wireless printen via dual ethernet airport (snow)basestation

Hallo,

Ik wil via een externe print server (fast ethernet, hp jetdirect 175x) een hp printer (LaserJet 3300 series) op mijn airport (snow)basestation aansluiten, zodat ik draadloos kan printen. Ik heb nu een en ander in huis, maar weet vervolgens niet hoe ik dit werkend moet krijgen (ben geen computer ‘literate’). De Handleiding van hp gaat niet in op apple (behalve dat het aangeeft dat de printserver geschikt is voor apple protocollen). Kan iemand mij op weg helpen?

prik je printers in een ethernetswitch, prik ethernetswitch in je airport, en het printfeest kan beginnen

Kun je beschrijven hoe je op dit moment de verschillende apparaten aan elkaar hebt gekoppeld. Welke kabel op welke poort enzo. Ik heb thuis zo'n configuratie draaien en kan dan proberen aan te geven waar je op moet letten.

Printer: HP Laserjet 3330 mfp Externe printserver: HP Jetdirect 175x (J6035A) Computer: Apple I-mac (17 inch) met (uiteraard) OSX Airport basestation: Dual ethernet Apple (snow)basestation

Doelstelling: draadloos printen door externe printserver aan te sluiten op
LANpoort van Apple basestation.

Ik heb de printserver via een ethernetkabel op het airport basestation aangesloten (op de LANpoort; op de WANpoort is een DSL ethernetmodem aangesloten).
De printserver is via een usb kabel op de printer aangesloten. De lampjes op de printserver zijn allemaal groen, dus aansluiting zou goed moeten zijn (ik heb ook de configuratie pagina direct van de printserver gedrukt). Als ik via appeltje -> over deze mac info over aangesloten apparaten aanvraag wordt printer/ printserver niet aangegeven! Misschien moet ik eerst configureren door de printer/ printserver direct op de mac aan te sluiten. heb ik geprobeerd, maar ook dan is er geen ‘contact’ met de printer (appeltje -> over deze mac geeft niet iets aan). Waarschijnlijk sla ik een fundamentele stap over. Systeemvoorkeuren -> netwerk is standaard voor de airport ingesteld waarop ook een DSL ethernetmodem op aangesloten is. Ben benieuwd naar je advies.
groet

[quote:4f42c7235a="Elmar"]ik heb ook de configuratie pagina direct van de printserver gedrukt[/quote:4f42c7235a] Staat op deze pagina ergens het TCP/IP adres dat jouw printserver heeft gekregen? Dat heb je nl. nodig om een verbinding tussen jouw Mac en de printserver te maken. Zodra je dat adres hebt gevonden kun je vanuit de browser een verbinding maken met de printserver door rechtstreeks dat IP-adres aan te roepen.

Laat even weten of dat lukt.

[quote:4f42c7235a=“Elmar”]Als ik via appeltje -> over deze mac info over aangesloten apparaten aanvraag wordt printer/ printserver niet aangegeven![/quote:4f42c7235a]
Dat klopt. De printserver is een TCP/IP netwerk apparaat en die krijg je niet te zien.

[quote:4f42c7235a=“Elmar”]Misschien moet ik eerst configureren door de printer/ printserver direct op de mac aan te sluiten.[/quote:4f42c7235a]
Dat zou ik willen afraden op dit moment.
Ik ga er nl. van uit dat je DHCP gebruikt voor het definieren van je netwerk. Oftewel dat je zelf geen IP adressen hebt uitgedeeld. In dat geval heb je twee apparaten die IP adressen kunnen uitdelen: jouw iMac en het Snow basestation. Hang je de printserver rechtstreeks aan de iMac, dan gaat de iMac voor DHCP server spelen en de printserver een adres geven. Hang je de printserver aan het basestation, dan vermoed ik dat het basestation voorrang krijgt bij het uitdelen van adressen. En dan kan de printserver opeens een heel ander adres krijgen.

De printserver zou ook AppleTalk moeten ondersteunen volgens de website van HP. Dan zou de configuratie helemaal vanzelf moeten gaan en moet je de printserver zo kunnen vinden in het netwerk. Heb je AppleTalk op jouw iMac aangezet? Ga daarvoor naar het regelpaneel Netwerk en klik op de tab AppleTalk. Zet vervolgens AppleTalk actief. Vervolgens zou je dan via afdrukbeheer probleemloos een AppleTalk printer moeten kunnen toevoegen.

Via Appletalk gelukt! Alleen een pagina printen van internet printen neemt ongelooflijk veel tijd in beslag (een groot pdf document heeft wel een acceptabele snelheid). NB. Ik heb het geheugen van de printer tot het maximum uitgebreid. De webpagina waarop deze discussie staat heeft na kwartier nog geen print! Moet ik een webpagina eerst als pdf opslaan en dan printen?!

Veel dank voor je hulp. Het is nu (afgezien van internetpagina’s) een feest om te printen! groet,

Goed om te horen dat het is gelukt!

Waarom het printen zo lang duurt weet ik niet.
Als je een via de teksteditor een paar regels tikt en dan afdrukt, gaat dat ook traag?
En als je de printer rechtstreeks aan de Mac koppelt via de USB poort?

Regels via teksteditor of wordmac geen probleem (printen vrijwel direct uit via printserver). Als ik via usb een verbinding maak, dan lukt een webpagina printen ook bijna niet. Is dus een ander probleem?

Gek, heb net een webpagina via internet explorer geprobeerd uit te printen en dat lukt prima. Als ik via Safari browse en dan een webpagina wil printen lukt dat vrijwel niet of na hele lange wachttijd! Misschien komt dit met een update van Safari goed?!

Geen idee wat aan de hand kan zijn. Ik heb net deze pagina afgedrukt op een Epson Stylus 1520 en zowel vanuit Safari als IE gaat het even snel/langzaam. Misschien zijn er hier gebruikers die ervaring hebben met die LaserJet?