Wireless Netwerk naar huis 300 meter verderop.

Een vriend van mij woont ongeveer 200-300 meter verderop en kan op zijn adres geen internet aanvragen (alleen 1Mbit voor een giga-bedrag vanuit de woningbouw).

Inderdaad, we zijn studenten ja :wink:

Nu is het mogelijk een draadloos netwerk gebundeld kilometers ver te krijgen, dus die 300 meter moet geen probleem zijn. Dus wil ik mijn netwerk naar hem doorgooien.

Weten jullie alleen de juiste apparatuur (niet te duur?) en waar we op moeten letten?

Zou je een heel sterk signaal moeten opzetten... Ik ken wel [url=http://www.wirelessleiden.nl/techniek/]dit soort[/url] initiatieven. Die signalen zijn wel over enkele honderden meters te ontvangen. Hoe het precies werkt, weet ik alleen niet... :( (zal wel duur spul zijn veronderstel ik)

Hoe komt het dan dat hij geen internet kan aanvragen? Volgens mij als je een telefoon en/of kabelaansluiting hebt kan dat toch (bijna) altijd?

[quote:6f9e94a005]Hoe komt het dan dat hij geen internet kan aanvragen? Volgens mij als je een telefoon en/of kabelaansluiting hebt kan dat toch (bijna) altijd?[/quote:6f9e94a005]

En dat kan dus niet, meerdere huizen op 1 adres ofzo… raar verhaal, maar het kan niet.

het hoeft niet zo duur te zijn: http://www.engadget.com/2005/03/22/wifi-wok-and-the-chinese-cookware-2-4ghz-repeaters/

300 meter is echter wel een grote afstand… realiseer je ook dat het verkeer heen en terug moet.

Een wireless -n kaart en ontvanger zou ook nog wat kunnen schelen, maar dat duurt nog wel even tot dat die op apple werken.
pre n belkin maar ook daar max 300 feet. Dat is bij lange na geen 300 meter…

Bekend probleem van een studentenwoning? Kan 'ie het niet op een akkoordje gooien met de andere figuren daar? EƩn aansluiting voor iedereen, kosten delen. Klaar.

Kabeltje trekken?

[quote:62311162d2]Bekend probleem van een studentenwoning? Kan 'ie het niet op een akkoordje gooien met de andere figuren daar? EƩn aansluiting voor iedereen, kosten delen. Klaar.[/quote:62311162d2]

Dat is allemaal al geprobeerd, geloof me maar, allemaal geen optie meer…

Dit is de enige mogelijkheid.

Voorheen konden ze nog internet ā€œaftappenā€ met het huis van een onbeveiligd netwerk. Kortom, ik zoek naar mogelijkheden om 200 tot 300 meter te overbruggen. Een internet aansluiting op dat huis is gewoon niet mogelijk.

[quote:417726b8f3]Kabeltje trekken?[/quote:417726b8f3]

haha, ja dat riep ik ook al… enig nadeel is dat we dan over een druk kruispunt, gracht en allerleis huizen heen moeten. Maar het leek mij ook een heel cool project, helium ballon in 't midden om de boel omhoog te houden :lol:

Maar ik denk niet dat de gemeente (die overigens een paar honderd meter verderop zit) daar erg blij mee zal zijn.

gewoon een keer 's nachts over de daken springen enzo.. niemand die het merkt.. ;)

[quote:14ec7bbf25="jaapoost"]

Voorheen konden ze nog internet ā€œaftappenā€ met het huis van een onbeveiligd netwerk.[/quote:14ec7bbf25]

Zal waarschijnlijk ook al gedaan zijn :
Kunnen ze erachter komen van wie dat voorheen onbeveiligde netwerk was en die persoon een financieel voorstel doen om mee te mogen liften op zijn netwerk?
8)

Niet lullig bedoeld, fijn dat jullie meedenken, maar we zijn echt op zoek naar een of andere manier om die afstand te overbruggen, en niet om op een of andere manier alsnog internet op 't adres te krijgen, of het via een financieel voorstel via iemand anders te regelen.

Dus aub hulp met het overbruggen van de afstand, iemand bijvoorbeeld ervaring met de antenne’s van Hawking? Prijzen, routers, acces points?

Tnx, Greets

probeer het eens met de wok methode en je eigen router. Als dat niet werkt probeer je het met een antenne. Wireless leiden is al geopperd als voorbeeld. Ik weet dat ook in amsterdam er een soortgelijk project is. Daar geft men workshops hoe je een antenne kunt maken etc... De vraag is denk ik of je makkelijk op het dak kunt komen. Als dat lukt, moet het met behulp van antennes wel te doen zijn lijkt mij.

[quote:dbac1d4708]De vraag is denk ik of je makkelijk op het dak kunt komen. Als dat lukt, moet het met behulp van antennes wel te doen zijn lijkt mij.[/quote:dbac1d4708]

Op het dak komen is geen enkel probleem, vanaf beide kanten niet.
We kunnen elkaars dak ook zien, en elkaar ook zien staan, dus richten op elkaar is geen probleem.

Ik weet dat het mogelijk is, en dat er standaard antenne’s voor zijn, maar ik hoop dus dat iemand hier mij daar meer over kan vertellen.

