WPA beveiliging

ok, ik heb een router, D-Link air-plus, mijn iBook zit er draadloos op en mijn Windows-PC zit er met een kabel op (UTP op cross). Maar mijn netwerk is niet beveiligd, tijdens het snurffelen op de router zag ik WEB en WPA. Nu, als ik op WPA klik, moet ik een 'RADIUS SERVER IP' invullen, de poort en shared key (poort heeft hij al ingevuld dus ...) . Maar nu, wat moet ik bij 'Radius Server IP' invullen, het IP van mijn router, en bij shared key mag ik iets kiezen, niet? . Oké, maar dat is het begin, WPA is een draadloze beveiliging, (denk ik toch), dus aan mijn pc instellingen moet ik van blijven, ij gaat het internet blijven vinden, maar wat moet ik bij mijn iBook instellen?. Gaat hij het netwerk zien, en gaat hij mij de shared key vragen, of wat moet ik verw8ten, en als je meer weet, kan je het dan grondig uitleggen, want ik weet niet van die WPA.

Dank bij voorbaat aan alle Apple gebruikers en stiekeme Windowsgebruikers op deze forum,
Jello

ook zie ik iets staan van 802.1X

als je dan eerst eens uitzoekt wat WPA en 802.x precies inhoudt :)

voor de encryptie kun je ook gewoon WEP gebruiken, das een stuk eenvoudiger

Ik weet ongeveer wat dat inhoud, het codeert de gegevens die draadloos gan met een bepaald patroon, op de pc die hetzelfde patroon heeft ingesteld gekregen (key) kunnen de gegevens wordn gedécodeert, waardoor je op het netwerk zit. op internet vind ik niet veel info. ik ben ten einde raad.

WPA bestaat voor het gros van de wireless access-points in 2 typen: WPA en WPA-PSK. WPA en WPA-PSK zijn beiden een vele malen betere beveiliging voor wireless netwerken dan WEP of 802.1x. WEP encryptie is namelijk binnen een vrij korte tijd te kraken, en 802.1x is alleen een "authenticatie" voor het wireless netwerk, zonder encryptie (standaard in ieder geval).

WPA-PSK gebruikt een Pre-Shared-Key, WPA zelf gebruikt normaal gesproken radius voor de authenticatie. WPA-PSK is dus minder veilig, omdat iedereen die connect op jouw wireless netwerk de zelfde initiele key gebruikt. WPA zorgt standaard voor rekeying, iedere 10.000 pakketten wordt de key vernieuwd door een random key.

Voor meer informatie over WPA kijk dan hier.

[quote:a9be5ff1de="Tomaat"]voor de encryptie kun je ook gewoon WEP gebruiken, das een stuk eenvoudiger[/quote:a9be5ff1de] Dat zou ik persoonlijk alleen aanzetten als je GEEN wpa kan gebruiken. WEP encryptie is namelijk vrij eenvoudig te kraken. Er zijn verschillende tools te vinden op internet, zoals bijvoorbeeld [url=http://wepcrack.sourceforge.net/]deze[/url].

Srr, maar kunnen jullie het even kort uitleggen, bij de routers, radius server ip, wat moet ik daar invullen, en de kay mag ik verzinnen, niet?

Maar mijn grootste vraag is nog steeds, hoe stel ik mijn iBook in, gaat hij het netwerk zien, en mijn dan de key vragen? Of moet ik in de router de MAC adress invullen?
Is er een uitleg in het nederlands, een nederlandse site?

[quote:d5eb73ac6a="Hurly"] WPA-PSK gebruikt een Pre-Shared-Key, WPA-PSK is dus minder veilig, omdat iedereen die connect op jouw wireless netwerk de zelfde initiele key gebruikt. [/quote:d5eb73ac6a] Op de router heb iik WPA-PSK ook gevonden, als ik klik op WPA-PSK vraagt hij "Passphrase", bedoelt hij daarmee de "key" de ik wil gebruiken? Dus, die mag ik kiezen, niet? Of bedoelt hij een zin (pass = wachtwoord , phrase = zin) ?

Maar dan is de vraag weer, hoe stel ik dan mijn iBook in, wat moet ik dan verwachten?[/b]

Kijk, als ik het volgende doe: mijn router stel ik WP-PSK in met bv wachtwoord "Goudmijn" . Daarna reboot ik de router.

Als ik dan mijn iBook start, vraagt hij mij het w8woord. Geef ik het niet, kom ik niet op het netwerk
is mijn w8woord correct, dan zit ik op het netwerk.
En de pc die met een draad is verbonden moet ik niets instellen, of toch,

zeg eens, wat is hier allemaal van correct?

[quote:250711f72a="Jello"]Kijk, als ik het volgende doe: mijn router stel ik WP-PSK in met bv wachtwoord "Goudmijn" . Daarna reboot ik de router.[/quote:250711f72a] Klinkt goed.

