word en plaatjes

hallo! hopelijk weet iemand raad met het volgende probleem. ik heb een word-bestand dat meer dan 5 MB groot is en zou dat graag een heel stuk kleiner willen hebben. het aantal bladzijden is niet eens erg groot, ruim 20, maar het probleem wordt gevormd door de plaatjes: de meeste zijn als windows meta files ingevoegd in het document en die nemen erg veel plaats in blijkbaar. is het mogelijk die plaatjes om te zetten in figuren die minder plaats innemen (als .jpg of .pdf)? ik heb zitten prutsen maar krijg het niet voor elkaar. ik werk (noodgedwongen) met Microsoft Office X, Word versie 10.1.1 (het enige programma trouwens op mijn powerbook dat er af en toe zomaar ineens mee ophoudt :evil: )

Wat ik meestal doe is de plaatjes in een xterne editor (bv photoshop) saven naar het ideale formaat, zoals jpg of png voor foto en .gif voor grafieken met weinig kleur. Dit levert dan vaak een veel kleiner document op, let er dan uiteraard wel op dat je als genoeg pixels saved voor je minimale dpi dat je wilt hebben.

bedankt voor deze snelle reactie: het probleem is dat ik de oorspronkelijke picture files niet heb: ik heb dus alleen het word document met daarin de plaatjes: ik moet die er op de één of andere manier uit zien te krijgen als aparte bestandjes, maar hoe? fotoshop heb ik helaas niet

Het is eigenlijk heel simpel (Apple waardig dus :) ): je klikt op het plaatje in Word, je doet appeltje-c (kopieer) en je doet in het programma "Preview" (zit gewoon in je Applications map): File->New From Clipboard. Je ziet nu je plaatje in een nieuw Preview vensten. Van hier uit kan je exporteren (File->Export) in elk willekeurig formaat, dus ook JPEG :P

Easy-does-it!

tjees, wat zit ik dan met dat lompe photoshop te klooien, ik heb immers maar 384MB

MacRooyen: meteen even uitgeprobeerd en alles gaat goed indien ik de plaatjes exporteer als pdf-bestanden; maar indien ik ze als jpeg-bestanden exporteer en daarna open, dan zien ze er ineens niet meer uit als zou moetenl! er gaat dus blijkbaar bij het exporteren als jpeg iets mis. nu weet ik niet of het veel verschil qua Kb uitmaakt (pdf vs jpeg), dus ik denk dat ik al een heel stuk geholpen ben!

Ik weet niet of je het plaatje (dat er niet uit ziet in JPEG formaat) direct saved vanuit Preview, maar je hebt daar (naast het fileformaat listboxje) ook nog een knopje "Options...". Hier kan je de kwaliteit van de JPEG instellen... Je kan zelfs als je voor TGA (en ook als TIFF) kiest, het zg. "Alpha Channel" meekrijgen (als dat al aanwezig was) zodat je een masker bijgeleverd krijgt zodat je de achtergrondkleur van je nieuwe pagina kunt zien (en het plaatje niet op een permanente zwarte achtergrond staat).

Ik weet niet waar je de plaatjes vandaan hebt, maar als dat uit de ClipArt collectie van Office X komt, dan zijn deze vaak PICT en deze (kunnen) zijn voorzien van dat Alfa Kanaal…

Oh ja, je kan d.m.v. appeltje-i (info) zien hoe groot het bestand is en dan kan je dus ook zien welk formaat voor jou de meeste besparing opleverd :wink:

Gewoon zippen naar 2,5Mb! Klik op je word file en druk op de ctrl toets je ziet een blokje verschijnen klik nu nogmaals op de (te zippen)file en je krijgt een menu en kies: create Archive of filename kies hiervoor en hij zipt de file!!

ha himac: dat zippen had ik al geprobeerd toen ik het document wilde versturen via e-mail: dat kon nl. niet in de oorspronkelijke grootte, omdat het te groot was. maar als ik create archive toepas, blijft het bestand exact even groot :oops: hoe kan dat?

