Windows programma's op OSX x86

wat ik uit het artikel begrijp is dus dat ze het voor elkaar hebben gekregen om een windows programma in OS X (x86) te runnen. (correct me if i'm wrong)

http://www.osx86project.org/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=2

ik heb heel de tijd het gevoel dat dit het einde is voor het geliefde (veilige) OSX, laten we hopen dat ik fout zit.

edit, nog wat screenshot :

http://img318.imageshack.us/img318/3504/greatesttt1ti.png
en deze staat gelijk aan vloeken in de kerk http://img296.imageshack.us/img296/8646/winamp4ot.png

Wine is al bekend in de Linux gemeenschap en is eigelijk ook een soort van emulater (ondanks dat het staat voor Wine Is No Emulator).

Dus zo’n vaart zal het niet lopen. :slight_smile:

[quote:b4de75ea7b]While porting Wine to OSx86 requires some serious tweaking [/quote:b4de75ea7b]

je moet eerst OSX helemaal gaan aanpassen voordat zoiets zou kunnen gebeuren

[quote:553d9716d5=".pixr"]wat ik uit het artikel begrijp is dus dat ze het voor elkaar hebben gekregen om een windows programma in OS X (x86) te runnen. (correct me if i'm wrong)

http://www.osx86project.org/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=2

ik heb heel de tijd het gevoel dat dit het einde is voor het geliefde (veilige) OSX, laten we hopen dat ik fout zit.[/quote:553d9716d5]

het is niet zo erg als het lijkt,…
wine is een soort schil waar programma’s in kunnen draaien.
net als X11 op je mac unix programma’s en unix schillen kan draaien.
en je hebt X11 en wine nodig dus dan draai je een schil in een schil en daar draai je een windows app op. :?

je kan de programma’s niet “native” draaien, dat kan ook helemaal niet want mac/unix"taal" is heel wat anders dan "windows"taal. ik denk wel dat virtual pc een stuk sneller gaat draaien :slight_smile: en dat is altijd handig. :slight_smile:

@Nikita ; ik weet gewoon zeker dat zoveel mensen zich nu bezig gaan houden met x86 OSX dat het naar mijn idee allemaal veel sneller gaat lopen dan je in eerste instantie verwacht.

[quote:7a10538491=“magic-with-mac”][quote:7a10538491]While porting Wine to OSx86 requires some serious tweaking [/quote:7a10538491]

je moet eerst OSX helemaal gaan aanpassen voordat zoiets zou kunnen gebeuren[/quote:7a10538491]

ik zie nergens staan dat osx getweaked moet worden, denk eerder dat ze het over wine hebben.

[quote:4bec118aac=".pixr"]ik heb heel de tijd het gevoel dat dit het einde is voor het geliefde (veilige) OSX, laten we hopen dat ik fout zit.[/quote:4bec118aac] Mac OS 9/Classic virussen zijn toch ook geen veiligheidsrisico's onder Mac OS X ondanks Classic support? Dit is niet veel anders.

Ik denk idd dat Wine vrij snel goed zal lopen op OS X en de dev community kennende op de Mac zullen er ook binnen no-time grafische schillen voor Wine komen om het een Mac gevoel te geven. Een interessante ontwikkeling vind ik. Nu moet je nog VPC installeren en heb je dus twee desktops, met Wine kun je een app gewoon als window draaien en hoeft niet een hele Windows desktop gestart te worden. Het is natuurlijk niet native, maar het lijkt er iig meer op dan met VPC. Wine biedt toch wel een aantal leuke uitbreidingen op ons software aanbod, als het allemaal werkt natuurlijk, denk aan Autocad, games en we kunnen dezelfde MSN messenger gebruiken.

[quote:8a0e1dd811=".pixr"][quote:8a0e1dd811="magic-with-mac"][quote:8a0e1dd811]While porting Wine to OSx86 requires some serious tweaking [/quote:8a0e1dd811]

je moet eerst OSX helemaal gaan aanpassen voordat zoiets zou kunnen gebeuren[/quote:8a0e1dd811]

ik zie nergens staan dat osx getweaked moet worden, denk eerder dat ze het over wine hebben.[/quote:8a0e1dd811]
Er is nog werk aan de winkel voor Wine. Mac OS X moet niet aangepast worden. Zie ook mijn artikel op de voorpagina.

Ik weet niet of iedereen bekend is met WINE, maar hier word dus niks geemuleerd, behalve de Windows specific functies zoals het lezen en schrijven van de Windows Registry, DirectX.

Dit betekend dus dat die applicaties grotendeels wel native draaien, dit kan natuurlijk alleen op een x86 processer want de opcodes zijn x86 assembly, en kan dus zonder emulatie gewoon worden uitgevoerd op de processor.

Dit zag ik al aankomen met de overgang naar x86, waarschijnlijk zullen wel ook wel een VMWare voor de x86 OS X in de toekomst krijgen.

