Witbalans en stops: hoe en wat?

Hallo,

Heb sinds gisteren een IXUS en heb wat door de menu’s gewandeld. Wanneer ik de modus manueel selecteer dan kan ik diverse dingen zelf instellen, waaronder de witbalans en ‘stops’ (?).
In het verleden heb ik op een amerikaanse website iets gelezen over een ‘grijskaart’ en/of ‘witkaart’ in combinatie met het instellen van de witbalans.

Hoe (lees: waarop) stel ik de witbalans in?

Wat is de functie van -2 tot +2 stops instelmogelijkheden; wat doet het en in welke situaties gebruik je dat?

Alvast bedankt!

Witten doe je altijd/meestal op een wit papier. Dit papier moet je in de belichting plaatsen van het te fotograferen onderwerp.

De stops dienen om de foto lichter of donkerder te maken, afhankelijk van je belichting.

www.dpreview.com

Niet dat ik je hier weg wil hebben, maar in de fora die daar staan word je echt prima geholpen! Zeker een bezoekje waard!

[quote:6bde48bcbb]moet je in de belichting plaatsen[/quote:6bde48bcbb]

[quote:6bde48bcbb]lichter of donkerder te maken, afhankelijk van je belichting.[/quote:6bde48bcbb]

Voor jou is dit vast gesneden koek, voor mij niet: kun je misschien aan de hand van een voorbeeld je reply concreter maken :smiley:

www.dpreview.com is idd een goed site!

Hiermee calibreer je je camera als het ware. Bij een gloeilamp zal een vel papier eerder geel dan wit lijken. Door met de witbalans te spelen kan je 't weer wit krijgen zodat alles neutraal lijkt.

Speel er eens mee, richt op wat witte vlakken met diverse lichtbronnen; halogeen/gloei/spaar of binnen/buiten :slight_smile:

Ik heb zelf ook een IXUS 400 en in de handleiding staat prima vermeld hoe je de witbalans en de stops moet instellen.

Maar goed, de witbalans handmatig instellen doe je als volgt:
Zet de camera op handmatige witbalans en zoek iets op wat écht wit is (een A4-tje is perfect). Doe verder gewoon alsof je hier een foto van wilt maken, hij stelt zo zijn witbalans in.

Over die stops, dat is ook vrij simpel:
Stel je belichting in op 0 als je begint met foto’s nemen (dan heb je een neutraal beeld). Wanneer je beeld overbelicht lijkt, ga je een stop lager (donkerder); wanneer een beeld te donker lijkt, ga je een stop hoger (lichter). Het is eigenlijk een kwestie van proberen, dus ik adviseer je van één foto verschillende opnamen te maken, met verschillende belichtingen. Je zal zien dat je in de loop der tijd handiger in wordt…

Succes!

In 'de belichting' plaatsen bedoel ik mee: het licht wat op het onderwerp schijnt. Dat kunnen lampen zijn, maar ook zonlicht. Dus als je buiten foto's wil maken hoef je in principe maar 1 keer te witten voor al je foto's: het licht en de lichttemperatuur veranderen niet (of er moet iets gebeuren met het weer, zoals overtrekkende wolken). Ga je binnen foto's maken met eerst een lamp aan, en vervolgens de lamp uit: dan moet je twee keer witten. Voor zonlicht en binnenlicht zijn er vaak ook al twee presets in de instellingen te vinden, zodat je niet handmatig hoeft te witten.

Het wittingsproces zelf is gemakkelijk. Je plaatst het witte papier in het licht wat op het onderwerp schijnt (je zorgt er zelf voor dat je uit het licht staat), je neemt het papier fullscreen in je viewer en druk vervolgens op het knopje dat de witbalans instelt… je zult op je LCD-scherm zien dat het papier dat eerst misschien iets blauwig of roodachtig was, nu echt wit is. Vervolgens kun je de foto’s van het onderwerp maken.

Ikzelf ben een filmmaker, maar dit werkt het zelfde als bij fotografie (of iemand kan mij verbeteren). Succes!

Bedankt iedereen!

(mijn handleiding is in’t Duits en de Duitse taal beheers ik maar op ’ ik ga naar de winkel en koop…’ niveau)

[quote:def8c3ccb8="Bob Ross"]Hiermee calibreer je je camera als het ware. Bij een gloeilamp zal een vel papier eerder geel dan wit lijken. Door met de witbalans te spelen kan je 't weer wit krijgen zodat alles neutraal lijkt.[/quote:def8c3ccb8] Hmmm, heb er weleens mee gestoeid, maar onder gloeilamplicht de custom witbalans instellen levert een nogal paarse foto op. Witbalans op incandescant is al beter, maar soms te geel. Autobalans levert een nogal oranje beeld op. Heb ik per se zo'n kaart nodig? Bij TL-verlichting en daglicht werkt alles wel echt goed.

