Wissen HD iMac G5

Ik weet dat ditt voor vele van jullie een makkie is maar ik ben nog niet zo lang ermee begonnen,door stommiteit en onwetenheid heb ik meer dan 20 GB extra aan bestand gebruikt op mijn HD alleen weet ik niet waaraan , als ik een bestand download en later wis heb ik dan toch ruimte op mijn HD gebruikt ? Want ik heb nu al 40 GB gebruikt en ik weet niet waaraan de Imac is nog nieuw en heb ik nog geen 10 GB extra buiten het standaard Apple Panther bestand gebruikt volgens mij. Het lijkt alsof iemand anders bestand van mijn iMAC jat. MAAR DAT KAN TOCH NIET.!!!. Weet iemand of ik de Imag leeg kan maken en van voren af aan kan beginnen.Of blijft het gebruikte deel van mijn HD voor altijd vol.

Voor zover ik je bericht begrijp heb je dus al 40 Gig aan schijfruimte gebruikt maar je weet niet waar aan.

Als je echt overnieuw wilt beginnen kun je je instalatie cd in je iMac doen en Mac OS X opnieuw installeren (wis & installeer).

ik snap er helemaal niets van. wat is het probleem? dat je HD langzaam voller wordt?

Het wissen van je HD is vrij simpel. Stop de install disc in je drive en herstart je mac (houd de c toets ingedrukt).....nu start de mac op van cd/dvd rom. Eenmaal opgestart zoek je in je taakbalk boven in je scherm de functie schijfhulp progamma. Daar van uit moet je je HD wissen (optie Mac OS Uitgebreid) Je kunt die optie ook kiezen tijdens een nieuwe installatie van het OS. Het is vij simpel...gewoon goed lezen en je keuze opties doorlopen...

Suc6 Macian

je weet dus niet waar al je ruimte is gebleven?

probeer dit programmaatje eens: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19098

Ik vind het nogal overdreven om daarvoor je mac te formatteren :expressionless:

Jammer dat je de vraag zo onduidelijk formuleert. Maar goed, ik doe een gooi: Ik denk dat je het beste een idee kan krijgen van wat er op je Mac ruimte inneemt door de hele HD in lijstweergave te tonen.

Open een nieuw Finder-venster en kies uit het Go-menu “Computer”. Je zit nu in de root. Anders gezegd: helemaal bovenin de hierachie van de Mac. Vervolgens kies je View > as List… In het Nederlands zal dat waarschijnlijk zijn: Weergave > als lijst…

Kies daarna View > Show View Options en vink het vakje aan “Calculate All Sizes”. Nu worden de mapgrootten overal weergegeven. Daarna kan je de lijst rangschikken op grootte door bovenin het Finder-venster op de kolom ‘Size’ te klikken en kan je alle driehoekjes die voor de mappen staan aanklikken. De inhoud van de map wordt dan getoond.

Als je dat doet bij de mappen die bovenin staan (de grootste mappen) kom je er snel achter welke bestanden ruimte innemen op je harde schijf en vind je misschien wel dingen die weg kunnen. Als je maar geen belangrijke dingen weggooit van het systeem of zo. Als je ergens over twijfelt, vraag het hier eerst maar even in het forum.

Suc6

PS Als je geen antwoord krijgt op je vraag, probeer je dan eerst even exacter af te vragen wat het probleem is en hoe je het kan uitleggen zodat we snappen wat je bedoelt.

IK klink nu misschien dom hoor maar leeg je [b:3c91abf55a]de prullenbak [/b:3c91abf55a] wel :D Want je zegt namelijk als ik een bestand download en daarna wis gebruik is dan toch de ruimte. Dat klinkt gewoon alsof je de prullenbak moeten legen. Maar waarschijnlijk doe je dit wel maar ik kan natuurlijk altijd proberen want ik snap je verhaal niet helemaal sorry

Nee hoor Sammerman. Dat vind ik best een slimme opmerking. Bojo, leeg je de prullenmand wel?