Word ik opgelicht?

De volgende advertentie wist ik te vinden op het internet:

Product Family: PowerBook G4 Operating System: Mac OS X
Processor Speed: 1.33 GHz Screen Size: 17 inches
Hard Drive Capacity: 80 GB Condition: –
Memory (RAM): 1 GB

This laptop was purchased in March 2004 for a business trip (including a RAM upgrade to 1GB from the base model’s 512MB). I’m now home, setting up a permanent workstation, so this barely three-month old laptop is being sold. I’ve babied the system—the screen and case are in mint condition. There are no dead pixels or scratches; the system is perfect. It came straight from Apple and will ship with all original manuals, documentation, and the recovery DVD for OS X 10.3 (Panther) provided from Apple.

The computer’s specifications are:

· 1.33GHz PowerPC G4 w/ 512K L2 cache

· 1GB RAM (2 x 512MB of PC2700 / 333MHz DDR SDRAM)

· 80GB Ultra ATA 4200rpm hard drive

· Superdrive (DVD-R/CD-RW)

· Gigabit Ethernet

· 56Kbps modem

· 1 FireWire 400, 1 FireWire 800, & 2 USB 2.0 ports

· Built-in AirPort Extreme (802.11g / 56Mbps) wireless networking

· Built-in Bluetooth wireless

· Backlit keyboard with ambient light sensor to auto-adjust brightness

· ATI Mobility Radeon 9600 w/ 64MB DDR video memory

· 17-inch TFT display (1440x900 max resolution)

· DVI, VGA adapter, & S-video out

The system has OS X 10.3 (Panther) with all updates and patches installed. I used this system as a demonstration unit for several of my clients, so it has a ton of software installed on the hard drive. However, the intent of this sale is NOT to provide you with CDs or software licenses. If you own the licenses for this software, you’re welcome to continue using it as installed. If not, I’ll leave it to you to remove what you don’t wish to use. I’m providing the hard drive as a convenience to you, so everything works out of the box.

The Macintosh software includes:

Adobe Acrobat 5.0.5, Acrobat Reader 6.0, AfterEffects 5.5, GoLive 6.0, Illustrator 10.0, InDesign 2.0.1, LiveMotion 2.0, PhotoShop 7.0, PostScript 8.7, StreamLine 4.0, Type Manager Deluxe, and Type Reunion Deluxe; Aladdin StuffIt Expander 8.0.2; Apple AppleWorks 6.2.2 and iLife v4.0 with Garage Band; Bombich Software Carbon Copy Cloner, LoginWindow Manager, NetRestore, and Share My Desktop; File Maker Pro 6.0; Generator 2.0; GIFBuilder 0.5; IBM ViaVoice for OS X; Intuit Quicken 2003; LimeWire; Macromedia Director 8.0, Dreamweaver MX, Fireworks MX, Flash MX, Flash 5 Player and Samples, and Freehand MX; MacMAME v0.77u2a (Classic Arcade Emulation) with over 25GB of arcade game ROMs to play on the system; Microsoft Windows Media Player, MSN Messenger 3.51, Office X for Mac 10.1.5 (latest updates installed) including Word / Excel / PowerPoint / Entourage, Handheld Synchronization for Pocket PC, Remote Desktop Client, and Virtual PC for Mac 6.1; Roxio Toast 6 Titanium; Symantec Anti-Virus for Mac, SystemWorks 2003; and Unsanity Software CeePeeYou (Performance Monitor for Mac), ClearDock (Dock Enhancer), and other desktop enhancements.

I also used this system as a demonstration of Virtual Machine technology using Microsoft operating systems on OS X. The virtual machines presently configured on this system include Windows 98SE, Windows 2000 Professional and Server, Windows XP Professional, and Windows Server 2003. A fully-functional version of Microsoft Office 2003 Professional is also included, along with the 2003 versions of FrontPage, OneNote, Project, Publisher, and Visio. There are several additional Office related extras on the same disk image (containing instructional e-books and conversion programs). This software can be configured and tested on any of the virtual machines, as installed.

Again, it isn’t my intent to sell the CDs or licenses for any PC compatible software. However, I’ll include evaluation copies of MOST of the platforms listed above, plus CDs for trial versions of Exchange Server, SQL Server, and SharePoint Portal Server. I’m also including BETA software versions of the Office 2003 applications.

De aanbieder vraagt hier 1600€ vooor. Wij zijn tot een overeenkomst gekomen op een iets hoger bedrag. Echter nu wil hij dat ik via WesternUnion betaal. En hij levert via UPS. Valt dit te vertrouwen?

NEE!!

Western Union NOOIT vertrouwen

Zie ook dit draadje:
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=21076

zou het niet doen, ik heb al zoveel van die verhalen gehoord dat je je geld kwijt bent. de leukste tot nu toe is wel te vinden op [url]http://www.p-p-p-powerbook.com/files/thepowerbook.pdf[/url].