[quote:ec8f23fd89="vogel"][quote:ec8f23fd89="Bob Ross"]Hiermee calibreer je je camera als het ware. Bij een gloeilamp zal een vel papier eerder geel dan wit lijken. Door met de witbalans te spelen kan je 't weer wit krijgen zodat alles neutraal lijkt.[/quote:ec8f23fd89] Hmmm, heb er weleens mee gestoeid, maar onder gloeilamplicht de custom witbalans instellen levert een nogal paarse foto op. Witbalans op incandescant is al beter, maar soms te geel. Autobalans levert een nogal oranje beeld op. Heb ik per se zo'n kaart nodig? Bij TL-verlichting en daglicht werkt alles wel echt goed.[/quote:ec8f23fd89] De custom setting werkt alleen goed als je deze goed gebruikt: dus een wit papier of iets anders wat wit is gebruiken om deze setting te kunnen instellen. De overige voorgeprogrammeerde instellingen werken nooit perfect; soms is de kleurtemparatuuur in een bepaalde kamer hoger dan in een andere (afhankelijk van de belichting). Autobalans hetzelfde verhaal: de camera gaat zelf zoeken naar iets wat wit is. Is er echter in het beeld, op dat moment, niet iets wat echt wit is; gaat de camera zoeken naar iets wat het meest op wit lijkt. Dan gaat hij bijvoorbeeld witten op lichtgeel of lichtgrijs... en dat werkt natuurlijk niet.

[quote:8150e3b78c="netfox"][De custom setting werkt alleen goed als je deze goed gebruikt: dus een wit papier of iets anders wat wit is gebruiken om deze setting te kunnen instellen. De overige voorgeprogrammeerde instellingen werken nooit perfect; soms is de kleurtemparatuuur in een bepaalde kamer hoger dan in een andere (afhankelijk van de belichting). Autobalans hetzelfde verhaal: de camera gaat zelf zoeken naar iets wat wit is. Is er echter in het beeld, op dat moment, niet iets wat echt wit is; gaat de camera zoeken naar iets wat het meest op wit lijkt. Dan gaat hij bijvoorbeeld witten op lichtgeel of lichtgrijs... en dat werkt natuurlijk niet.[/quote:8150e3b78c] Als je nou een wit papier gebruikt, maar het ziet er in het licht gelig uit, dan gaat custom balans sowieso niet werken, toch? Want dat was er dus aan de hand.

Ik weet niet of de 'custom setting' van je camera hetzelfde is als de welbekende 'handmatige setting'? Maar als het te fotograferen onderwerp volledig in het gele licht zit, en je gaat vervolgens witten... zouden de kleuren van het onderwerp gewoon moeten kloppen. Dus wit, dat voor je ogen geel lijkt, zou op de camera wit moeten zijn. Is de bundel licht slechts een onderdeel van het totaal te fotograferen onderwerp (bijvoorbeeld een foto van een kamer met een raam waar licht door schijnt en op een bureau een lampje staat; en waarbij je vervolgens niet een onderwerp kiest wat onder de lamp licht, maar wanneer je kiest voor een foto van de volledige kamer) dan kunnen inderdaad de kleuren raar doen. In dat geval moet je dan ook witten op het overheersende licht (of een tussenvorm kiezen).

De custom setting is inderdaad de handmatige setting. Ik heb gevonden waar de fout zat. Ik heb dit ooit in huis getest, maar het licht was erg rood. Ik heb het zojuist ff voor de gein in de keuken onder "normaal" gloeilamplicht getest (op een wit keukenkastje...) en nu heb ik een hele fijne "incandescant" witbalans kunnen maken, die ik in meerdere situaties kan gebruiken. Veel beter dan de autobalans of de standaard incandescant setting, bedankt!

neem gerust eens een kijkje op www.belgiumdigital.com en er is een zeer levendig forum wat zeker mag vergeleken met dit van macosx.nl !

Witbalans instellen is natuurlijk wel afhankelijk van de omstandigheden. Bij halogeenlampjes instellen en vervolges bij gloeilampjes gaan gebruiken is dus geen slimme zet. Nog moeilijker wordt het bij camera's waarbij je de 3 kleurkanalen nog eens bij kunt stellen.

Het heeft dus alleen zin als je per keer het zelf in gaat stellen. Ga je bij kaarslicht je witbalans instellen dan krijg je een sfeerloze afbeelding. Voor dergelijke zaken geldt in hoge mate: zet het op auto als je niet weet wat je doet.

Ik snap je point Deskman. Elke lichtsituatie is anders, maar ik was al tevreden over verschillende witbalansinstellingen op mijn camera, behalve bij weinig gloeilamp- tungsten- of incandescant-licht, of hoe ze dat ook noemen. Het lijkt erop dat ik daar nu ook een oplossing voor heb en dat m'n jazzclub foto's niet meer zo rood of geel gaan worden. Ik ga binnenkort eens testen. Het "witten" in een jazzclub is een stuk lastiger dan thuis een voorinstelling maken die wel eens goed zou kunnen werken. Wat je allemaal niet met dimmers kan doen. :)

In een jazzclub met gekleurd licht is het natuurlijk ondoenlijk om de boel neutraal te krijgen. Dat hoeft en moet ook niet. Waar je wel rekening mee kunt houden is de kleurtemp van het witte licht. Dat zal een of andere halogeenlamp zijn. Als dat gedimd wordt zal het licht ook steeds warmer worden (=roder =een lagere kleurtemperatuur) maar als je eens een keertje in kan/mag stelen op normale lichtsterkte zonder kleurfilters zul je inderdaad betere resultaten kunnen krijgen dan met autobalance. Leuke van een digicam: je kunt elke foto met een andere wilbalans schieten. Probeer dat maar eens met een ouderwets rolletje :P