X11 installeren op MacOS 10.4

Hallo allemaal, Als oud Windows gebruiker maakte ik veel gebruik van het programma XnView (www.xnview.org). Op mijn nieuwe mac mini (10.4) krijg ik het programma niet geinstalleerd. Dit programma maakt gebruik van X11. Wat ik heb gelezen over OSX 10.3 moet dit apart geinstalleerd worden. Na het downloaden van het pakket X11User.pkg krijg ik steeds de melding dat er al nieuwere software geinstalleerd is. Weet iemand misschien waar ik het juiste pakket kan vinden? Frank

[quote:e9922d23e1="Frank121"]Weet iemand misschien waar ik het juiste pakket kan vinden?[/quote:e9922d23e1]

Op de Tiger installatie-dvd.

Als OS X zegt dat er al nieuwere software is geïntalleerd, dan _staat_ het er dus al :P

Kijk eens onder /Applications/Utilities… als je daar “X11” ziet staan, dan kun je helemaal happy zijn.

Als OS X zegt dat er al nieuwere software is geïntalleerd, dan _staat_ het er dus al :P

Kijk eens onder /Applications/Utilities… als je daar “X11” ziet staan, dan kun je helemaal happy zijn.

Misschien de verkeerde versie gedownloaded? Voor 10.3 ipv 10.4.

En voor de volledigheid: Je moet eerst X11 opstarten (in /Applications/Utilities te vinden als het al geinstalleerd is), en vervolgens het programma dat van X11 gebruik maakt.

Als je in Spotlight X11 intypt kom je er ook snel genoeg achter of het al geinstalleerd is.

Bedankt voor jullie snelle reacties. Zowel in de Finder als met spolight is X11 echter niet te vinden. Ik had inderdaad nog niet op de DVD gekeken in de veronderstelling dat alles wat daar op staat al geinstalleerd is. Maar het opnieuw installeren van X11 lost het probleem niet op. Iemand nog een idee?

Wat is het probleem dan nu? Het vorige probleem was het installeren van X11, dat is nu toch opgelost? Kan je X11 starten, en krijg je dan een xterm window?

Ik heb dat xnview even gedownload, en bij mij start het gewoon en krijg ik een klein X11 venstertje met een menuutje te zien. Ik weet verder niet hoe het programma werkt, maar het lijkt het gewoon te doen bij mij.

Volgens het installatie programma zou X11 goed geinstalleerd moeten zijn. Ik kan het echter niet vinden. Volgens spotlight staat het niet op mijn mac. Deze laat enkel een paar tekst bestanden zien waarin de tekst x11 voorkomt

En in /Applications/Utilities (ofwel /Applicaties/Hulpprogramma's ofzoiets) kan je de X11.app ook niet vinden? Dan zou ik toch die installer nog een keer draaien.

Voor de zekerheid heb ik het pakket X11SDK.pkg nogmaals geinstalleerd en volgens oud Windows gebruik zelfs de mac opnieuw opgestart, maar helaas. Tijdens de installatie van X11 is als installatie type enkel de optie “werk bij” beschikbaar. Is dit pakket misschien te de-installeren zodat daarna een volledige installatie opnieuw uitgevoerd kan worden?

Je moet dus wel ook de X11User.pkg geinstalleerd hebben. X11SDK is de software developers kit, daar heb je niet voldoende aan, maar die kan je verder wel gewoon op je systeem laten staan, voor het geval je in de toekomst nog eens X11 programma's van source moet installeren.

X11SDK.pkg is het enige pakket wat op de DVD stond. X11User.pkg heb ik van de site van apple afgehaald maar weigert zicht te installeren (zie boven) Misschien een gekke gedachten. Ik heb ergens op een forum gelezen dat iemand ook problemen met X11 had. In zijn geval werkte het onder zijn gebruikers account niet maar wel als root. Ikzelf heb op deze machine enkel een gebruikers account en gebruik mijn wachtwoord enkel bij het installeren van software.

Het heeft in jou geval niks met de root user ofzoiets te maken. Je hebt X11User nog niet geinstalleerd, dat lijkt me duidelijk. X11User moet zeker ook op de Tiger installatie DVD staan. Ik heb die DVD hier niet bij de hand. Maar volgens mij moet je onder de standaard Tiger installer zoeken, dus niet onder XCode. Doorzoek je Tiger DVD anders eens met [url=http://www.charlessoft.com/]Pacifist van Charlessoft[/url].

Ik mag in het vervolg wel eens wat beter kijken. Na de installatie werkt het perfect. Gek dat ze op de site van apple niet de laatste versie zetten. Ik wil je in ieder geval bedanken voor je hulp

Ok, ik heb het net thuis ook gevonden op de Tiger DVD. Voor toekomstige bezoekers aan dit draadje: Scroll naar beneden in het Finder windowtje van je Tiger DVD en klik op Optional Installs...

Omdat het al op de DVD staat hoeven ze het natuurlijk niet meer op Internet te zetten. Volgens mij was er na Panther een nieuwere versie van X11 uitgekomen, en die stond nog niet op de eerste Panther CD/DVD. Vandaar…