X11

moet ik voordat ik x11 van apple installeer eerst xfree86 verwijderen? zo ja hoe doe ik dat?

Ik heb X11 geïnstalleerd nadat ik veel leuks gelezen had over het gebruik van software als GIMP (ook geïnstalleerd). Maar hoe nu verder? Hoe start ik zoiets? Ik neem aan vanuit de terminal want ik zie nergens iconen. Nou ben ik een beetje een newbie als het gaat om de terminal. Ik kan mijn weg over mijn harddisk vinden, bestanden kopieëren, verwijderen, etc. Maar waar vind ik dat X11, hoe start ik het en hoe start ik applicatie in dat X11. Ik kan niet echt iets vinden op sites wat me verder helpt. Heeft iemand een paar tips?

:?

Als je X11 geïnstalleerd hebt, en je hebt een X-applicatie ergens op de computer staan, dan moet je X11 opstarten, en vervolgens met het 'cd'-commando naar de directory waar het programma staat (moet niet, maar laten we het de eerste keer niet te gek maken). Zodra je bij het programma bent, kun je de programmanaam intikken, eventueel gevolgd door een spatie en een '&'. Dan start het programma als het goed is op, en kun je de terminal blijven gebruiken. Zonder de '&' kun je die terminal pas weer gebruiken nadat je het programma gestopt hebt. Het kan ook zijn dat je voor de programmanaam './' moet tikken (zonder de quotes, en direct ervoor) om aan te geven dat je het programma vanuit deze directory wil starten. OS X gaat namelijk eerst kijken of 'ie het programma elders kan vinden (don't bother to understand, yet).

Veel succes.

[quote:7c6be784c4="trillseeka"]moet ik voordat ik x11 van apple installeer eerst xfree86 verwijderen? zo ja hoe doe ik dat?[/quote:7c6be784c4] Ik dacht het niet, maar je merkt het vanzelf, zou ik zeggen.

Verwijderen lijkt me het makkelijkste door een ‘sudo rm -rf’ van de directory waar xfree86 in staat. En wees voorzichtig met rm. Een ‘sudo rm irf’ is veiliger, maar waarschijnlijk erg tijdrovend bij een berg bestanden.

en waar kan ik die map vinden?

inloggen met terminal, en dan

cd /
find . -name xfree86 -print

en dan zou je 'm moeten vinden.

Maar als je niet al te thuis bent in Unix, dan zou ik voorzichtig zijn met het wegsmijten van dingen. Installeer het eerst maar, en kijk dan of het werkt. Zo ja, don’t do anything.

Araminta, helder. Maar mijn probleem zit nog een stapje eerder. Ik weet niet hoe ik X11 start. En ik kan nergens een 'how to' of faq vinden waar ik mijn vraag beantwoord krijg. Heb je nog een tip voor me? :?:

heb X11 van apple geinstalleerd en vervolgens ook openoffice en het werkt perfect, start openoffice opgestart en die vraagt met welke app het opgestart moet worden gekozen voor x11 van apple en voila alles doet het nu nog zien of ik de macgimp ergens kan bemachtigen! Heb geen zin om gimp zelf te builden teveel werk.

[quote:1e48346ce2="trillseeka"]moet ik voordat ik x11 van apple installeer eerst xfree86 verwijderen? zo ja hoe doe ik dat?[/quote:1e48346ce2]

Als je X11 via fink hebt geïnstalleerd (zo had ik het gedaan voordat Apple met hun port kwam) is het het handigste om ff de instructies op de fink site te volgen m.b.t. het gebruiken van Apple’s X11 naast die van hen.

http://fink.sourceforge.net/doc/x11/inst-xfree86.php#apple-binary

Basically moet je hun X11 packages verwijderen en dan Apple’s X11 en de X11 SDK installeren (staat ook op de X11 pagina bij Apple) en daarna nog een keer fink’s system-xfree86 package installeren. Dat werkte bij mij, het beste is denk ik om het via fink’s cvs install te doen, die herkent namelijk dat je Apple’s X11 al hebt geïnstalleerd. Het hele verhaal staat dus ook op bovenstaande URL. Overigens zet de Apple installer de X11 applicatie gewoon in /Applications neer, dubbel klik en je bent in business, zeg maar. Succes!

ph.