Ik heb vorige week een mac tweedehands gekocht voor mijn kinderen. Nu heb ik hele rare strepen en errors op mijn scherm bij het opstarten, het systeem komt niet op het bureaublad. Systeemdvd al er doorheen gehaald - geen effect.
Bij het bezichtigen was alles prima in orde. Vervoerd in een doos met deken en kussens, eerste keer uit doos doet hij het ook nog. Tweede of derde keer opstarten krijg ik het volgende scherm :
[IMG]http://i56.tinypic.com/nnpq4x.jpg[/IMG]
[b]Het is een: Imac G5 17" / 1.9 Ghz / 512mb / 160GB
[/b]
Nu krijg ik hem niet meer aan de praat. Met het zoeken op het forum en op google kwam ik erachter dat dit type "problemen" heeft met de grafische kaart. Mijn vraag: Kan ik hier nog wat aan doen, of heb ik nu een onbruikbare machine?
Graag jullie tips, zou mijn kinderen graag blijmaken met een werkende machine.
Misschien kun je hem laten maken.. Zit er nog een garantie bij, en belangrijker, waar is de iMac gekocht? In een officiële Apple Reseller winkel? Zoals iFactors? Dan kun je 'm waarschijnlijk nog laten maken, maar dat gaat je dan wel wat geld kosten ben ik bang..
Hij is tweedehands via marktplaats gekocht. Heb het idee dat hij niet meer te repareren is zonder hiervoor meer kosten te maken dan hij waard is. Maar wellicht vergis ik mij - daarom dat ik de vraag stel onder mac-gebruikers. Heb altijd goede ervaringen gehad met mac-aankopen, dit is voor het eerst dat ik tegen een probleem aanloop.
Hij is tweedehands via marktplaats gekocht. Heb het idee dat hij niet meer te repareren is zonder hiervoor meer kosten te maken dan hij waard is. Maar wellicht vergis ik mij - daarom dat ik de vraag stel onder mac-gebruikers. Heb altijd goede ervaringen gehad met mac-aankopen, dit is voor het eerst dat ik tegen een probleem aanloop.
Het is duidelijk een defect aan de grafische kaart en daar kun je zelf niet veel aan doen ben ik bang en tja het is een machine uit 2005 dus van enige vorm van garantie is geen sprake meer. Reparatie lijkt mij een te kostbare zaak voor een dusdanig oude iMac maar dat is een eigen keuze natuurlijk!
Misschien dat een bevriende techneut een andere videokaart erin kan plaatsen maar ik ben bang dat je de spreekwoordelijke kat in de zak hebt gekocht, helaas.
Offerte voor reparatie laten doen (logic board /grafische kaart) was hier vorig jaar iets van 600-700 euro, een 'mannetje' heeft hem dus maar voor € 80 gekocht en opgehaald. Zelf doen of wegdoen zal het wel worden.. narigheid. Uiteraard zijn we meer dan benieuwd naar naam en adres van de verkoper :)
Ook al zou je hem willen laten repareren, dan kan dat niet meer omdat deze machine sinds kort "vintage" verklaard is door Apple en er dus (waarschijnlijk) geen onderdelen meer voor beschikbaar zijn.
Het los plaatsen van een nieuwe videokaart is niet mogelijk, chip zit op het Logic Board.
Jammer zeg... iniedergeval bedankt voor jullie complete feedback!! Ik ga maar weer op zoek naar een andere computer voor mijn kinderen - en deze maar op marktplaats zetten voor de onderdelen ofzo.
Dennis002 > naam van de verkoper laat ik even in het midden, gezien ik niet 100% zeker weet of dat hij hiervan wist. Wil niet zomaar iemand beschuldigen van foutief handelen.
Youp C > ik zet hem op marktplaats - of je moet met een schappelijk bod komen.
Ik heb ooit nog eens een handleiding gemaakt voor [url=http://www.onemorething.nl/profiel/berrt]Berrt[/url], en ik geloof dat ik in [url=http://www.onemorething.nl/community/topic/scherm-g5-kapot]dit topic[/url] een downloadlink heb geplaast. Misschien kan je dat nog proberen? Uiteindelijk werkte Berrt's G5 wel weer.