Windows Programma om geluid te halen van DAT-recorder

Ik heb een probleem. Ik heb geluid opgenomen op een DAT-recorder. Maar het word een probleem om het geluid er af te halen. Op mijn G4 zit geen geluidskaart met audio-in (je weet wel, dat rode en witte rondje) en ik heb het geluid echt nodig. Verder zit er niets bij de DAT-recorder om het via Firewire of USB te doen. Helaas. Nu heeft mijn vader wel een audio ingang op zijn Windows PC. Dus het probleem lijkt opgelost. Maar... Ik weet dat ik het eigenlijk niet hier over Windows moet hebben, maar ja, ik ben ook maar een leek met Windows. Met welk Windows-programma kun je audio importeren via zo'n ingang en in combinatie met een DAT-recorder??

Wie kan mij helpen?

Zit op je G4 niet gewoon een microfoon-ingang? Die kun je ook gebruiken om geluid te importeren door een kabel met rood-witte tulpjes aan de ene kant en een mini-jack aan de andere kant tussen je dat-recorder of versterker en de G4 te zetten...

Het hangt dus van de leeftijd van je G4 af of je sound in via een microfoonaansluiting hebt:

The Power Macintosh G4 series includes two FireWire ports (three, including one FireWire “800” port after January 28, 2003), two USB ports (dual-channel in AGP-based models), a 10/100Base-T Ethernet port (10/100/1000Base-T after July 19, 2000), an optional modem port, [b:5ab3b0c91f] sound in/out (no microphone between January 9, 2001 and August 13, 2002)[/b:5ab3b0c91f], a security port, “hard” and “soft” power (no “soft” power after January 9, 2001), and a standard VGA port that is provided by a video card in either the AGP slot, in AGP-based models, or in the fourth PCI slot, in PCI-based models.

maar is de geluidskaart in die winddoosbak dan wel goed genoeg, heeft deze dan wel een digitale ingang? opzich is er genoeg software voor de peesee. ik gebruikte in mijn arme studententijd nog een peesee voor al mijn muziek en voor simpele audio invoer gebruikte ik altijd sonicfoundry's SoundForge, maar dit een programaatje dat je moet kopen (of kraken). Op tucows.com of versiontracker.com kan je vast ook wel wat freeware vinden. Ik zelf gebruik tegenwoordig een Mbox op mijn iMac G4, werkt prima en de DAT-recorder zit er digitaal op aangesloten. Als het teveel gedoe is, kan ik je wel voorzien van een versie van SoundForge, anders kan je als de DAT niet al te lang is ook wel bij mij invoeren... Woon je in de buurt van Utrecht?!?

Bij de nieuwe versies van Nero zit de WAVE editor, is reuze makkelijk in gebruik, en kan de 48 hz signalen van DAT opnemen. Tevens inkorten, knippen en plakken kan allemaal.

En anders is de eerder genoemde Sound Forge ook een optie.

Ik heb een G4 876 Mhz Quicksilver. Ik heb wel zo'n kabel waar een mini-jack op zit. Ik ga het eens proberen.

Okee! En opnemen kan met Spin Doctor, Peak, Sound Studio en vast nog een heleboel andere programma's die ik vergeet. Succes.

Ik heb nu de mini jack aan mijn G4 zitten en de rode tulp en witte tulp in de DAT -recorder. Maar via Sound Studio krijg ik geen reactie.

Bij Auio input/output vertelt Sound studio dat er niet aan gekoppeld is.

En Garageband natuurlijk!

Misschien moet je eerst in systeemvoorkeuren onder geluid bij het tabje invoer de externe microfooningang selecteren...

Ik kan helemaal niets aanklikken bij invoer. Er staat helemaal niets in. Dat is toch raar?

Hij geeft aan: Geen invoerapparaten gevonden.

Jij ga net een aantal data op waarin computers met microphoopn ingang werden gemaakt.
Maar volgens mij zit mijn G4 daar niet bij. Mijn G4 is een Quicksilver uit 2001.

Hmmmm... Dat is vaag. Je weet zeker dat je de kabel in de microfooningang hebt zitten? Want dan hoort 'ie m echt bij de invoeropties te tonen. En in een ander programma? Garageband bijvoorbeeld?

Jij gaf net een aantal data op waarin computers met microphoopn ingang werden gemaakt. Maar volgens mij zit mijn G4 daar niet bij. Mijn G4 is een Quicksilver uit 2001.

Kijk ook eens in de map hulpprogramma's bij audio/midi configuratie onder het tabje audio. Daar moet je een standaard-invoerapparaat kunnen kiezen.

[quote:0906cdf3e5="Thijs van Tol"]Jij gaf net een aantal data op waarin computers met microphoopn ingang werden gemaakt. Maar volgens mij zit mijn G4 daar niet bij. Mijn G4 is een Quicksilver uit 2001.[/quote:0906cdf3e5]

Dat verklaart alles… Dan zul je toch naar een andere mac of naar -helaas- een peecee moeten uitwijken. Of een griffin iMic moeten kopen. Daarmee heb je sound in en uit via usb.

Dus het snelst voor mij is de DAT aansluiten op de PC van mijn vader. In ieder geval bedankt voor alle hulp.

en nu het antwoord !!! :D

er zit een glasvezel uitgang in de DAT recorder… die kan alleen aangesloten worden aan een digi input… klein 4kant stekkertje.,… en ik denk nie da je pa zo aansluiting heeft ? er zijn wel audiokaarten die dat wel hebben… :wink:

succes !!!

Voor het programma moet je cool edit (nu adobe audition) gebruiken of sound forge van sonic foundry.

Er is een try out versie van adobe audition beschikbaar, misschien kun je daarmee ook saven, dan kun je de rest van de bewerking op de mac doen.

http://www.adobe.com/products/audition/

[quote:6f90369983="japser909"]en nu het antwoord !!! :D

er zit een glasvezel uitgang in de DAT recorder… die kan alleen aangesloten worden aan een digi input… klein 4kant stekkertje.,… en ik denk nie da je pa zo aansluiting heeft ? er zijn wel audiokaarten die dat wel hebben… :wink:

succes !!![/quote:6f90369983]

Uhm. Ik kan zo’n ingang bij deze DAT-recorder niet vinden.
Er zitten wel twee keer een rode en een witte uitgang op. Lijkt me goed genoeg voor een normale PC geluidskaart toch?

[quote:65d03304a5="Thijs van Tol"]Lijkt me goed genoeg voor een normale PC geluidskaart toch?[/quote:65d03304a5]

dat is het probleem uiteraard een normale pc, de geluidskaarten die daar inzitten zijn meestal meer dan beroerd, zeker als het om de ad-conversie gaat. Mijn DAT-recorder heeft een spdif output in de vorm van een tulpstekkertje en zo heeft mijn mbox ook zo’n ingang… aanbod geldt nog immer…