Worddoc naar drukklaar pdf

Hallo allen,
weet iemand hoe je een Worddoc. omzet naar een drukklare pdf MET paskruizen en waarbij de zwarte tekst in 100% zwart staat en op OVERDRUK en de RGB illustraties op FC staan?
Alvast bedankt!

Niet?

Maar dat is wat kort door de bocht. :lol:

Ruwweg zou het zo kunnen werken (alleen die snijtekens zie ik nergens terug):

[b]Print > Save as Adobe PDF
[/b]
[img]/uploads/community/549f47561a898e05e9df16b2f0f2175f1d8f38de_0.png[/img]

Dat gaat helaas niet lukken. Word is een tekstverwerker en geen DTP-/opmaakprogramma. Mijn ervaring is dat Word alles in RGB maakt, zowel tekst als afbeeldingen.

Wel zou je, nadat je de PDF gemaakt hebt, deze in Acrobat Professional verder 'drukklaar' kunnen maken. Is wel wat werk, maar bij een redelijk eenvoudige opmaak is dit wel te doen.

Meest mooie oplossing is om de opmaak gewoon in Xpress of InDesign te laten (na)maken.

Met bovenstaande preset wordt mijn schermafbeelding naar cymk ongezet in de PDF.

Dus het KAN wel.

Maar hiermee wordt de zwarte tekst dus inderdaad ook helaas naar cymk omgezet.

Behoorlijk onbruikbaar voor een drukker.

Staat die tekst op een foto? Als de tekst gewoon zwart op wit staat is overdruk niet relevant.
Paskruizen hebben ze er zo bijgemaakt bij de drukker in Acrobat, en met foto's in sRGB ingesloten in een CMYK PDF hoeft ook niks mis te zijn.
Open Office maakt trouwens ook RGB PDF's, en print ook zwarte tekst in RGB. Best wel slecht trouwens. Nu snap ik waarom die docjes altijd zo rafelig printen. Zit een 95% zwart raster op.

Ah... zo leer ik ook weer wat bij! ;-) Wordt de tekst op deze manier ook omgezet naar C0-M0-Y0-K100?

Op de manier die ik aangaf wordt de tekst een fijne 100/100/100/100. :lol:

Beste Muiter,
hoe maak ik dan in Acrobat 9 het bestand drukklaar? Dus tekst 100% zwart en op overdruk en paskruizen?

Vooropgesteld, Word is inderdaad niet het meest ideale programma wanneer je drukwerk wilt gaan maken. De meeste PDF creators schrijven momenteel zwarte tekst standaard weg als grijswaarden, geen RGB.
Dit zou door de meeste enigszins moderne prepress RIP's toch wel als zwarte tekst behouden moeten blijven. Vergeet de conversie van de afbeeldingen en laat de drukker een conversie van RGB naar CMYK uitvoeren. Geef wel aan (wanneer mogelijk) met welk RGB profiel de foto's zijn gemaakt. sRGB? Ook hier weer geld: als de drukker over een enigszins moderne RIP beschikt hoeft dat geen enkel probleem te zijn! Paskruizen zijn ook zo 1995 ;) tegenwoordig volstaan ook juist aangemaakte pageboxen. Maar gezien je werkwijze uit Word denk ik dat je op standaardformaten (A4?) werkt zonder aflopende elementen? Laat de drukker het document centreren en vraag om een (kleur)proef van het werk!!

het kan zeker wel, maar op een vrij onbekende manier, het heeft me vaak gered, dtp-trucjes ;-)

Hoe doe jd dit:
je slaat het Word doc. op als PDF (zonder kruizen e.d.), daarna open je indesign..
Via het menu-item Venster ga je naar de item Hulpmiddelen, dan open je de scripts...

Via Applescripts zoek je naar PlaceMultipagePDF.applescript

Bij het uitvoeren van dit script selecteer je de ruwe PDF, dit wordt ingevoerd in je indesign bestand...
Nu gewoon de normale procedure volgen van exporteren als PDF...nu dus met paskruizen e.d.

succes!

Ik denk niet dat de TS over Indesign beschikt... :/

Als je over Indesign beschikt zou ik de volledig Word erin importeren en van daaruit PDF maken, maar ik neem aan dat dat niet de bedoeling is?
Iemand die Indesign heeft werkt niet met Word ;-)

Met Pistop van Enfocus kan je de vanuit Word gemaakte PDF nog altijd nabewerken en er een drukklare PDF van maken, maar dat programma is ook niet gratis.