MacRooyen: de knop opties had ik al gevonden, maar erg veel opties zijn er blijkbaar niet voor jpeg en hoe hoog ik ook de kwaliteit instelde, het hielp niet.

[quote:4902093714="iGeysir"] is het mogelijk die plaatjes om te zetten in figuren die minder plaats innemen (als .jpg of .pdf)? ik heb zitten prutsen maar krijg het niet voor elkaar. ik werk (noodgedwongen) met Microsoft Office X, Word versie 10.1.1 (het enige programma trouwens op mijn powerbook dat er af en toe zomaar ineens mee ophoudt :evil: )[/quote:4902093714]

Tja, kan een reden zijn voor Office 2004. Hierin kun je gewoon rechtsklikken op een willekeurige figuur en dan is er de optie ‘save as picture…’

[quote:efbfc9ff77="iGeysir"]ha himac: dat zippen had ik al geprobeerd toen ik het document wilde versturen via e-mail: dat kon nl. niet in de oorspronkelijke grootte, omdat het te groot was. maar als ik create archive toepas, blijft het bestand exact even groot :oops: hoe kan dat?[/quote:efbfc9ff77]

Reeds gecomprimeerd materiaal (.wmf, .jpg, .gif enz.) wordt niet nóg eens gecomprimeerd als je er een zip archief van maakt. Aangezien de grootte van het bestand voornamelijk wordt bepaald door de afbeeldingen, schiet je er dus idd niets mee op.

Wat altijd gebruik om word bestanden met plaatjes te kunnen verwerken is pdf, het bestand bewaren als pdf of als bestand bewaren en omzetten met distiller. Vanuit Acrobat kun je dan het document kleiner maken (met versie 6), lagere versie is het mogelijk om het nog een keer te laten distillen, maar dan met bijvoorbeeld 'screen' optie. Ook kun je een pdf openen met photoshop, en dan de resolutie bewerken. Plaatjes worden altijd ingeslotenmet Word, pas in de laatste versie kun je ze los maken.

Een handige truuk om snel (plaatje copieëren en plakken on ps is de trage methode) plaatjes uit een word bestand te krijgen is de volgende;

open het bestand
kies bij bestand > opslaan als html-document (zorg ervoor dat de extentie ook op .html staat)
sla het voor het gemak op je bureaublad op.
Op je bureaublad zal een mapje komen met daarin je tekst als html file en een mapje met al je plaatjes.

Deze plaatjes kun je nu omzetten naar een kleiner formaat met een pixeleditor (photoshop, paint etc.)

Suc6!!

[quote:ae8969a58e="QriZ24"]Een handige truuk om snel (plaatje copieëren en plakken on ps is de trage methode) plaatjes uit een word bestand te krijgen is de volgende;

open het bestand
kies bij bestand > opslaan als html-document (zorg ervoor dat de extentie ook op .html staat)
Op je bureaublad zal een mapje komen met daarin je tekst als html file en een mapje met al je plaatjes.

Deze plaatjes kun je nu omzetten naar een kleiner formaat met een pixeleditor (photoshop, paint etc.)

Suc6!![/quote:ae8969a58e]

Dat is inderdaad een goede tip, dan zie je meteen welke plaatjes de boosdoeners zijn zodat je niet plaatjes zit te re-encoden die toch niet kleiner worden.

[quote:ad0ec7bb04="QriZ24"]Een handige truuk om snel (plaatje copieëren en plakken on ps is de trage methode) plaatjes uit een word bestand te krijgen is de volgende;

open het bestand

Suc6!![/quote:ad0ec7bb04]

Inderdaad handig: ik zie nu ook dat de boosdoeners bestanden zijn met rare extensies: .emz en .pcz :o Verder staan er ook een paar “Window Media Player Skin Package” bestanden in, ook vreemd! Al die bestanden kan ik niet openen. Verder staan er normale jpg’s tussen. Bij elke jpg lijkt een pcz-bestand en zo’n windows mp skin package bestand te horen: als ik ze verwijder krijg ik de plaatjes in het de html-variant van mijn oorspronkelijke word-document te zien als kruisjes. Weet iemand wat voor soort bestanden dat zijn?