X server: mysql: user/password unknown (mambo install)

Ik heb Mac OS X server 10.4.1. draaien op een XServe. (standalone met afp, web, mail) Nu probeer ik Mambo ([url]http://www.mamboserver.com[/url]) te installeren. Iets wat ik al vaker heb gedaan op gehoste domeinen met php en mysql support.

Mambo heeft een soort installer die eigenlijk alles voor je doet als je alles maar gied invoert.
Bij het installeren van het mysql gedeelte op de os x server gata het fout:
“the username and password are incorrent”

ik heb via de mysql manager op de server (ingelogd met admin en paswoord) het root password veranderd, allow network connection aangezet en de service gestart.

Via terminal kwam ik erachter dat de server dan de admin user niet kende. Inmiddels is deze wel aangemaakt en via terminal commando “mysql” kan ik ook inloggen als admin of als root (beide zelfde password) of als user ‘mambouser’ (eigen paswoord), ook kan ik via terminal een database aanmaken.

Via mambo lukt dit dus niet met de volgden settings:

Host Name: localhost (ook 127.0.0.1 geprobeerd)
MySQL User Name: root (of admin of mabouser)
MySQL Password: paswoord
MySQL Database Name: mambo
MySQL Table Prefix: _mos

Weet iemand wat ik fout doe? Heeft iemand mambo wel kunnen installeren op os x server?

heb ook geprobeerd phpMyAdmin te installeren, maar dit geeft ook user/password problemen, ga er dus vanuit dat het aan de server ligt en niet aan mambo/phpmyadmin

Verwijderd

ik verhuis mambo niet, ik wil een nieuwe installatie doen. de configuration.php bestaat dan nog niet eens....

Verwijderd

PHP Version 4.3.11 Apache/1.3.33

bij het installeren van mambo wordt idd gecontroleerd of alle rechte goed staan, die staan allemaal goed, dus daar ligt het niet aan

het lijkt of de webserver geen contact kan maken met de mysql database. moet er nog een speciale user in de group die de website kunnen bekijken ofzo.

gaat mysql bij anderen dan wel gelijk helemaal goed op mac os x server
vond het ook al vreemd dat ik eerst via via een root user moet installeren om mysql iig iets te laten doen

Verwijderd

Heb hetzelfde gehad, er zit in de installatie een configblablabla bestand, wat uiteindelik straks de definitieve config.php uitpoept. Dat wilde ie bij mij dus ook niet doen, terwijl ik al meerdere malen succesvol Mambo heb geinstalled. Zolang dat niet goed staat, krijg je die melding.

Wat je moet doen, is gewoon je gegevens van je webserver in de config gooien, en gebruik dat gehele andere bestand niet. Wachtwoord en naam die je in die config.php zet, daar ook mee inloggen, werkte bij mu toen perfect…

Controleer dus eerst of er al een config.php is uitgepoept, en zoja wat daar instaat. Indien er nog geen config bestaat met de gegevens, dan moet je die aanmaken en kan je meteen succesvol inloggen…

de config.php wordt aangemaakt na een volledige installatie (wat ie dus niet doet want bij stap 3 moet hij de mysql tabellen aanmaken) handmatig de config,php aanpassen en erin zetten resluteert erin dat de installer niet meer wordt doorlopen en er een foutmelding komt omdat hij geen tabellen kan vinden.

heb ook geprobeerd om phpmyadmin te installeren, ddeze blijft bij een login ‘loopen’. ik kan niet zien waarop maar ik vermoed op het connectenn met de database.

het lijkt dus of de webpages niet contact kunnen maken met mysql

is er iemand die wel mysql werkend heeft op een mac os x server?

Ik kam bij mijn install erachter dat ik geen wachtwoord had gezet op de mysql root user. Dus moest ik het wachtwopord blank laten. Vergeet niet om de file configuration.php-dist te renamen naar configuration.php en deze lees en schrijfrechten te geven.

Michiel

Ik zou toch eens een van bovenstaande paketten installeren. Dat werkt in ieder geval. Ben je ook meer up to date qua versies.

ik dacht dat os x server 10.4.1 de laatste versie had,

wat zijn de versies in bovenstaande pakket?

MySQL 4.0.21 Apache 2.0.52 PHP 4.3.9

Dit zijn de versies bij Serverlogistics.

Argh!

Niet doen die serverlogistics over je serverinstall heenzetten. Vrijwel geen van je beheertools zal dan nog werken. Dat kan je wel doen als je gewoon een OSX-installatie hebt draaien.

En waarom koop je anders OSX-server??

En in Apache / PHP / SQL - land moet je niet denken dat nieuwer altijd beter is. De oudere versies worden nog massaal gebruikt omdat deze bewezen stabiel zijn. De meeste nieuwe functies gebruik je niet of heb je niet nodig. Kijk dus uit wat je doet, want uninstallen is een fikse klus.

Verwijderd

[quote:bcc2efba63="Martiniman"][quote:bcc2efba63="Deskman"]Argh!

Niet doen die serverlogistics over je serverinstall heenzetten. Vrijwel geen van je beheertools zal dan nog werken. Dat kan je wel doen als je gewoon een OSX-installatie hebt draaien.

[/quote:bcc2efba63]

Sorry, 9 sterren = respect!
Ik houd mijn waffel wel, ik weet niks van Xserve’s
Kan alleen zeggen dat een server draaien op de gewone OSX met de door mij genoemde apjes, 2 vingers in de neus was![/quote:bcc2efba63]

Pakketjes serverlogistics zijn erg goed, maar zijn gewoon niet met OSX geïntegreerd. OSX-server is ook eigenlijk nogal complex voor een webserver. Dus als je alleen maar een site wil hosten dan heb je aan de in OSX client ingebouwde tools of die van Serverlogistics genoeg. Meer dan genoeg.
Je gewone huis tuin en keuken OSX heeft een postfix mailserver, FTP server, Wapache webserver, PHP al aan boord. Alleen SQL moet je even bij Serverlogistics weghalen.

Ik heb 'm nu uitgezet, maar op dezelfde manier had ik binnen no-time op een bejaarde 9600 een site draaien. PHP-SQL. Fluitje van een cent.

Meer weten? http://www.macdevcenter.com/pub/ct/49

goed ik weet nu wat ik niet moet doen en dat ik mysql op een osx client kan installeren. maar ik vroeg of iemand me kon helpen bij mac os x server.... want dat heb ik nog steeds niet werkend

Sja, ik heb het wel draaien op mijn Xserver. Nadat SQL was aangezet heb ik gewoon de procedure gevolgd en dat werkte.

Als je de install begint vraagt Mambo van alle directories en files de rechten op en toont of ze OK zijn.
Ik kon daarbij niks anders gebruiken dan het rootwachtwoord voor SQL