Wisselstuk voor mijn beeldscherm gezocht!

Hallo Maccers,

Ik zit met het volgende hardware probleem. Ik gebuik al een aantal jaar een ViewSonic beeldscherm samen met mijn Mac, maar ondervind sinds kort een storing in de beeldweergave. Na wat zoeken kwam ik er achter dat het defect zit in de blauwe stekker die in de grafische kaart gaat (door wat te draaien met de stekker/draad treedt er een willekeurige verschuiving van het RGB gamma op ), dus normaal zou alles via een nieuwe kabel/stekker opgelost moeten zijn.

Nu is de garantieperiode al een tijdje verstreken en kost de reparatie door ViewSonic zelf me heel wat geld (toestel moet worden opgehaald, nieuw onderdeel, werkuren,…). Vandaar de vraag aan jullie of er misschien iemand weet heeft van een verkoper van nieuwe CRT monitor kabels die in de grafische kaart gaan? Eventueel bijkomde tips zijn ook altijd welkom aangezien ik de reparatie dan zelf zou uitvoeren.

Alvast bedankt,
Alfonzo

niemand?

Wat je nodig hebt is dus een ordinarie nieuwe vga kabel van monitor naar videokaart. De vga kabel kun je die gewoon van je monitor "schroeven"?

Heb je ook al gekeken of er toevallig geen pootjes zijn omgebogen ?

Ja die VGA kabel gaat tot in de monitor dus daar zal ik m wel ergens kunnen losschroeven (ik zie wel dat waar de kabel in de monitor gaat er een vierkant kunststof blokje op de kabel zit gesmolten). Pootjes zijn niet omgebogen het defect lijkt in de buurt van de ronde condensator (of iets dergelijks) te zitten die vlak voor de VGA stekker op de draad hangt.

Een nieuwe (ViewSonic) kabel is dus de oplossing, misschien iemand een linkje naar een online shop?

Kijk hier eens [url]http://www.allekabels.nl[/url]

Heb die gast van Allekabels even gecontacteerd zonder veel zinnige info. Verder ook geen reactie van ViewSonic zelf. Ondertussen heb ik even de juiste omschrijving van de kabel in de handleiding opgezocht. Een "15-pin mini D-Sub (high-density)" kabel met ferriet ontstoring. Ik heb ook een afbeelding van de aansluiting achteraan de monitor bijgevoegd

http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=11895

, omdat een standaard VGA vervangkabel, type male-female, hier niet past. Het blijft een vrij trieste bedoening (ziet er naar uit dat één dom kabeltje mij ofwel veel geld gaat kosten aan reparatiekosten ofwel een nieuwe monitor).

Ik weet dat ik weinig kans maak met mijn probleem, maar toch nog even proberen. Als er iemand een suggestie/oplossing heeft?

Alfonzo

Gewoon een idee. Koop een standaard VGA verlengkabel, en knip er het stuk af wat jij niet nodig hebt. Soldeer deze op de printplaat in de monitor (Wel vooraf even doormeten hoe de oude kabel aangesloten zat, zodat je weet hoe de nieuwe kabel aangesloten moet worden). Wel veel werk, maar misschien de moeite.