Wisselende tekst tussen Nederlands en Engels in finder

Ik heb sinds kort een Mac Mini met M1 chip en Big Sur. Draait op zich lekker, maar af een toe gebeuren er rare dingen. Zoals het continu wisselen van de namen in de Finder van Nederlands naar Engels en andersom. Ik kan helaas geen filmpje uploaden vandaar dart ik het met twee foto’s laat zien.
Heeft iemand een idee hoe dit komt en of het op te lossen is.

groet Sjef

Misschien is dit de oplossing? Bij mij staat het zo ingesteld:

Hoi Roosje, Bedankt voor je antwoord, maar dat maakt niets uit helaas

Nog even ter verduidelijking, dat wisselen gebeurt dus voor mijn ogen op het scherm. De teksten verspringen steeds.

Het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de taal die je hebt geselecteerd bij het installeren van macOS. Na installatie kun je wel een andere taal instellen, maar sommige zaken blijven dan toch in de installatie-taal terugkomen.

Ook dát kun je wijzigen. open terminal en typ:

sudo languagesetup

Kies daarna de taal die je wilt en voilà, je hele systeem (inclusief inlogschermen) zal in die taal zijn. Let wel op dat de instelling die je doet in Systeemvoorkeuren > Taal & Regio de overhand neemt voor de betreffende gebruiker, dus om maffe zaken te voorkomen moeten de primaire taal daar en de taal die je kiest in Languagesetup overeenstemmen. Wil je je systeem dus in het Nederlands hebben, kies dan op beide plekken Nederlands. En voor Engels kies je vanzelfsprekend in beide gevallen Engels.

1 like

Schermafbeelding 2021-06-11 om 12.08.20

Terminal geeft: Permission denied?

Begon je commando met: sudo ?

Laat me raden… antwoord: nee… sudo + permission denied = non-existent… Probleem is alleen dat je het aan het screenshot niet kan zien…

@zjev kopieer de grijze regel uit mijn vorige post in zijn geheel, plak deze in de terminal en kies de gewenste taal.

csteeloper, was dat sudo inderdaad vergeten, nu werkt het in ieder geval inde terminal. Nu ff kijken of het probleem is opgelost. Bedankt allemaal voor het meedenken Groet Sjef

Denk dat het nu wel zal werken, als je tenminste in Systeemvoorkeuren > Taal & Regio > Algemeen dezelfde taal selecteert die je in Languagesetup hebt geselecteerd. Wil het een en ander echt werken, dan is helaas wel een herstart vereist.

zjev, preferred languages links in het venster <Language & Region daar moet Nederlands (Dutch) bovenaan staan.

Probleem is nog steeds niet opgelost. Is jammer dat ik hier geen filmpje kan plaatsen want dan zie je wat er gebeurd. De teksten wisselen om de halve seconde van Nederlands naar Engels en vice versa…
Het flikkerd dus de hele tijd op en neer…