Wordt Apple lui??

Het lijkt er op dat Apple zijn aandacht de laatste jaren grotendeels aan de iphone en de ipad besteedt en de Mac een beetje verwaarloost. Even een paar voorbeelden:
[list=1]
[*]iLife '11 is vrijwel geen upgrade, maar eerder een update. iPhoto heeft alleen wat extra facebook support en wat lay-out veranderingen, iweb en idvd zijn helemaal niet aangepast.
[*]Final Cut Express is al 3 jaar oud en wie weet wanneer er een upgrade komt
[*]HD-video moet nog steeds geïmporteerd worden ipv dat het direct bewerkt kan worden
[*]De nieuwe onderdelen in Lion zij ook niet echt de moeite waard voor zover nu bekend
nog geen blue ray support
[/list]

En er zal nog wel meer zijn. Ik hoop dat Apple weer een beetje vaart achter de mac zet

Wat wil jij dan hebben op de Mac? Wat kan beter?

mmm, ik zou de lijst willen verbeteren, maar deze functie bestaat blijkbaar niet meer
Edit: met wat hulp toch aangepast. :grin:

Bewerken gaat via het 3-hoekje op je avatar, links. Klikken en de optie staat in het menu.

De mensen verlangen altijd veel te veel. Ze willen regelmatig een upgrade van hun software én verwachten daarbij dat die upgrade revolutionaire vernieuwingen meebrengt. Ze zijn dan teleurgesteld als het maar om minieme veranderingen gaat.

[quote=hans dorsman url=http://www.onemorething.nl/community/topic/wordt-apple-lui#post-2118360 time=1292010190]Het lijkt er op dat Apple zijn aandacht de laatste jaren grotendeels aan de iphone en de ipad besteedt en de Mac een beetje verwaarloost [/quote]Dat is correct, Apple besteedt meer tijd iOS dan aan MacOsX, Daarnaast gaat de hard&software ook achteruit, maar er valt eenmaal meer geld te verdienen aan iOS (iPhone/ iPad) met hun bij behorende winkeltjes (iTunes etc.)

Wat upgrades (of updates) betreft: op een gegeven moment ben je aan het einde van de rit, en valt er weinig te verbeteren. Natuurlijk heeft iedereen zijn verlanglijstje en via feedback naar Apple wordt daar soms op gereageerd. Maar bedenk even dit: een heleboel software wat juist [i]niet[/i] van Apple is, ligt ver achter op de beschikbare hardware. Er zijn betrekkelijk weinig programma's van derden die alle beschikbare cores of OpenCL benutten of zelfs maar "gewoon" 64 bit zijn (Terwijl een deel van de meegeleverde Apple software dat juist wél is en doet). Daar valt de grootste winst te behalen. OpenCL b.v.b. (Ontwikkeld door Apple!) betekend dus dat de GPU die normaal gesproken voor graphics wordt gebruikt ook zo geprogrammeerd kan worden zodat er ingewikkelde berekeningen mee kunnen worden gedaan. De snelheid winst is daardoor veel groter dan wanneer je een 2 maal snellere CPU zou hebben.
Neem bijvoorbeeld Adobe CS4: dat kwam uit in 2008, maar alleen de Windows versie was 64bit, wij moesten daarvoor wachten op CS5.
Q.E.D: het zijn juist de third party software makers die "lui" zijn...

[quote=Vinhelper url=http://www.onemorething.nl/community/topic/wordt-apple-lui#post-2118364 time=1292010392]Wat wil jij dan hebben op de Mac? Wat kan beter?[/quote] In grote lijnen ben ik best tevreden, het valt me alleen op dat er niet veel meer gebeurt. Ik heb al wat voorbeelden genoemd en het is ook niet voor het eerst dat dit bij een product gebeurt.

Wat in ieder geval verbeterd kan worden is video support. AVCHD bestanden bijvoorbeeld (*.mts) dienen native ondersteund te worden. Windows-7 en zelfs linux doen dit wel.

Een ander voorbeeld: er hadden best wel een paar extra foto-bewerkingsmogelijkheden bij iPhoto toegevoegd kunnen worden of bijvoorbeeld eenvoudige raw-bewerking zonder dat dit gelijk Aperture overbodig maakt.

Bij videobewerking heeft Adobe ondertussen zijn kans gezien en Premiere opnieuw uitgebracht.

[quote=Yaris url=http://www.onemorething.nl/community/topic/wordt-apple-lui#post-2118375 time=1292011442]verwachten daarbij dat die upgrade revolutionaire vernieuwingen meebrengt.[/quote]

Dat is tenslotte hoe apple zich profileert, ik kan me dan ook goed in OP's mening vinden

Nou, Apple profileert zich in die zin als zijnde revolutionair, dat ze dat vooral proberen te zijn als het gaat om nieuwe zaken. Dus totaal nieuwe hardware, of nieuwe software. Op het moment dat Apple een nieuw stukje hardware uitbrengt, is dat 9 van de 10 keer inderdaad heel anders bedacht dan de concurrenten dat doen, of ze zijn zelfs de eerste die iets doen. Zelfde geldt voor software, ALS ze iets nieuws brengen, is dat vaak heel anders van opzet dan wat we gewend zijn.

