windowsprogramma op MAC

Hey iedereen,

Ik werk al sinds 2005 op Mac en er komt bij mij niets binnen wat maar naar microsoft ruikt, MAAR … nu is er ee programma dat alleen voor MS bestaat (geschreven voor Notarissen) dat ik beroepshalve ook zou moeten kunnen gebruiken. En er is echt geen alternatief voor MAC. Ik weet dat je op MAC windows programma’s kan laten draaien, via bootcamp of via VMware Fusion6 of mogelijk nog andere. Maar er is mij verteld dat mijn mac dan veel trager wordt. Voor de rest wil ik liefst niets te maken hebben met microsoft maar nu kan ik niet anders. Ik zou graag weten wat daar van aan is en welke oplossing het minst “hinder” veroorzaakt. Ik zou ook het liefst altijd alleen als Mac opstarten en alleen als ik dat programmaatje even nodig heb, windows activeren. Welke oplossing kunnen jullie aanbevelen? Ik heb ook al overwogen om als nood oplossing een zeer goedkoop laptopje te kopen (+/- 300 met windows op) maar misschien is dat ook niet nodig.
Wie kan mij hier advies geven
Alvast bedankt

Gini

Je kan parallels installeren. In Parallels installeer je Windows en deze kan je dan binnen mac zo gebruiken dat je hem enkel gebruikt wanneer je Windows software gebruikt.
Ik gebruik ook Parallels en het maakt je macbook niet trager.

Je Mac wordt niet trager als je emulatie-software* (of Bootcamp) draait.
Hoogstens is Windows binnen die emulatie trager dan dat het zou zijn op een ‘echte’ PC.

Opties:

• A: Bootcamp: is het verreweg het snelst. Maar vereist herstarten van je Mac 'als Windows-computer).
  • B: Emulatie-software: VMWare of Parallels

Heb je het niet uren per dag nodig dan is optie B wellicht de eenvoudigste.
Optie A is echter het voordeligst. Hierbij heb je alleen een licentie voor Windows nodig.
Bij B zul je een emulatieprogramma moeten aanschaffen + een licentie voor Windows.

• Afhankelijk van je configuratie natuurlijk.
    Gebruik je al je geheugen en processorkracht voor een programma, dan zal de rest op je Mac altijd trager werken.

Zelf gebruik ik regelmatig wine om windows programma’s op mijn mac te draaien. Zelf vind ik Playonmac (laat de naam je niet afschrikken, ook zeer geschikt voor andere software) het gemakkelijkste werken. Ook Wineskin werkt goed, is ingewikkelder om te installeren maar heeft meer opties.
Ik weet natuurlijk niet of het betreffende programma werkt. Aangezien beide gratis zijn misschien de moeite waard om te proberen.

]Wineskin

Playonmac

Het is uiteraard ook mogelijk om een schil om het programma heen te leggen Klik. Maar dat vereist iets meer kunde dan het installeren van bootcamp of emulatie software.

[Edit] Ik zag dat iemand me voor was met wineskin.

Zelf zou ik kiezen voor een goedkope Windows notebook, blijft de Mac verschoont van Windows.

@Verdult

Playonmac in net zo makkelijk als het installeren van elk ander programma, helaas werken daarom minder programma’s er goed mee.

[quote=KarelWillem url=windowsprogramma op MAC - macOS - One More Thing time=1388230937]Emulatie-software: VMWare of Parallels[/quote]Vergeet VirtualBox niet. (Het is trouwens ook geen emulatiesoftware, maar virtualisatiesoftware :))

[quote=KarelWillem url=windowsprogramma op MAC - macOS - One More Thing time=1388230937]Bij B zul je een emulatieprogramma moeten aanschaffen + een licentie voor Windows.[/quote]VirtualBox is gratis. Wel in bepaalde opzichten beperkter dan Parallels Desktop of VMWare Fusion, maar zeker bruikbaar voor de meeste gevallen, zou ik zeggen.