Ik denk maar zo als de prijs gewoon te goed is om waar te zijn begin er niet aan aan,
het valt mij op dat altijd de erg aantrekkelijke powerbooks altijd van iemand in het buitenland zijn,
zodat je ze niet zelf op kun gaan halen en/of testen :wink:

Wat soms ook helpt is gewoon overdreven veel vragen te stellen, zoals
" wat is het serie nummer wil namelijk controleren of die gestolen", na een paar van die vragen
hebben ze waarschijnlijk geen zin meer en reageren ze niet meer op je emails :slight_smile:
(zegt denk ik wel genoeg)

Die gasten zijn wel in het nieuws de laatste tijd he..... toch eens zo' add opzoeken en kijken wat ik kan achterhalen :)

"Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat het waarschijnlijk ook..."

Deze oplichters zie je veel vaker op internet, vooral op eBay en dergelijke sites worden veel van dit soort super deals aangeboden. Nooit intrappen dus! En wat Maceddy ook zegt, Western Union is geen betrouwbare betaalpartner. Het geld komt wel aan, maar jij krijgt geen enkele vorm van zekerheid van dit bedrijf.

Check [url=http://internetoplichting.nl] Internetoplichting[/url] eens. Ik heb gelukkig geen ervaring met dit soort zaken maar daar staan genoeg verontrustende berichten.

Liever een tweedehands in NL kopen bij een particulier of met garantie bij een dealer!!

[quote:818b47a6ef=".pixr"] Wat soms ook helpt is gewoon overdreven veel vragen te stellen, zoals " wat is het serie nummer wil namelijk controleren of die gestolen", na een paar van die vragen hebben ze waarschijnlijk geen zin meer en reageren ze niet meer op je emails :) (zegt denk ik wel genoeg)[/quote:818b47a6ef]

Vragen naar het serie nummer hoeft niet genoeg te zijn. Ook identiteitsbewijs e.d. geeft geen uitsluitsel. Gewoon niet doen, het is te mooi om waar te zijn.

Zoiets moet je alleen doen als je het af kan halen, zonder vooruit te betalen

Hmm ik heb maar eventjes een vraagje gestuurd of hij het serie nummer heeft. De prijs is gewoon zo aantrekkelijk dat je er vaak toch voor valt.

Beste Ganymedus, was je laatst ook al niet tegen een illegale partij Powerbook's aangelopen????

Zoek het nou niet op die problemen. Goedkope aanbiedingen uit het buitenland…niet aan beginnen. Ook nooit vooruit betalen. Ook onder rembours is gevaarlijk aangezien je het pak niet mag openen voor dat je betaald hebt.

Ga anders gewoon naar mailamac.nl die zijn vaak het goedkoopst en te vertrouwen!!! Goedkope Mac’s zie je ook op mac4life (tweedehands) maar echt goedkoop wordt het nooit natuurlijk. (Tenzij je werkt bij een Apple dealer, hi hi!!). Stop je energie naar het zoeken naar een goedkope Mac in iets waar je geld mee verdient en je hebt die Mac zo bij elkaar!!

Succes!!

Ik ben fotograaf van beroep en had eenzelfde aanbieding. Inderdaad via een ebay advertentie kwam ik bij gasten in Milaan terecht. Een hele mooie site waar op een zeer professionele manier de produkten werden gepresenteerd. Ik was dringend aan een nieuwe camera toe en kon daar een camera kopen tegen de helft van het normale aankoopbedrag. Ik kreeg er zelfs extra's bij ! Ik heb die gasten eerst gemailed. "WU transfer en de camera wordt opgestuurd. Lees onze reviews maar op Internet, we zijn echt te vertrouwen !" Jaja. "U kunt ook langskomen en de camera ophalen. Maar u woont in Nederland. Is dat niet omslachtig ?" Toevallig ging ik vorige zomer op vakantie naar Italie en ben langs Milaan gegaan. Hoera voor mijn navigatiesysteem. Het adres had ik zo gevonden ! Een slager en een opa van 90+ op dat adres. Geen mooie winkel, zoals op de foto op Internet.

HOAX DUS !!!