Maar dat is wat anders dan bij elke software-update update revolutionair anders willen/moeten zijn. Je kunt niet bij elke update / upgrade alles omgooien, de gebruikers zouden dan bij iedere update weer helemaal opnieuw aan de software moeten wennen...

Apple heeft een eigen willetje, dat is nooit anders geweest. En dat is de ene keer ten goede, en soms ook niet. Ik heb me in het verleden al vaker openlijk geërgerd aan beslissingen van Apple, dus ik ben zeker geen blinde fanboy die alles goed praat, maar er zijn wel heel mensen die zichzelf dingen beloven, met vervolgens teleurstellingen omdat ze even vergeten dat ze vooral zelf schuldig zijn aan de ( al dan niet te hoge ) verwachtingen...

[quote=1984 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/wordt-apple-lui#post-2118407 time=1292013937][quote=hans dorsman url=http://www.onemorething.nl/community/topic/wordt-apple-lui#post-2118360 time=1292010190]Het lijkt er op dat Apple zijn aandacht de laatste jaren grotendeels aan de iphone en de ipad besteedt en de Mac een beetje verwaarloost [/quote]Dat is correct, Apple besteedt meer tijd iOS dan aan MacOsX, Daarnaast gaat de hard&software ook achteruit, maar er valt eenmaal meer geld te verdienen aan iOS (iPhone/ iPad) met hun bij behorende winkeltjes (iTunes etc.)[/quote]"Dat is correct" zeg jij.
Ik neem aan dat je een direct lijntje hebt met Cupertino, waardoor je dit zo stellig kunt poneren?!

Volgens mij is de Mac-divisie groter dan de iOS divisie hoor. Het is alleen dat iOS een veel sneller groeiende markt is en veel simpeler is. Er valt in de iOS-devices ook veel meer te verbeteren dan op een Mac. Je gooit een cameraatje op de iPad (bij wijze van) en dan is iedereen weer even tevreden;). Dat kan je met een Mac niet zomaar doen, bovendien heeft die al een camera;). De Mac-divisie is ook afhankelijker van ontwikkeling van derden (denk aan Intel o.i.d.). Ik denk dat ze bij de Mac-divisie druk bezig zijn met ontwikkelingen als LightPeak en handige software-verbeteringen. Dat duurt natuurlijk even, maar als het er is is het een hele nieuwe ontwikkeling!

Waarom zou men telkens maar nieuwigheden moeten inbouwen en systemen drastisch veranderen?
Een computer moet volgens mij het werk kunnen waarvoor men hem wil gebruiken en hij moet dat op een betrouwbare manier kunnen. Al die toeters en bellen zijn mooie speelgoedjes , maar ik zit er niet met ongeduld op te wachten.
Dus voor mij had Tiger 10.4.11 nog best 5 jaar mogen meegaan met af en toe eens een minieme aanpassing.

[quote=1984 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/wordt-apple-lui#post-2118407 time=1292013937]Dat is correct, Apple besteedt meer tijd iOS dan aan MacOsX, Daarnaast gaat de hard&software ook achteruit, maar er valt eenmaal meer geld te verdienen aan iOS (iPhone/ iPad) met hun bij behorende winkeltjes (iTunes etc.)[/quote]
Apple verdiende $20,3 miljard met minder dan $18 miljard uit Macs en iOS devices. Apple verkoopt hardware en de software c.q. iTunes-markt is slechts periferie voor ze qua inkomsten. (bron: http://smokingapples.com/asides/why-mobileme-wants-to-be-free/ )

Apple's notebooks zijn ieder jaar weer nummer 1 volgens vele tests (o.a. ook die van PCWorld: beste windows notebook is een Macbook Pro) en de Mac Pro is een van de meest geprezen werkstations die men kan kopen. Wat ik eigenlijk dus wil zeggen is dat ik bij satan niet snap waar je je onzin vandaan haalt.

[mod name=Zerk url=/profiel/zerk]: link gefixt

satan?

Ik wil Blu-ray support...

There is a tweak for that.

BluRay is een dood geboren kindje.

Zielig. Maar het tot leven wekken zal niet meer gaan.

Amen

[quote=KarelWillem url=http://www.onemorething.nl/community/topic/wordt-apple-lui#post-2118870 time=1292086088]BluRay is een dood geboren kindje.

Zielig. Maar het tot leven wekken zal niet meer gaan.[/quote]

Dat heb ik van het begin af aan al zo aangevoeld. (En Steve ook) En waarom? Omdat het eigenlijk een opgesmukte DVD is. Het werkt volgens het zelfde principe, het verschil is slechts dat er i.p.v. een "rode" z.g.n. robijnlaser wordt gebruikt is het een hoogfrequente smallere blauwe laser (vandaar "Blu"). Daardoor kan er meer op 1 schijf waardoor de compressie ratio kleiner wordt (of verdwijnt) en de kwaliteit groter. Maar dat zorgt er wel voor dat een gewone DVD speler het niet uit kan lezen en de consument dus gedwongen wordt een (wederom) dure Blu-ray speler te kopen.