Windows Movie Maker vs. iMovie

Hoi, binnenkort heb ik een iMac met daarop natuurlijk iMovie om films mee te kunnen monteren. Momenteel werk ik op een PC met daarop Windows Movie Maker. Wat is nou een beter programma?

Hoef je aan een Apple gebruiker niet vragen :wink: Ik maak er filmpjes mee van vakantie enz enz Krijg altijd pos. reactie. En zeker ook van windows gebruikers. De langste film was 48min en nog wat. Zonder problemen.

[quote:a748313e53="René Duynhouwer"]Hoef je aan een Apple gebruiker niet vragen :wink: Ik maak er filmpjes mee van vakantie enz enz Krijg altijd pos. reactie. En zeker ook van windows gebruikers. De langste film was 48min en nog wat. Zonder problemen.[/quote:a748313e53] Al 3 mensen voor iMovie. Bij Windows Movie Maker heb ik vaak dat na een film van 10 min. al de boel heel langzaam gaat/bijna crasht. Dit is bij iMovie dus niet zo?

Denk niet dat iemand een stem zal geven aan Windows Movie Maker :P

Windows Movie Maker heeft ook echt van die effecten waar je gewoon niks aan hebt! Het zijn er wel veel, maar ze zijn allemaal zinloos!

iMovie zeker weten ik heb een vakantiefilm gamaakt en het werkte perfect.

1,5 uur ruw materiaal
25 foto’s
diverse overgangen en ondertitels
Alles gemonteerd tot ong.44 min met muziek. o keer vastgelopen.

Branden met iDVD duurde wel lang.

Weet iemand toevallig een Windows forum zodat ik daar dezelfde vraag kan stellen?

[quote:68923b0166="iMac-Boy"]Branden met iDVD duurde wel lang.[/quote:68923b0166] Hoelang?

35 minuten maar de 2de ging veel sneller

Film word pas gerenderd bij branden daarom gaat in iMovie alles zo snel en loopt hij niet snel vast. Er zijn ook diverse gratis plugins te downloaden ondertitels, overgangen enz.

Een aantal 'features' van Movie maker mogen best wel in iMovie komen (opgepast ik werk nog niet met imovie 4 (van ilife) dus ik zou al kunnen verkeerd zitten) nl :

• Tijdens het afspelen van een fragment kan je on the fly het fragment splitsen (knop staat op venster zelf) bij iMovie is dit ‘cmd+T’.
  • Het verwijderen van een geselecteerde frame kan ook sneller op WMM.
  • in WMM staat tussen elke clip op de tijdlijn een ‘ruimte’ waar al dan niet een overgang komt. Je kan door copiëren en plakken al die ruimtes 1 voor 1 aanklikken en een overgang erin plakken : gaat uiterst snel.

Er zijn echter zoooooveel nadelen aan WMM (beperkte lengte overgangen, ècht slechte overgangen, onlogische titels, …) dat ik het ècht niet moet hebben. Mijn stem gaat naar iMovie maar zelfs iMovie zou echter beter kunnen (zie hierboven), om ècht snel te werken.

Hopelijk wordt ilife '05 een kanjer!

Davedive

Windows Movie maker is echt een prutsproduct voor de ammateur. Mensen die dat gebruiken zullen al snel naar volwaardigere producten als Premiere, Avid of Pinnacle (Vooral die laatste, ook al is het de Trust onder de videobewerking.) kijken, simpelweg omdat er met Windows Movie maker geen land te bezeilen valt.

iMovie is daarintegen een perfect product om even een vlotte montage mee te maken. Vooral door de combinatie met de rest van iLife is het werken ermee een fluitje van een cent, terwijl je er toch best professionele dingen mee kunt bereiken.

Movie maker is ook mega traag, werkt ook minder vlot als iMovie. Nee iMovie is wel 10keer beter, het renderen gaat ook veeeel sneller :D

jezus je denkt tog niet dat iemand op windows movie maker gaat stemmen waar slaat deze poll ooit op........... :sealed:

Heb zelf geen ervaring met Windows Moviemaker. Wel met iMovie.

En ik moet zeggen dat iMovie leuk is om even gauw een filmpje in elkaar te prutsen voor op familie-bijeenkomsten enzo. Maar monteren kun je er niet echt mee naar mijn mening. Daarvoor geef ik toch de voorkeur aan Apple’s Final Cut Pro en Express.

Oke, een Windows gebruiker hier.

Vorige week een klein filmpje over de ramp in Azie in elkaar gezet met Windows Movie Maker. Eigenlijk gebruik ik het nooit, maar het leek me interessant om eens een filmpje in elkaar te zetten.

Waar ik me gelijk al aan ergerde is de beperkte mogelijkheden met het plaatsen van teksten over fragmenten. Je kan niet precies kiezen wat waar komt te staan en je moet maar hopen dat het een beetje mooi past allemaal. Daarnaast zijn de effecten ook erg nutteloos. Misschien als je ze kon ‘customizen’ dat het dan nog wat was, maar naast de fade in en fade uit is er weinig nuttigs tussen te vinden.

Een extra geluid niveau zou ook wel wat wezen. Maar voor simpele filmpjes is het best een handig programmatje. Hoewel de meeste amateur editors toch nog wel meer willen doen dan mogelijk is denk ik.

En hoewel ik Windows gebruik, ben ik weldegelijk geïnteresseerd in Apple en haar producten.

BTW, filmpje kun je in WMV formaat hier downloaden. (Kleine versie hier)

Een vraagje... Hoe kom je aan die beelden? Wist je dat er een golfje ging aankomen ofzo? Of was je meteen van plan er iets over te maken? :roll:

Beelden simpelweg van internet afgehaald na dat deze opdoken na de ramp. Even ge-edit, muziekje eronder en klaar.

[quote:ae2d55bd1d="Wallinator"]Weet iemand toevallig een Windows forum zodat ik daar dezelfde vraag kan stellen?[/quote:ae2d55bd1d]

Ik denk niet dat je daar veel mensen met iMovie-ervaring zult aantreffen…

Mijn post van hiervoor in deze draad kan ik nu een beetje aanvullen.

Vriend van mij monteert volledige film (58.5min) in movie maker (MM voor de snelheid van typen)
Hij stelt het probleem dat hij dat op dvd wil krijgen maar probleem is dat hij géén dvd-schrijver noch dvd authoring programma heeft.

Overtuigde apple-fan (ik dus) gooit onmiddellijk de superioriteit van de mac in de ring. En (wee o wee) zal dat ne keer bewijzen ook zie ! : Ik kom die gemonteerde film op mijn camera zetten (via export naar DV in MM), importeer die handel in imovie, zet wat markers, exporteer naar idvd en branden die handel! (dàt was het plan).

Hoever zijn we nu ? Bij punt 1 : gemonteerde film naar de camera exporteren :
DAT LUKT NIET met MM !!! : sony camera wordt herkend, en testfilmpje van 18 seconden lukt ook, maar volledige film van 58 minuten : lukt gewoonweg niet! Na ±15minuten zegt hij doodleuk : film staat niet op dv!.
Ondertussen ben ik al uren bezig geweest :om de film te exporteren naar een wmv-film om hem zodoende te herimporteren in MM (dit is om een probleem met sync van het geluid te voorkomen bij export naar dv) maar dat wil ook niet lukken.

Moviemaker is gewoonweg een klooooooote programma (ondanks de schijnbaar gemakkelijke bediening) en elke overweging om het te gebruiken (of om nog zo’n voorstellen te doen aan vrienden) zijn definitief afgevoerd.

Groeten
davedive