[quote:250711f72a=“Jello”]Als ik dan mijn iBook start, vraagt hij mij het w8woord. Geef ik het niet, kom ik niet op het netwerk
is mijn w8woord correct, dan zit ik op het netwerk.
En de pc die met een draad is verbonden moet ik niets instellen, of toch,
zeg eens, wat is hier allemaal van correct?[/quote:250711f72a]
Dit klinkt helemaal goed. Onder panther en jaguar kan je ook op het airport logo bovenin klikken, en dan de naam van jouw wireless netwerk aanklikken. OS/X ziet dan als het goed is meteen dat het WPA is, en kan je connecten.

Moet je alles handmatig instellen, kies dan other -> (wireless security)WPA personal -> (network name) jouw netwerk naam (ook vaak bekend als ssid) -> (password) Goudmijn

dan op ok klikken, en klaar :slight_smile:

Ik heb nog ewa probleempjes, ingelogd in de router, klik ik bij "wireles" op WPA-PSK en stel bv goudmijn in. dan reboot ik hem, mijn mac zit de hele tijd nog verbonden in het netwerk. Ik kan nog surfen zonder het pass "goudmijn" in te vullen. nog raarder is, als ik me dan weer op de router aanmeld is hij weer ingesteld op "open system" . Raar hé. ook als ik op "apply" klik gebeurt er niets. Wat ik nu ga doen is in de "Wizzard" alles opnieuw invullen. Ik kan via daar niet WPA aanklikken, maar wel WEB, en ga het dan eens doen, ... beter dan niets, Weten jullie mss wat het probleem kan zijn?

Ik heb zelf nooit met een dlink wireless station gespeeld, dus daar kan ik je niet mee helpen. Op mijn werk hebben wij sinds kort linksys wireless apparaten, en die zijn ERG snel in het restarten, dus je merkt bijna niet dat ie weg is. Wellicht is de dlink ook zo snel.

Misschien dat een firmware update kan helpen om zaken wel in te kunnen stellen. Verder zou ik toch proberen om (indien het je lukt) wpa aan te zetten, dat is iets veiliger.

Succes!

momenteel is het me gelukt om WEB te activeren, ik probeer nog even voor WPA . Maar zo erg is het eigenlijk niet, want ik woon niet in een drukke stad, en ik denk dat er in de straal van mijn router geen hackers ofzo zitten, ... . Maar ik blijf proberen, ...

[quote:0f3d0c8a5f="Jello"]Maar ik blijf proberen, ...[/quote:0f3d0c8a5f] en schrijf even op wat je doet en bewaar dat op een veilige/logische plek. Daar ben je jezelf later dankbaar voor. [quote:0f3d0c8a5f]en ik denk dat er in de straal van mijn router geen hackers ofzo zitten, ... . [/quote:0f3d0c8a5f]Denk: je weet het dus niet zeker en wie er vandaag niet is kan morgen langskomen. Zie dit [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=23665]dit topic[/url].

[opa-modus]Wat je nu hiermee leert over draadloze netwerken, kan je nog wel een tijdlang goed van pas komen.[/opa-modus]

Tja, momenteel toch geen buren die gebruik mijn mijn netwerk kunnen maken, ik zelf ook niet. Als ik de windows aansluit op de modem => internet sluit ik de mac aaan => geen internet sluit ik de router aan => geen internet voor mac en voor windows.

Als ik dan op de windows een site bezoekt, pinkt de op router lamp 1 maar het lampje van WAN pinkt niet. :cry: :cry: Wat is er gebeurd ?

Kan er mij niemand helpen? Als ik de twee verschillende pc's (mac en een Windows) rechtsreeks aan de modem met een UTP kabel aansluit heb ik internet. vanaf dat ik er de router tussensteek, zegt mijn pc dat alles in orde is, maar als ik gelijk welke website bezoek komt er op 'server kan niet worden gevonden' .

als de router is aangesloten, en ik geef in één van de pc’s iets in, zie ik dat hij bij de router aankomt (lamp van pc op router pinkt) maar de lampkes bij WAN pinken niet :cry: .
Please, zeg me wat er kan zijn, ik ga maandag eens naar IT PRO in Gent,
de router is nog ma 2 weken oud, ik wil garantie … (en een nieuwe ) .
Maar eerst, kunnen jullie mij helpen,
de internetverbindingverlorenheid was er opeens …

[quote="Hurly"][quote:ae7c32d097="Tomaat"].....WEP encryptie is namelijk vrij eenvoudig te kraken. Er zijn verschillende tools te vinden op internet, zoals bijvoorbeeld [url=http://wepcrack.sourceforge.net/]deze[/url].[/quote:ae7c32d097]

WEP is idd tamelijk snel te kraken, maar tegen deze specifieke kraker zijn de meeste firmwares inmiddels wel opgewassen. Men moet iets vroeger opstaan, maar idd, het blijft relatief eenvoudig. Lees anders hier meer over 802.1x.

Het probleem was dat de router geen IP adres kreeg, nu na enkele keren te vloeken wel (mss ingebouwde microfoon). Nouja, ik zit weer op het net te netten ... WEB is idd te kraken, maar waar ik woon ...