Wine op je IntelMac!

http://forum.osx86project.org/index.php?showtopic=8699

[b:04b2c037ae]Vet![/b:04b2c037ae]

Dan zal je nu volledig Windows gedag kunnen zeggen,
Games op de Mac!

Dacht wel dat dit zou komen, maar zo snel? Prima! Autocad in een venster op mijn toekomstige iMac.

Oke.. ik heb dat 'Wine' al een paar keer voorbij zien komen en ik begrijp dat je hiermee Windows programma's op Intel Macs kan draaien. Maar wat is er zo fantastisch aan Wine? Wat is het verschil tussen Wine en VPC? En loopt dat Wine een beetje lekker?

[quote:6da8d375f8="Kriska"]Games op de Mac![/quote:6da8d375f8] Eh, nee. Dat gaat met Wine niet lukken. Met name applicaties die van OpenGL gebruik maken, kun je voorlopig wel vergeten. :)

Is Wine niet iets dat al de windows-api's nabootst en verder gewoon de Intelcode direct uitvoert? Dat is volgensmij veel efficienter dan het echte emuleren van VPC.

Wine bestaat al veel langer en wordt gebruikt om Windows programma's onder linux aan de praat te krijgen; blijkbaar lukt dat dus ook voor Mac OS X...

btw WINE staat voor Wine Is Not an Emulator :stuck_out_tongue:

winehq.com

Wine is an Open Source implementation of the Windows API on top of X and Unix.

Think of Wine as a compatibility layer for running Windows programs. Wine does not require Microsoft Windows, as it is a completely free alternative implementation of the Windows API consisting of 100% non-Microsoft code, however Wine can optionally use native Windows DLLs if they are available. Wine provides both a development toolkit for porting Windows source code to Unix as well as a program loader, allowing many unmodified Windows programs to run on x86-based Unixes, including Linux, FreeBSD, and Solaris.

More information can be read in the articles Why Wine is so important, and Debunking Wine Myths. If you are wondering how well a particular application works in Wine, please examine the Applications Database. For installation instructions and step-by-step help with running Wine, take a look at the User Guide.

Wine is free software. The licensing terms are the GNU Lesser General Public License.

Gebruikt 3dMax openGL? En is het snel of niet?

Ik zou die forum post even doorlopen. Dan weet je meteen dat het voorlopig nog niet zoveel voorstelt. Geen OpenGL (3DMAx is of OpenGL en anders DirectX, en dan kan je het helemaal vergeten) en nog heel veel andere dingen niet. Het enige wat ie nu heeft draaien is WinZip... Lekker belangrijk. Ook onder Linux werkt Wine lang niet altijd zo fantastisch. Maar een goed initiatief is het zeker.

Alle begin is moeilijk, Intel Macs zijn ook pas net beschikbaar. Een interessant project is het zeker. In Linux kun je al aardig wat Windows programma's heel behoorlijk draaien.

Ik zou het wel fijn vinden als .exe installers voor Pocket PC’s het hiermee zouden doen via activesync. Dan kan VPC de deur wel uit. Voor webontwikkelaars is het natuurlijk heel makkelijk als je IE gewoon kunt draaien.

Wine kan wel een beetje games hoor!

World of Wacraft en Warcraft (de Windows-versies) draaien op volle snelheid in Wine! En dat terwijl de Mac-versies van de spellen nog enkel traag in Rosetta gedraait kunnen worden.

[quote:9b973442a3="Xserve"]World of Wacraft en Warcraft (de Windows-versies) draaien op volle snelheid in Wine! En dat terwijl de Mac-versies van de spellen nog enkel traag in Rosetta gedraait kunnen worden.[/quote:9b973442a3] Niet meer: http://news.yahoo.com/s/macworld/20060207/tc_macworld/wow20060207

[quote:396aadefbd="Pink Grapefruit"]Het enige wat ie nu heeft draaien is WinZip...[/quote:396aadefbd]

Correctie: het enige wat die nu DRAAIT is WinZip.
Ik vind het toch niet erg dat hopen software nu ook op OSX gaat draaien, zoals zelfuitpakkende .EXE’s, diavoorstellingen in .exe of Google Picasa 2!

of virussen :?

Er is ook nog een bedrijf/product genaamd CodeWeavers. Deze jongens werken samen met het Wine project en geven ook commerciele ondersteuning.

http://www.codeweavers.com/

[quote:681ce5a58d="muffin."]Gebruikt 3dMax openGL? En is het snel of niet?[/quote:681ce5a58d] Dat vroeg ik me ook af... want dan zou ik geen PC hoeven te kopen als ik naar het GLU ga :o (weet iemand trouwens of ze bij het grafisch lyceum utrecht ook maya gebruiken in de lessen? in de brochure las ik dat ze Maya gebruiken maar bij de opendag werd er verteld dat ze alleen 3dMax gebruiken... en zag ik ook alleen maar 3dMax :?)

Ik zit op het GLR en daar gebruiken ze alleen maar 3dMax. Er staan wel 2 PowerMacs G4 met een maya doos ernaast, maar die worden nooit gebruikt, je krijgt alleen les in 3dMax.

[quote:591167c681="rulus"]of virussen :?[/quote:591167c681] ...die verder niks met het systeem kunnen doen, in tegenstelling tot een VPC omgeving...

[quote:77cdb97fff="reddrummaster"][quote:77cdb97fff="rulus"]of virussen :?[/quote:77cdb97fff] ...die verder niks met het systeem kunnen doen, in tegenstelling tot een VPC omgeving...[/quote:77cdb97fff]

Een virus in Wine kan net zo vervelend zijn als in VPC. Het kan in beide gevallen echter niets met OS X doen.