windows Movie Maker <-> iMovie/FCExpress

Na een jaar van aandringen hielp ik gisteren een collega van op het werk, om zijn 1ste video te helpen monteren. Echter niet op een Apple maar op een PeeCee, en in Windows Movie Maker 2.0.

Tot mijn grote verbazing, werkt dat programma verbazingwekkend goed(je zou er humeurig van worden!). Leercurve is wel iets hoger dan met iMovie, minder dan FCE.

WMM negatief :

• leercurve
  • vrij onduidelijke en ingewikkelde werking

Positief voor WMM is tov imovie :

• bij import kan je ofwel wèl ofwel niet in clips laten opsplitsen (ongeveer zoals batch-capture mèt of zonder automatische clipdetectie/-vorming.
  • mogelijkheid van sortering in verschillende ‘capturemappen’
  • alle clips van 1 caturemap in 1 keer op tijdlijn zetten
  • VOORAL : niet destructief voor bronmateriaal !!! DAT ZOU IN IMOVIE MOETEN ZITTEN !!!
  • ik had ook de indruk dat er alle overgangen en effecten bijna onmiddelijk zichtbaar waren zonder rendern(???)

ècht ‘shit’ om het te moeten toegeven hoor, maar ze hebben blijkbaar niet alleen ‘gecopiëerd’ van imovie maar zelfs op sommige vlakken verbeteringen aangebracht :sealed:

Sowieso heb ik er echter tè weinig mee gewerkt om ècht te kunnen oordelen, maar dat zijn toch mijn eerste impressies.

Groeten
Davedive

Zelf werk tegenwoordig te weinig met imovie om er heel veel zinnigs over te kunnen zeggen. Echter bij de keynote van Steve Jobs, waarbij iLife werd gepresenteerd en daarmee de nieuwe imovie kwam duidelijk naar voren dat tegenwoordig imovie ook non destructive is. Wat wil zeggen dat alle clips in- en uittrekbaar zijn in de tijdlijn. Dus wat dat betreft loopt imovie niet achter op het windows movie maker programma.

Wat natuurlijk een groot voordeel van imovie (ilife) is, is dat het naadloos met elkaar geintegreerd is, daar kunnen ze natuurlijk bij microsoft nog wat van leren.

groet, macstijn

En je PeeCee is tussentijds niet vastgelopen oid ? Niet aardig van me, maar dat is wel de reden van overstappen voor mij geweest. Ik werk nu al bijna 3 jaar met het bolletje en met veel plezier met iMovie/iDVD en tegenwoordig iLife. (zonder ooit een herinstallatie uit te voeren van het OS ) De combinatie is de context waarin je het moet zien als je een keuze zou moeten maken. Billware heeft inderdaad een leuk video editing programma, maar er zijn er meerdere die naar mijn mening wat gebruikersvriendelijker werken, maar je gaf zelf al aan dat de leercurve wat hoog is.

WMM negatief: - uiteindelijke filmpje is enkel WMV ( windows media video) :( - duurt wel redelijk lang om da te renderen blijkbaar ( het uiteindelijke resultaat)

hiermee haak ik dus af en schakel ik over op Pinnacle studio voor op de PeeCee.

[quote:91381190fb="mulderd"]En je PeeCee is tussentijds niet vastgelopen oid ? [/quote:91381190fb] inderdaad, ben systeembeheerder op het werk van 25peecee's dus ik weet er genoeg van. Ik zou dus persoonlijk nooit overstappen op een peecee, maar als het positief is van MS dan moet het ook eens gezegd worden nietwaar?

[quote:91381190fb=“LoveBug356”]WMM negatief:

• uiteindelijke filmpje is enkel WMV ( windows media video) :([/quote:91381190fb]

De uiteindelijke bedoeling zou wel zijn dat hij zijn gemonteerde film terug op tape zet (dv-kwaliteit toch), dat ik het importeer om op dvd te zetten via idvd. Zou dit dan niet kunnen op die manier??

Groetjes
Davedive