Wit beeldscherm crash

Zouden jullie even willen helpen! Gisteren gebeld door een kennis, met een probleem! Ze heeft een imac 15inch 800MHZ Ze gaat internetten, het (kan ik eigenlijk niet geloven) loopt dan vast, zegt ze! En wat doet ze, ze trekt de stekker eruit! :cry: aaaarrghhh! Stekker doet ze erweer in, wil opnieuw starten en...........wit beeldscherm, met wat tekst! Tekst weet ik niet meer, omdat ik dit nu vanaf mijn werk regel. Ze belt me om hulp, ik gisteravond erheen en Herstelprogamma gedraait, en haar hardeschijf gerepareerd. Opnieuw opgestart en bam, weer wit beeldscherm! Nu denk ik, opnieuw herstelprogamma doen, en opnieuw installeren met behoud van mappen e.d. Let op, dat was gisterenavond om 22.00, en het is nu op dit moment nog bezig, dat belde ze me net! Wie kan dit verklaren, of heeft dit ook wel eens gehad! Of is dit een kernel panic! Ik heb het trouwens nooit (gelukkig) gehad! Ik weet, als ik wist wat de tekst op de beeldscherm was, de informatie beter was!

Witte scherm is je open-firmware...

Als deze hier bij opstarten zelf inkomt dan is er meestal iets goed mis.

Typ eens: mac-boot <enter>
Als ie dan door is gestart even kijken of ie t normaal doet.
Dan uitzetten en weer aan, als ie dan weer in het ‘witte scherm’ komt dat is er toch iets ernstigs aan de hand…

Ik wou juist dezelfde topic posten.

Na enkele maanden, wil ik vandaag mijn oude powerbook (titanium/500Mhz) opstarten. Ik moest hem even resetten na update van de virusscanner.
En ineens gewoon wit scherm ( :apple: ) in het midden, maar bij mij geen tekst.
Ik heb de PB eens gereset mbv dat knopje achteraan het dekseltje.
Nog eens opgestart, nog altijd dat probleem :oops: :cry:

[quote:c8d7e62c30="maceddy"]Witte scherm is je open-firmware...

Als deze hier bij opstarten zelf inkomt dan is er meestal iets goed mis.

Typ eens: mac-boot <enter>
Als ie dan door is gestart even kijken of ie t normaal doet.
Dan uitzetten en weer aan, als ie dan weer in het ‘witte scherm’ komt dat is er toch iets ernstigs aan de hand…[/quote:c8d7e62c30]
Geld dat ook voor mij?
Waar moet ik die mac-boot dan typen?

Als je helemaal geen tekst te zien krijgt dan euhm, tja dan weet ik het ook niet..

Wit scherm MET tekst is open firmware…

Probeer eens (als ie al zover komt) om 3 x de PRAM te zappen.
Dat doe je door gelijk na aanzetten Appletje-Option(alt)-P+R tegelijk in te drukken.

Laat pas weer los als je 3x doing hebt gehoord (ongeveer seconden of 10 MAX tussen de doings anders klopt er iets niet :?)…
Op hoop van zegen dat het werkt, maar ik vrees van niet…

Crap das nu echt balen :oops: maceddy, zoals je had voorspeld heeft die pram-zappen niets geholpen. Wat was nu de combinatie van PMU reset? appeltje+option+shift?

[quote:5cf6927540="vegeta"]Crap das nu echt balen :oops: maceddy, zoals je had voorspeld heeft die pram-zappen niets geholpen. Wat was nu de combinatie van PMU reset? appeltje+option+shift?[/quote:5cf6927540]

Zou je hier even moeten kijken welke type je exact hebt.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

En dan de instructies volgen :wink:

Open firmware is volgens mij een zwart scherm met witte letters, maar geen wit scherm.

Welke Mac OSX versie is het, en wat is de precieze tekst van de melding?

[quote:f47d47d67c="colpolyp"]Open firmware is volgens mij een zwart scherm met witte letters, maar geen wit scherm.