Ik vind dit goed en slecht nieuws, ten eerste kan je nu dus bepaalde windows applicaties draaien die niet voor OS X zijn, en zelfs games zoals Command & Conquer: Red Alert 1&2, en andere games die we nooit voor de Mac hebben gezien. 8)
Slechte nieuws is dat misschien slechte invloed kan hebben op de markt van andere OS X applicaties. :frowning:

Qua veiligheid heeft WINE denk ik weinig invloed op het OS, dus denk niet dat dit meteen het einde is van een velige OSX :slight_smile:

[quote:3ccc115373="savvy"]Slechte nieuws is dat misschien slechte invloed kan hebben op de markt van andere OS X applicaties. :([/quote:3ccc115373] Ik zie het niet snel gebeuren dat bedrijven geen Mac OS X-specifieke software schrijven omdat WINE er is. Waarom niet?

A) Er zijn geen garanties dat het desbetreffende programma werkt in WINE;
B) Een bedrijf maakt zichzelf afhankelijk van WINE als ze Mac OS klanten willen hebben, er zijn geen garanties voor het bedrijf dat WINE voor Mac OS X in de toekomst geüpdate zal blijven worden;
C) Een bedrijf kan weinig tot geen garanties geven en support verstrekken waardoor het voor de klant niet aantrekkelijk is om zo’n software titel legaal te gebruiken;
D) Voor de “leek” is het alles behalve makkelijk om WINE te gebruiken, het is niet even “klik” en alles werkt;
E) Het geeft het bedrijf en/of de software titel een slechte naam onder menig klanten: onbetrouwbaar, werkt niet altijd even goed, draait niet soepel, past niet in de Mac OS gebruikersomgeving, geen integratie met de rest van het systeem etc.

Kortom als een bedrijf serieuze klandizie wilt opbouwen onder Mac gebruikers en/of bedrijven die Macs gebruiken zullen ze toch echt native programma’s moeten schrijven.

Ik snap werkelijk niet waarom iedereen hier zo opgewonden raakt van het feit dat je in de toekomst misschien Windows programma's kan draaien. En zoals enkele lieden al zeggen dat zij er wel genoeg kunnen opnoemen die ze zouden willen draaien. Nou ik kan er geen een verzinnen. Maar noem er dan eens één waarvoor er geen Mac versie beschikbaar is, en dan bedoel ik geen games. Ik vind het wel hypocriet dat iedereen hier altijd loopt te schelden op Windows gebruikers, maar zelf wel Windows programma's wil gaan gebruiken. Ik word al helemaal kriebelig als ik een Windows programma interface zie, laat staan dat ik er mee zou moeten werken. En als ze dan zo nodig een hele lijst met Windows programma's kunnen opnoemen die ze wel zouden willen gebruiken, wat doen ze dan met een Mac, koop dan gewoon een PC met Windows erop. Ik ben blij dat ik GEEN Windows programma's kan draaien, anders had ik nu misschien wel met een PC gewerkt. Gebruik een platform gewoon met zijn eigen software. Wedden dat er nu allerlei tegenwerpingen komen. :lol: :evil: :innocent:

[quote:b1d1c959d1="TRML"]Maar noem er dan eens één waarvoor er geen Mac versie beschikbaar is, en dan bedoel ik geen games.[/quote:b1d1c959d1] Autodesk AutoCAD Autodesk Mechanical Desktop Autodesk Inventor Microsoft Access Microsoft FrontPage (ok dat heeft niemand echt nodig)

Dit is een lijstje van software die ik absoluut nodig heb voor mijn studies. Vergelijkbare producten zijn geen optie want ik moet precies met die software leren werken.

[quote:b1d1c959d1=“TRML”]En als ze dan zo nodig een hele lijst met Windows programma’s kunnen opnoemen die ze wel zouden willen gebruiken, wat doen ze dan met een Mac, koop dan gewoon een PC met Windows erop.[/quote:b1d1c959d1]
Denk je dat het leuk is om een dubbele investering te doen? En denk je dat het handig is dat je bestanden voor een deel op een PC en voor een deel op een Mac staan?

[quote:b1d1c959d1=“TRML”]Ik vind het wel hypocriet dat iedereen hier altijd loopt te schelden op Windows gebruikers, maar zelf wel Windows programma’s wil gaan gebruiken.[/quote:b1d1c959d1]
Dat doe ik zeker niet en zolang je geen Windows programma’s kan draaien onder Mac of zolang niet alle fabrikanten een Mac versie uitbrengen dan is en blijft Windows superieur wegens het grote aantal beschikbare software. Dit zeg ik niet graag maar het is zo. Als ik maar één computer zou kunnen hebben dan zou ik wel moeten kiezen voor een PC. Gelukkig heb ik ook genoeg geld voor een Mac :slight_smile:

[quote:b1d1c959d1=“TRML”]Ik ben blij dat ik GEEN Windows programma’s kan draaien, anders had ik nu misschien wel met een PC gewerkt. Gebruik een platform gewoon met zijn eigen software.[/quote:b1d1c959d1]
Gelukzak! Jij hebt geen Windows programma’s nodig. Dat is wel gemakkelijk. Niet iedereen heeft die luxe :frowning:

[quote:b1d1c959d1=“TRML”]Wedden dat er nu allerlei tegenwerpingen komen.[/quote:b1d1c959d1]
Je hebt er dan ook om gevraagd. Wat is dat nu met jou en vele anderen. Jij hebt het niet nodig. Mooi en goed maar wat is dan het probleem dat anderen het wel nodig hebben het zouden kunnen gebruiken? Daar moet jij toch niet van wakker liggen?

