Woorden tellen in Pages?

Ik ben nu bezig een stuk te schrijven in pages, ik gebruik het nog niet zo lang en zou graag willen weten of het mogelijk is om alleen de woorden te tellen van het stuk dat geselecteerd is. Bij info staat wel het aantal woorden dat het hele document telt maar dat is niet helemaal wat ik wil weten.

Kijk eens op google door te zoeken op "word count tool + macosx"

toch stom dat hiervoor een externe tool nodig is.. Je kunt zeggen wat je wil, maar dit is toch wel weer een voordeel van Word t.o.v. Pages (ja ik weet, naast tig nadelen..). Is dit in iWork '06 verholpen?

In iWork '06 is hiervoor (nog) geen feature ingebakken. Je zult het met een extern tooltje moeten doen.

Ik kan er anders wel een simpel applescriptje voor schrijven... even geduld, zet ik het gelijk online...

Download het scriptje [url=http://www.maisonsonique.com/download/Pages_Word_Count.zip]alhier[/url] en zet het in de volgende folder: :Users/rene/Library/Scripts/Applications/Pages/ en vergeet ook niet het applescript menu in je menu bar aan te zetten. Dit laatste doe je met het programmaatje "AppleScript Utility" die je in je application/applescript/ folder kan vinden... succes![/url]

Knap werk! Het werkt.

[quote:308766c760="salvatore"]Knap werk! Het werkt.[/quote:308766c760]

Hoe zou je dit in “Voorzieningen” kunnen krijgen, onder menu optie Pages?

Kan bij mij die map niet vinden :s heb de nieuwste pages maar de map is niet te vinden

Hee stelletje prutsers*, dit is gewoon een standaard functionaliteit van pages!!!!

open het info venster: weergave -> toon infovenster of [option] [command] i

Klik op het knopje document, die ene links boven

klik op het tabje info. tadaaaa.

Daar ga je toch geen applescripts voor gebruiken…

*:wink:

Eerst goed lezen: "alleen de woorden te tellen van het stuk dat geselecteerd is", dan pas domme opmerkingen maken, tadaaaa...

knip, plak in nieuw document, check aantal woorden, klaar. Oftewel, er vanuitgaande dat je het infovenster open hebt staan, vier toetsaanslagen:

selecteer, appletje c, appletje n, enter, appletje v.

Heb ik geen script voor nodig.

[quote:0f3e1816e6="fistkikker"]knip, plak in nieuw document, check aantal woorden, klaar. Oftewel, er vanuitgaande dat je het infovenster open hebt staan, vier toetsaanslagen: selecteer, appletje c, appletje n, enter, appletje v. Heb ik geen script voor nodig.[/quote:0f3e1816e6]

nouja, dan maar een discussie wat de minste muisklikken opleverd: mijn scriptje is nog 6 regels lang en kan vanuit het menu met 1muisklik bediend worden, jouw methode kost wel wat meer muisklikken…
en bedankt, so far weer de behulpzaamheid tegen middernacht!

[quote:0f3e1816e6=“salvatore”]Hoe zou je dit in “Voorzieningen” kunnen krijgen, onder menu optie Pages?[/quote:0f3e1816e6]
Dat is dan weer minder simpel, ga ik in ieder geval niet proberen…

[quote:0f3e1816e6=“ijsbanaan”]Kan bij mij die map niet vinden :s heb de nieuwste pages maar de map is niet te vinden[/quote:0f3e1816e6]
Het kan zijn dat je systeem op zn hollands staat, dan moet het pad zijn:
Gebruikers/‘jouwgebruikersnaam’/Library/Scripts/Applications/Pages/
denk ik… of het mapje ‘Pages’ bestaat nog niet, maak dit dan gerust zelf aan.

