Windows portable HD read only

De portable harddisk die ik bij mijn windows laptop gebruikte gebruik ik nu ook bij mijn 12' inch ibook. Hier staat hij echter op read only en kan ik dus niets aan de data op de portable hd wijzigen of toevoegen. Bij de eigenschappen van de map kan ik niets wijzigen..

Hoe kan ik dit veranderen? Of heb ik daar een windows machine voor nodig?

Alle bestanden op je PC zetten en daarop:

Rechtermuisknop op de schijf → Formatteren → FAT (of FAT32, weet ik niet uit mijn hoofd).

[quote:6be9ef344a="à la Mac"] FAT (of FAT32, weet ik niet uit mijn hoofd).[/quote:6be9ef344a]

FAT32, want dat is geschikter voor grotere schijven/bestanden.

Fat32 is de enige oplossing maar is wel maar beperkt tot 4gig per keer overdragen.

Mijn buurman hierboven bedoeld maximaal 4gig groot per bestand. :)

Dus een bestand dat je op de HD zet kan niet groter dan 4 gig zijn?

Als hem nog op een willekeurige windows pc wilt kunnen gebruiken wel ja. Anders zou ik hem HFS formatteren

[quote:34a0ed4854="Justinb81"]Als hem nog op een willekeurige windows pc wilt kunnen gebruiken wel ja. Anders zou ik hem HFS formatteren[/quote:34a0ed4854]

En vervolgens even hier kijken zodat je die HFS schijf ook op een windows pc kunt lezen.

[quote:7b9353e3bc="christiaan1985"]Dus een bestand dat je op de HD zet kan niet groter dan 4 gig zijn?[/quote:7b9353e3bc]

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prkc_fil_tdrn.asp

Inmiddels heb ik de portable harddisk willen formatteren in dus een fat23 formaat. Dat is niet gelukt. De hardeschijf komt oorspronkelijk uit een andere laptop en heb ik in een case gestopt waarmee ik hem nu via de usb poort aan kan sluiten. Sluit ik hem aan op een windows pc, dan kan ik hem alleen maar formatteren in het formaat wat hij nu al is, namelijk NTFS.

Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?

Je kunt het beste op de mac die schijf formateren. In schijfhulp programma ga je naar wissen (zo uit mijn blote hoofd). En selecteer je MS-DOS bestandssysteem. Dit is fat32. Zodoende kun je hem op de pc en mac lezen en schrijven.

Let echter wel op zoals hierboven aangegeven is dat de bestanden niet boven de 4gb uitkomen.

dankje, nu werkt het inderdaad! Ik heb nog geen bestanden van groter dan 4 gig dus dat levert nog geen problemen op.