Goed mogelijk met een zichtverbinding, ik had het over 6 km. Ik heb hier nog allerlei 2 de hands spul over van dat netwerk.

Als je elkaar kunt zien dan gaat het zeker lukken!

Er zijn altijd nog andere antennes aan te knopen maar met een zichtverbinding op 300m is dat niet nodig, dan werken de antennetjes die er op zitten prima!

Je router/ap op het dak knopen zo dat hij de andere router/ap kan zien en dan door midden van repeating of WDS je netwerk koppelen. UTP-Kabel naar beneden en je bent er!

Met wat hout tirewraps en ducktape heb jij een werkende verbinding over 300m :slight_smile:

Ik had een tijd geleden zo'n netwerkje met een vriend van me, 205 meter verderop. Configuratie: 2x Linksys WAP54g in bridge mode 2x biquad antenne (zelfbouw, 10 euro p/s) bekabeling

Werkte niet supersnel (ongeveer 400 k/s) maar wel goed. Het beste is om de antennes op de daken te zetten, met zo min mogelijk obstakels ertussen.

Wat het belangrijkste is, is dat de access points die je wil gebruiken bridge mode ondersteunen. Zelfbouw antennes vereisen wat handigheid en geduld, maar er zijn ook goede antennes te koop (weliswaar een stuk duurder). Zorg er ook voor dat je gƩƩn omnidirectonele of bidirectionele antenne neemt, want die stralen meerdere kanten uit terwijl je maar 1 kant hoeft uit te stralen, en dat zorgt dus voor signaalverlies.
Dit is een biquad: http://martybugs.net/wireless/biquad/

Op de site van wireless Leiden is ook een hoop nuttige info te vinden.

Als je nog verdere informatie wil hebben hoor ik het wel.

[quote:e99f1629f6="jaapoost"]Een vriend van mij woont ongeveer 200-300 meter verderop en kan op zijn adres geen internet aanvragen (alleen 1Mbit voor een giga-bedrag vanuit de woningbouw).

Inderdaad, we zijn studenten ja :wink:

Nu is het mogelijk een draadloos netwerk gebundeld kilometers ver te krijgen, dus die 300 meter moet geen probleem zijn. Dus wil ik mijn netwerk naar hem doorgooien.

Weten jullie alleen de juiste apparatuur (niet te duur?) en waar we op moeten letten?[/quote:e99f1629f6]
Wat heet ā€œniet te duurā€ ? Ik denk dat die internet aansluiting voor een giga-bedrag een stuk goedkoper is dan wanneer je een hele wireless setup neer gaat zetten. Als ik verder in het topic lees dan krijg ik het idee dat er tussen de 2 locaties in aardig wat obstakels zijn en dat maakt het zeer moeilijk, richting het onmogelijke bijna. In de gemeente Enschede (dus niet alleen de stad!) was er eens Introweb die zo’n wireless internet initiatief had. Ze hadden nog meer diensten en producten maar dat wireless gebeuren was zo ongelooflijk slecht dat ze daardoor failliet zijn gegaan waarna er een doorstart heeft plaatsgevonden (ze doen het nu overigens heel goed…maar wel zonder dat wireless internet). Dat was de enige wireless internet setup op grote schaal en dat is mislukt omdat er enorm veel verbindingsproblemen waren. Je moest echt een clear line of sight hebben zoals dat zo heet. Er moest dus niets tussen de 2 punten in zitten. Wanneer dit wel het geval was (en dat was in 99% van de gevallen wel zo) dan was de verbinding uitermate ruk. Een inbelverbinding van 56k was in een aantal gevallen gewoon 2x zo snel. Zoals je ziet is het dus niet makkelijk maar juist ontzettend moeilijk, bijna onmogelijk. Het kan opzich wel maar dan zul je flink moeten investeren in apparatuur. De vraag is of dit wel nut heeft gezien de obstakels. Je kunt de boel hoger hangen alleen zit hier een grens aan. Als je het hoger dan de daken wilt hebben dan zit je al snel aan een vergunning wat weer de nodige moeite en (veel) geld kost. Daarnaast kost het je ook flink wat netwerkkennis, met name op gebied van draadloze netwerken. Je kunt natuurlijk zelf dingen als richtantennes enzo maken maar dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent. Dan kom je dus bij een setup zoals wilko die heeft. Het werkt dan wel maar het is niet bijzonder snel. De snelheid en kwaliteit van de verbinding is hoofdzakelijk afhankelijk van gebruikte apparatuur (routers/access points, antennes, etc.) en het aantal obstakels tussen de 2 punten. Ik denk dat dat internetabonnement wat zo duur is niet eens zo’n gek idee is. Het is goed mogelijk dat je met het overbruggen van die afstand met die vele obstakels meer geld kwijt bent dan met dat internetabonnement.

Het gaat makkelijk lukken.

We hebben het zonnet geprobeerd met 1 antenne, deze was op het dak van mijn huis te ontvangen op 54 MBits, perfecte verbinding dus. Dit doen we met een omni antenne, deze straalt eigenlijk een soort pannekoek uit, dus iedereen op die hoogte kan het oppikken. Maar tot zover ziet het eruit alsof het zeer goed haalbaar word voor ongeveer 150 tot 200 euro.

bedankt allemaal voor jullie reacties!

Greets!