Wisselen tussen accounts zonder uitloggen?

Is het met OSX mogelijk met meerdere accounts tegelijk in te loggen? Dus inplaats van uitloggen en weer inloggen met een andere account. Gewoon de huidige account actief laten en tegelijk ook een andere account ingelogd zijn. Dat lijkt mij dus wel handig.

Nee, dat lukt je helaas niet in OSX, in ieder geval geen GUI-login. Er gaan geruchten dat dat in OSX 10.3 wel gaat kunnen.

Je kan wel opzich als je iets uit een andere acount nodig hebt de bevoegtheden verandere in de home map van de user veranderen...

flip :mrgreen:

kan ik dus wel als root inloggen via terminal en op die manier via 2 accounts werken?

ik denk niet dat dat ooit gaat lukken. Lijkt me unix technies niet mogelijk. (en wat is anders het nut van verschillende accounts???)

[quote:acd19b7e05="Jan-Willem"]ik denk niet dat dat ooit gaat lukken. Lijkt me unix technies niet mogelijk. (en wat is anders het nut van verschillende accounts???)[/quote:acd19b7e05]

Het moet volgens mij wel kunnen. Als je nu ingelogd bent kunnen er ook processen onder verschillende users draaien. Het is een kwestie van het actief houden van de applicatie processen en de GUI processen afsluiten. De andere gebruiker krijgt dan een nieuwe GUI en kan z’n eigen processen draaien.

[quote:c7b5842c8b="Stof"] Als je nu ingelogd bent kunnen er ook processen onder verschillende users draaien. Het is een kwestie van het actief houden van de applicatie processen en de GUI processen afsluiten. De andere gebruiker krijgt dan een nieuwe GUI en kan z'n eigen processen draaien.[/quote:c7b5842c8b] maar als je de GUI van een bepaalde user afsluit, dan sluit je daarmee automatisch de proggies af, omdat die niet zonder de GUI kunnen leven. je zou dus 2 GUI's moeten draaien, maar geen idee of dit mogelijk is (het kost denk ik wel ontzettend veel geheugen en mhz)

[quote:93bb6b9971="PeterK"]Is het met OSX mogelijk met meerdere accounts tegelijk in te loggen? Dus inplaats van uitloggen en weer inloggen met een andere account. Gewoon de huidige account actief laten en tegelijk ook een andere account ingelogd zijn. Dat lijkt mij dus wel handig.[/quote:93bb6b9971]

Wil je met jezelf chatten?

Kan inderdaad handig zijn. Wanneer je dus switched van gebruiker, dat alle processen van de huidige gebruiker gewoon background processen worden.

Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een groot bestand aan het downloaden is kan iemand anders nogsteeds de computer gebruiken, zonder aan zijn account te zitten rotzooien.

UNIX technisch is het juist wel mogelijk, dat is ook de kracht van UNIX (multithreading/programma’s starten met eigen rechten).

In Unix is het volgens mij gewoon mogelijk, maar dan niet met een GUI, maar gewoon in terminal mode. Unix is toch multi-user en multitasking. Of zit ik nu onzin te verkopen... ?? Ik kan toch ook als root ingelogd zijn en daarnaast als met een useraccount... of niet?

met downloaden gebruik ik dat juist wel. (met wget)

[quote:d517125c6f="PeterK"]In Unix is het volgens mij gewoon mogelijk, maar dan niet met een GUI, maar gewoon in terminal mode. Unix is toch multi-user en multitasking. Of zit ik nu onzin te verkopen... ?? Ik kan toch ook als root ingelogd zijn en daarnaast als met een useraccount... of niet?[/quote:d517125c6f]

Het internet zou plat liggen als je ongelijk had :wink:

Het kan inderdaad wel, maar in Finder nog niet. Misschien wel in 10.3.

Bedankt Adriaan, gezien eerdere reactries dacht ik even dat ik iets heel onzinnigs gevraagd had, maar ik zou het handig vinden op een nieuw finder window onder een andere account te kunnen openen en daar werken. Mischien in 10.3 zoals je zegt.