Wireless router-probleem

Hallo allemaal,

Ik ben 3 weken geleden geswitched, en heb een mooie Mac Mini aangeschaft met ingebouwde AirPort. en 2,5 week lang heb ik zonder problemen draadloos internet gehad via een router (zit in een huis met 4 andere bewoners)

Onlangs is de eigenaar van de router vertrokken uit het huis, en heb ik een nieuwe router aangeschaft. De eerste 2 dagen nergens problemen mee gehad, maar gisteren werd de verbinding ineens erg traag, en aan het eind van de dag hield hij er compleet mee op. De verbinding met de router is prima (volledige signaalsterkte, en ik kan gewoon inloggen op de router-setup) - maar ik heb geen verbinding met het internet.

Nu heb ik met een tweetal PC’s (Windows dus) draadloos verbinding gemaakt met dezelfde router, en daar doet internet het gewoon prima - terwijl mijn Mac geen internetgegevens doogestuurd krijgt.

Het meest bizarre van dit probleem is dat ik het eerder met een Sitecom-router heb geprobeerd. Hiermee gaf de draadloze internetverbinding na 10 minuten al de geest, dus deze router heb ik omgewisseld voor de huidige (linksys).

Weet iemand hoe dit probleem op te lossen is? Ik word hier helemaal kriegel van.

Even de technische specificaties:

ik heb een Mac Mini met Airport, software is up-to-date
Router: Linksys WRT54GC (Compact wireless-G broadband router) (laatste firmware van website gedownload)

Alvast heel vriendelijk bedankt!

Groet,

Gerben van Etten

Gerben,

Welke provider etc?
Als eerste zou ik even alle beveiliging (Router & Mac) eraf halen. Waarschijnlijk zit het in hem daar in. Als je het dan lukt ga dan stapje voor stapje de beveiliging weer opbouwen. Kijk in preferences /netwerk in je airport configuratie onder je TCP/IP tab. Staat daar alles correct? etc etc

[quote:6c941a0ce9="iMe"]Gerben,

Welke provider etc?
Als eerste zou ik even alle beveiliging (Router & Mac) eraf halen. Waarschijnlijk zit het in hem daar in. Als je het dan lukt ga dan stapje voor stapje de beveiliging weer opbouwen. Kijk in preferences /netwerk in je airport configuratie onder je TCP/IP tab. Staat daar alles correct? etc etc[/quote:6c941a0ce9]

Hoi iMe,

De provider is Casema. Ik kan me echter niet voorstellen dat dat van enige relevantie is, aangezien de verbinding het eerder gewoon prima gedaan heeft ( met de oude router), en het de eerste 2 dagen ook geen problemen opleverde met de nieuwe router.

De beveiliging is in orde: nogmaals - 2 dagen lang geen problemen. Ik gebruik een 64-bits WEP-sleutel ter beveiliging.

zit met handen in het haar

Gerben,

informatie omtrent instellingen voor je provider helpt mij en anderen je te helpen. Uit ervaring weet ik dat er wijzigingen kunnen ontstaan, waarom mag Joost weten, in je locaties etc. Hierdoor kun je problemen krijgen. Ik ben geen wireless exprert maar zelf heb ik iets vergelijkbaars gehad en na alle beveiliging eraf te halen en weer toe te passen werkte het. Ik heb WPA encryptie als beveiliging…

[quote:4bb001c851="iMe"]Gerben,

informatie omtrent instellingen voor je provider helpt mij en anderen je te helpen. Uit ervaring weet ik dat er wijzigingen kunnen ontstaan, waarom mag Joost weten, in je locaties etc. Hierdoor kun je problemen krijgen. Ik ben geen wireless exprert maar zelf heb ik iets vergelijkbaars gehad en na alle beveiliging eraf te halen en weer toe te passen werkte het. Ik heb WPA encryptie als beveiliging…[/quote:4bb001c851]

Hoi iMe,

Ik heb je raad opgevolgd. Alle beveiliging er vanaf gehaald - echter ook toen kreeg ik geen internet-data door… Ik ga vandaag naar de Apple-store om te vragen of zij een oplossing weten… als iemand anders nog een idee heeft…?

Met vriendelijke groet,

Gerben van Etten

als je kijkt bij netwerk>airport staan daar de juiste netwerk instellingen, of geeft het airport kaartje jou een bogus ipnr?

Alle netwerkinstellingen kloppen... ik heb een IP-adres gekregen en alles. Ik ga vandaag langs de mac-store om te vragen wat dit alles behelst.

i.i.g. bedankt voor de reacties.