Welke Mac OSX versie is het, en wat is de precieze tekst van de melding?[/quote:f47d47d67c]

Bij mij is het een wit scherm met zwarte letters, zeker weten :wink:
Als je het zeker wil weten moet je ff opstarten met Appletje-option-O+F ingedrukt …

exacte tekst van de vermelding weet ik niet, omdat ik het bij haar moet bekijken! Ze heeft een wit scherm, en ze zegt inderdaad iets met de tekst firmware. Ik denk dat Maceddy gelijk heeft dat het dan met open firmware te maken heeft, maar dat zal ik vanavond of van het weekend moeten bekijken, aangezien ze niet zo dichtbij me woont. Maar het zou fijn zijn als ik met wat bomvolle informatie van jullie erheen kan gaan! Mischien dat Colpolyp in de war is met windows, daar heb je volgens mij wel zwart scherm met witte letters! Maar alle info is welkom! :| Thanx tot zover!

hebben we ook eens voorgehad op m'n zus haar iMac G4 800MHz 17", ze was aan het internetten en ineens een vastkoper, er gebeurde niets meer.... heeft ze maar 5 sec op de powerbutton gedrukt, iMac startte opnieuw op en we kregen een wit scherm, zonder iets. na wat geklooi kwam ik dan terecht op een zwart scherm met witte letters.... (ik ken er ook niet veel van hoor) :sealed:

hebben we de iMac uiteindelijk naar de dealer gebracht en hij zei dat er iets vreselijk mis was, hij heeft er 2 uur aan bezig geweest om het probleem te herstellen, uiteindelijk heeft het nog eens €275 gekost …

gelukkig nog maar een keer voorgevallen…

ai zweefvliegerke, dit komt dan heeeel dichtbij van wat een vriendin van mij is overkomen! Hebben ze je dan niet uitgelegd wat er precies aan de hand was, en wat hebben ze gedaan?

nope, heb me er eigelijk niet veel mee bezig gehouden... (het is m'n zus haar maccie). ik ben de imac ook niet mee gaan halen bij de dealer, ik weet dus ook niet wat er aan de hand was. (ik snap ook niet echt veel van die open-firmwire...)

[quote:9738d3eb2c="vegeta"]Ik wou juist dezelfde topic posten.

Na enkele maanden, wil ik vandaag mijn oude powerbook (titanium/500Mhz) opstarten. Ik moest hem even resetten na update van de virusscanner.
En ineens gewoon wit scherm ( :apple: ) in het midden, maar bij mij geen tekst.
Ik heb de PB eens gereset mbv dat knopje achteraan het dekseltje.
Nog eens opgestart, nog altijd dat probleem :oops: :cry:[/quote:9738d3eb2c]
Dit klinkt meer als het normale grijze scherm, met de :apple: in het midden en zonder het draaiende zonnetje. Probeer dit eens:

[quote:9738d3eb2c=“jeroenimo”]Probeer eens met appeltje s op te starten en dan typ je : (precies wat ik typ hier dus een spatie tussen k en -) fsck -f (dan enter)
herhaal dit totdat everything seems to be okay dan typ je reboot en kijk eens of tie dan weer okee is.

werkt dit niet ga dan vanaf je install cd opstarten en repareer het opstart volume met het schijfhulpprogramma

als dat niet werkt moet je met een programma als diskwarrior in de weer
[/quote:9738d3eb2c]

[quote:23fe2c9b11="jeroenimo"]....

werkt dit niet ga dan vanaf je install cd opstarten en repareer het opstart volume met het schijfhulpprogramma
[/quote:23fe2c9b11]

Dit lijkt me het meest handigste!

Handig wel, maar als er echt stront aan de knikker is bij het opstarten vertrouw ik op DiskWarrior. Maar als het, zoals bij Blackmaster aan de open firmware ligt, ai...

het is ai voor een vriendin! Ik zal het haar dit uitleggen, en eerst wat gaan proberen wat jullie mij adviseren! Open firmware problemen is voor mij onbekend terrein. Ze brengt haar Imac vanavond bij me, en dan ga ik ff kijken of ik het kan herstellen!! Veel fout eraan doen kan ik al geloof ik niet meer. Helaas heb ik geen diskwarrior! Wel een leuke uitdaging om haar Mac aan de praat te krijgen! Ik laat wel weten wat de tekst op haar witte beeldscherm is! Maar sta nog steeds open voor tips!

Succes ermee!!! :wink:

ok dan! Ze heeft het gebracht. Heb nu in ieder geval geen wit scherm meer(zucht), maar het start nu op met mijn herstel cd! Heb de harde schijf volledig gewist, en nu opnieuw laten installeren. Maar nu, alles installeerd zich prima, blauwe balkje loopt, totdat ie zegt " progamma's verwerken" er staat nog 8 minuten, maar ik wacht al 3 kwartier, das toch niet normaal? Iemand idee?

Nee das niet normaal, gewoon opnieuw proberen. Het is toch geen kopie? Die geven wel eens fouten. Het kan best zijn dat hij het een tweede keer niet blijft hangen. Als je toch opnieuw installeert is een clean install veel beter. Niet van de herstel schijf maar van de gewone installatieschijf. En wel de schijf gebruiken die bij de machine hoort.