Leuk hè, zulke discussies. Maar als je zulke zware programma's MOET gebruiken, dan zit je mijns inziens toch met een verkeerde computer te werken. 8). En ik lig daar idd niet wakker van, maar ik verbaas me altijd erover dat iedereen hier altijd zo blij is :D met zijn mac, maar toch wel weer Windows programma's wil gaan gebruiken. Tussen 2 (), er is wel degelijk een tegenhanger voor MS Access. Ja niet compatible maar er is een tegenhanger => FileMaker of Servoy. Maar als je net zoals Larridon juist die programma's nodig hebt dan zit je wel op het verkeerde platform. :cry: en kan je misschien beter je Mac verkopen en zolang even op een PC gaan werken, tot je die programma's niet meer nodig hebt. :lol:

Ik denk dat dit alleen maar gunstig kan zijn, geen gezeik meer met programma's die niet werken en wellicht wat meer games die je kan draaien. Een nadeel kan ik eigenlijk niet eens verzinnen want de veiligheid komt hierdoor niet echt in gevaar lijkt me, het blijft osx en geen windows.

[quote:21a3debbf2="Nikita"]Wine is al bekend in de Linux gemeenschap en is eigelijk ook een soort van emulater (ondanks dat het staat voor Wine Is No Emulator).

Dus zo’n vaart zal het niet lopen. :)[/quote:21a3debbf2]

En dat werkt nog snel ook, als er nou zoiets was voor mac os, hoef je geen VPC te gebruiken.

oh, ik val een beetje in de herhaling :stuck_out_tongue:

[quote:a037cd8667="larridon"][quote:a037cd8667="TRML"]Maar noem er dan eens één waarvoor er geen Mac versie beschikbaar is, en dan bedoel ik geen games.[/quote:a037cd8667] Autodesk AutoCAD Autodesk Mechanical Desktop Autodesk Inventor Microsoft Access Microsoft FrontPage (ok dat heeft niemand echt nodig) [/quote:a037cd8667]

Turbo CAD 3d?

[quote:14f9fb0942="MauZ"][quote:14f9fb0942="larridon"][quote:14f9fb0942="TRML"]Maar noem er dan eens één waarvoor er geen Mac versie beschikbaar is, en dan bedoel ik geen games.[/quote:14f9fb0942] Autodesk AutoCAD Autodesk Mechanical Desktop Autodesk Inventor Microsoft Access Microsoft FrontPage (ok dat heeft niemand echt nodig) [/quote:14f9fb0942]

Turbo CAD 3d?[/quote:14f9fb0942]
Interessant maar:

• waar je studeert moet je de CAD software gebruiken die de unief gebruikt
  • waar je later werkt moet je de CAD software gebruiken die het bedrijf gebruikt

zit wat in, ik zelf werk op school met solid works, waar ook mee word gewerkt bij bedrijven is Pro Engineer. Ze zijn beide erg verschillend en niet voor de mac. waar het uiteindelijk om draaid zijn de 3d modellen en de technische tekeningen, dus zoek ik naar wat er op lijkt.

maar dat is omdat ik solidworks behoorlijk beheers, 't is meer dat ik thuis door kan werken, dat ik niet speciaal naar school hoef te gaan om verder te werken aan modellen, details of tekeningen.

moet zeggen , ik heb leren werken met autodesk autocad, maar gebruik het nog maar nauwelijks.

en is inventor niet beetje hetzelfde al mechanical desktop? heb er zelf geen ervaring meer maar heb gehoord dat t aardig op elkaar lijkt.

[quote:7f62fe418f="MauZ"]moet zeggen , ik heb leren werken met autodesk autocad, maar gebruik het nog maar nauwelijks.[/quote:7f62fe418f] Als je hebt leren werken met betere CAD programma's dan wil je inderdaad niet terug naar Autocad :)

[quote:7f62fe418f=“MauZ”]en is inventor niet beetje hetzelfde al mechanical desktop? heb er zelf geen ervaring meer maar heb gehoord dat t aardig op elkaar lijkt.[/quote:7f62fe418f]
Inventor is zowat als Mechanical Desktop maar dan alsof het de Mac versie zou zijn. Alles gebeurt met leuke animaties enzo. Leuk en best handige software. Maar op dit moment kan ik het best werken met Mechanical Desktop. Ik heb een super dik en goed zelfstudieboek van Inventor (Autodesk Inventor Deel 1 Paul Van Dorpe - Benny Wellekens).

Ik heb daarvoor speciaal een Acer laptop gekocht :frowning: Dure grap eigenlijk …