Hiervoor komt de [url=http://www.apple.com/downloads/dashboard/calculate_convert/wordcounterwidget.html]wordcounter widget[/url] wel van pas ;)

Ik zie overigens nog geen nadelen van Pages t.o.v Word

[quote:a6efb43d32="ijsbanaan"]Kan bij mij die map niet vinden :s heb de nieuwste pages maar de map is niet te vinden[/quote:a6efb43d32]

Ik moest het ding plaatsen in [color=green:a6efb43d32]/Bibliotheek/Scripts[/color:a6efb43d32]. Dus in de ‘root’ zeg maar.

… en nu zie ik ineens dat ook een ‘afdeling’ pages-scripts is verschenen…

Dus toch wat een paar posts hierboven staat. Ik moest trouwens alle mappen nog aanmaken.

Maar… Hij doet 't bij mij niet!!!

De vensters worden even grijs, alles verschijnt weer terug zoals 't was… en dat was 't dan!

Als ik 't probeer uit te voeren vanuit de scriptmaker, dan roept 'ie dit:

[code:1:a6efb43d32]Pages kreeg een fout: every word of «class pSel» begrijpt het count-bericht niet.[/code:1:a6efb43d32]

Kan 't zijn dat ik iets in 't script moet aanpassen? Of dat 't met Panther niet kan (of anders moet)?? Het leek me zo’n ongelovelijk handig dingetje… :frowning:

[quote:e044dd14f5="Pieces"]Hij doet 't bij mij niet!!!! De vensters worden even grijs, alles verschijnt weer terug zoals 't was... en dat was 't dan! Als ik 't probeer uit te voeren vanuit de scriptmaker, dan roept 'ie dit:

[code:1:e044dd14f5]Pages kreeg een fout: every word of «class pSel» begrijpt het count-bericht niet.[/code:1:e044dd14f5]

Kan 't zijn dat ik iets in 't script moet aanpassen? Of dat 't met Panther niet kan (of anders moet)?? Het leek me zo’n ongelovelijk handig dingetje… :([/quote:e044dd14f5]

Dat is vreemd, probeer anders gewoon eens het script over te tikken in een nieuw bestand. Dit is het script:

[code:1:e044dd14f5]
tell application “Pages”
set vSelectedText to selection
set vCountWordsSelected to count words of vSelectedText
set vCountcharacterSelected to count characters of vSelectedText
if vCountcharacterSelected is 0 then
display dialog “No text selected…”
else
display dialog “I’ve counted:” ¬
& return & ¬
vCountWordsSelected & " words in the selected text." ¬
& return & ¬
vCountcharacterSelected & " characters in the selected text." ¬
buttons {“OK”} default button 1
end if
end tell
[/code:1:e044dd14f5]
het ¬ teken staat voor een soft return in applescript, eigenlijk is het 1 lange regel, maar voor de overzichtelijkheid verdeeld over meerdere regels, deze typ je zelf door alt ingedrukt te houden terwijl je een enter geeft…

Dat tekentje kan ik niet fabriceren, maar zonder (gewoon doortikken) werkt ook niet.

Kan het zijn dat Pages 2 (van iWork '05 dus) iets niet snapt?

[quote:c9375a9399="Pieces"]Dat tekentje kan ik niet fabriceren, maar zonder (gewoon doortikken) werkt ook niet. Kan het zijn dat Pages 2 (van iWork '05 dus) iets niet snapt?[/quote:c9375a9399]

Vreemd, ik heb ook pages 2.0 (iWorks 2006) draaien, maar daar werktie prima, misschien komt het dat je geen 10.4.4. hebt draaien?!?

Misschien dat de volgende kleine aanpassing in het script het wel laat werken?!?

[code:1:c9375a9399]
tell application “Pages”
set vSelectedText to selection as text
set vCountWordsSelected to count words of vSelectedText
set vCountcharacterSelected to count characters of vSelectedText
if vCountcharacterSelected is 0 then
display dialog “No text selected…”
else
display dialog “I’ve counted:” ¬
& return & ¬
vCountWordsSelected & " words in the selected text." ¬
& return & ¬