Het is overigens georganiseerde misdaad van onze Duitse oosterburen en Turkse vrienden (deze tenminste). Deze vorm van misdaad wordt alleen maar erger, dus wees vooral voorzichtig. Koop met een trusted party, die ervoor zorgt dat je geld alleen wordt overgemaakt als je tevreden bent.

sorry hoor, maar heb je hier serieus over nagedacht?? de meeste van die paketten die erbij zitten zijn al meer waard dan het aankoopbedrag...

hello…, brain…?

als je de eerste paar dingen bij elkaar optelt dan zit je toch meteen boven dat bedrag??

ik snap gewoon echt niet dat mensen hier in trappen?.. ok, als er al eens een superaanbieding ergens is, dan is die niet zo overduidelijk nep, en moet je gewoon zorgen dat je op een fail-safe manier betaald… rembours werkt daarin ook niet altijd, aangezien je pas na openen wat bakstenen vindt…
ik loop dan misschien wat van dit soort aanbiedingen mis, maar ik weet tenminste dat ik geen bakstenen voor mijn geld koop of met gejatte spullen zit te werken…

Ik weet niet meer of het hier was of op macfreak (in de goede ouwe tijd) maar we hebben toen met meerdere forum leden voor de grap gereageerd op zo'n adreventie, en we kregen allemaal dezelfde standrad brief terug! Oftewel dit is zo NEP als maar kan....lijkt me ook zeer logisch

En toch zijn er nog complete volksstammen die er ondanks alle waarschuwingen nog steeds intrappen :lol: , goedkoop is duurkoop was het gezegde toch?

[quote:e86c2be4b3="BaGr"]Vragen naar het serie nummer hoeft niet genoeg te zijn. Ook identiteitsbewijs e.d. geeft geen uitsluitsel. Gewoon niet doen, het is te mooi om waar te zijn.

Zoiets moet je alleen doen als je het af kan halen, zonder vooruit te betalen[/quote:e86c2be4b3]

Inderdaad oplichters kunnen netjes voor de dag komen. Wel oppassen waar je beland als je gaat afhalen. :o Zonder paranoia te worden; in sommige buurten/plaatsen zou ik niet graag met dat bedrag (of de apparatuur) over straat lopen. Ik heb in het verleden veel tweedehands hifi gekocht en je wil niet weten welke lui je soms aan de telefoon krijgt en waar ze wonen.

Conclusie: gezond verstand gebruiken en zekerheid voor alles. Iedereen denkt dat hij een mazzeltje heeft en van dat gevoel maken bepaalde types graag gebruik… :evil:

Alleen bij directe levering handje contantje, of misschien als je het aandurft onder rembours.

NOOIT VOORAF BETALEN!

[quote:63c1b3687a="colpolyp"]Alleen bij directe levering handje contantje, of misschien als je het aandurft onder rembours.

NOOIT VOORAF BETALEN![/quote:63c1b3687a]

Nou zeg nooit nooit…

Bij betrouwbare leveranciers doe ik dat vaak wel…
Op Tweakers.net staat een hele lijst met leveranciers en betrouwbaarheid.
En soms moet je wel vooraf betalen (ik noem Apple Store).

Maar bij een onbekende leverancier zou ik het inderdaad nooit doen

wat ik nog het mooiste vind aan het hele verhaal is dat er een ENORM lange mail met uitleg bij zit.

de meeste apples die bv op ebay of tweedehandsmac.nl staan is gewoon simpel: dit en dit is de machine, en dit is de prijs, kom maar kijken of je hem wilt hebben voor die prijs

nu zit er echter een heel verhaal bij

als dit geen scam is dan weet ik het niet meer

ga toch gewoon een mac in de VS halen joh als je niet teveel wilt betalen

:wink:

Ja okee maar op 2e hands advertentie sites bedoel ik. (Trouwens ik betaal ook nooit vooraf bij een echt bedrijf, Credit Cards niet meegerekend want die transactie kan je ongedaan maken.)

Die gozer hangt een heel verhaal op waar die computer allemaal voor gebruikt is en een hele lijst met software met daarbij weer geleuter over dat het evaluation copies zijn en bla bla bla bla. Dat is een duidelijk kenmerk van een oplichter, ellenlange verhalen ophangen om maar van het belangrijkste af te leiden en dat is dat die prijs gewoon te laag is voor zoiets.

Het venijn zit hem in het vooraf betalen. Als je dat doet, zeker naar het buitenland, dan ben je niet goed bij je hoofd.

Een vriend van mij kocht laatst een iPod mini op marktplaats. Daar stond “in de USA gekocht, dus geen Nederlandse stekker. Gaat weg omdat ik geen geld meer heb voor vakantie.” Dat is duidelijke taal en dus geloofwaardig. (Maar natuurlijk nog steeds NOOIT vooraf betalen he!!?)

okay okay okay duidelijk :) ik ben gewoon een beetje naief zo nu en dan, en wil ook graag goedkoop een mooi product hebben. :)

euhm eventjes als detail, die ondertekeningen waarbij je je isp ziet ed. is wel stoer, hoe doen jullie dat? Al vind ik het minder dat jullie kunnen zien dat ik op mijn werk achter een windows machine zit.

Zo'n onderschrift het ik ook gehad, werkt met een bepaald PHP script...

Alleen beetje jammer dat die van Mac-o-fiel om IE vraagt :stuck_out_tongue: