X Windows

Weet niet precies waar ik de vraag moet posten op dit forum!

Ik wil graag met x-windows naar mijn linux dozen connecten.
Echter HOE moet ik x-windows activeren/installeren

Ik vind op internet alleen dat ik het via de install-cd moet doen, maar als ik daar van boot wil ie heel osx opnieuw installen.

'k heb een iMac 20" iSight en OSX 10.4.4

Mijn dank ik groot voor een bruikbaar antwoord :smiley:

X windows? :innocent:

nogmaals... mijn dank is groot voor een BRUIKBAAR antwoord :D

Wat ik dus nodig heb is de X-Server.

Als je nu ff zou uitleggen over welk programma het juist gaat, dan zouden we je mss kunnen helpen!

jonas

Het heet X window en je kan bij Apple de mac versie downloaden. Dan heb je de grafische Unix/linux schil die geport is naar Mac os X.

Hier dus:
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/x11formacosx.html

Succes.

Pbook

Installeer Apple XCode Tools. Daar zit de X11 SDK bij. https://connect.apple.com/cgi-bin/WebObjects/MemberSite.woa Moet je wel even registreren voor ADC, maar dat is gratis.

[quote:6f5b5fc5f9="luclodder"]nogmaals... mijn dank is groot voor een BRUIKBAAR antwoord :D

Wat ik dus nodig heb is de X-Server.[/quote:6f5b5fc5f9]
Mijn vraag is dus wat je bedoeld met X-windows en vanwaar komt nu plots die Xserve?

Simpel gezegd is X Windows is een GUI om unix applicaties te draaien. Heeft niets met Windows of XServe te maken.

Dank voor de uitleg, zijn terug wat wijzer.

Ik zal proberen om een compleet antwoord te geven.

De X server zit bij de X11 package. Die staat gewoon op de installatie-DVD van Mac OSX. Hij schijnt ook gewoon bij Apple te downloaden te zijn.

In dat package zit de X terminal Xterm. Die moet je opstarten. Zorg dat op de client (jawel, bij X windows is de gebruiker de server :wink: X windows draait en een server voor het maken van verbindingen: ssh of telnet.

In Xterm start je dan een sessie met de andere kant inclusief het zogenaamde ‘X forwarding’. Als je ssh gebruikt dan is het commando: ssh -X user@ip.adres.van.andere.kant

Als je dan een applicatie opstart via Xterm zal de output op je Mac scherm terecht komen.

Ik hoop dat het een beetje helpt.

Groeten,
René

Dit kan toch ook gewoon via de Terminal?

Bedankt allemaal ga het eens proberen.

@renato: Uiteraard weet ik ook x-windows werkt :smiley: wist alleen niet hoe ik de server op mijn iMac aan het draaien kreeg, las allemaal rare dingen op internet.

Anyway. Bedankt en laat jullie wel weten of het werkt :smiley:

[quote:e837652486="Pbook"]Het heet X window en je kan bij Apple de mac versie downloaden. Dan heb je de grafische Unix/linux schil die geport is naar Mac os X.

Hier dus:
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/x11formacosx.html

Succes.

Pbook[/quote:e837652486]

Deze is dus niet geschikt voor osx 10.4 !!
Er staat dat voor 10.4 je hem van de installatie cd moet installeren.

Mijn vraag is dus HOE!?

Als ik de installatie cd pak wil ie HEEL osx opnieuw installeren.
Mis ik nu iets?

Je moet gewoon het instalatie programma openen. En alles weg kliken behalve: X11 en je moet xcode hebben geinstaleerd (staat ook op tiger cd) en natuurlijk het BSD subsystem.

Je kan dan een app openen in hulp programma’s die X11 heet.

Een tip voor je: instaleer fink en fink commander (ffies zoeken op sourceforge).
je kan dan via fink commander heel makkelijk een heleboel unix programma’s instaleren.
of als je van terminal houd, alles in het terminal instaleren (werkt ongeveer zelf als deb-apt).

Je kan zelfs kde of gnome instaleren op je mac.

succes…

p.s. ja soms verveel je je en krijg je zomaar de drang om mac os x te misvormen door er kde bij te zetten.

Anders kan je ook Linux op je Mac zetten :wink:

[quote:5c7d6a6f41="Rayel"]p.s. ja soms verveel je je en krijg je zomaar de drang om mac os x te misvormen door er kde bij te zetten.[/quote:5c7d6a6f41] En snel daarna slaat die verveling om in ergernis omdat je het niet werkend krijgt ;)

[quote:3da571bb32="Rayel"] Je kan zelfs kde of gnome instaleren op je mac.

succes…
[/quote:3da571bb32]

Bedankt! Dat ik linux kon installeren wist ik al :wink: maar daar kocht ik geen iMac voor :smiley:

En KDE en Gnome kunnen imo toch niet tippen aan de GUI van OSX…

[quote:5288620001="luclodder"] Er staat dat voor 10.4 je hem van de installatie cd moet installeren.

Mijn vraag is dus HOE!?

Als ik de installatie cd pak wil ie HEEL osx opnieuw installeren.
Mis ik nu iets?[/quote:5288620001]

Ja!

1.) Steek de Tiger DVD in je Mac (ik heb zelf de originele Tiger DVD, maar met de installatie DVD werkt het waarschijnlijk hetzelfde).
2.) Er opent zich een Finder Window met in het midden “Install Mac OS X”. Klik daar niet op.
3.) Want aan de rechterkant zit een scrollbar, waarmee je naar beneden kan scrollen;
4.) Alwaar je een package “Optional Installs” vind.
5.) Waar je wel op mag klikken
6.) Klik een paar keer op “Continue” en “Agree” tot je bij “Installation Type” aankomt.
7.) Onder het kopje “Applications” vink je “X11” aan.
8.) Druk op Install en gaan met die banaan.
9.) De applicatie X11 vind je in Applications/Utilities (zoals al vermeld). Als je deze aanklikt start je X11 server.
8)

Nog een paar (misschien overbodige) tips:
10.) De verbinding met je Linux bak (ssh -X of ssh -Y) start je natuurlijk vanuit de OS X Terminal en niet de X11 Terminal.
11.) De OS X Terminal is veel cooler, vooral als je anti-aliasing aanzet en de achtergrond transparant maakt.
12.) Ik heb per UNIX/Linux machine waarop ik via ssh werk een aparte Terminal instelling gemaakt (kleuren, fontgrootte, etc.), en deze gesaved. Erg handig om je juiste Terminal window te herkennen als je op veel machines tegelijk werkt.
13.) De XCode Tools met daarin de X11 SDK hoef je niet te installeren, tenzij je zelf X11 programma’s op je Mac vanuit de source wil gaan compileren.

[quote:3a7093cef0="Buzz_D"] 11.) De OS X Terminal is veel cooler, vooral als je anti-aliasing aanzet en de achtergrond transparant maakt. [/quote:3a7093cef0] Erg bedankt. Coole optie die Anti-Alias. Deze setting nog niet gezien. TOP

[quote:3a7093cef0=“Buzz_D”]
12.) Ik heb per UNIX/Linux machine waarop ik via ssh werk een aparte Terminal instelling gemaakt (kleuren, fontgrootte, etc.), en deze gesaved. Erg handig om je juiste Terminal window te herkennen als je op veel machines tegelijk werkt.
[/quote:3a7093cef0]
Wow erg handig ja! Ben zelf putty gewend op de windows doos, en miste de kleurtjes wel ja (gebruikte ik op windows ook altijd)

Erg bedankt voor de tips!

Wow ben ff erg IMPRESSED!

Heb net X11 geinstalleerd en Fink met FinkCommander.
Tis wel ff HEEL makkelijk.
Ik zie het maakt gebruik van apt-get onderhuids. Gewoonweg super.

Een ieder die met open-source toepassingen en gnome etc. aan de slag wil echt een aanrader. Gewoon gnome er “naast” draaien :smiley: