XBMC hoe audio in te stellen voor DTS? Center kanaal ontbreekt.

Ik heb XBMC 11 draaien op mijn mac, en aangesloten met mini-jack optisch-SPDIF op mijn DTS surround versterker.
Als ik een film met DTS afspeel is het regelmatig zo dat de versterker wel het DTS icoon laat oplichten, maar dat het center-kanaal ontbreekt (sommige in andere topics met problemen hebben het centerkanaal op de achterspeaker, maar die heb ik niet aangesloten dus ik weet niet of het een mapping-probleem is of dat het helemaal ontbreekt).

In de stand Digitaal bij XBMC doet ie het sowieso niet goed, maar als ik een paar keer schakel, Analoog, digitaal, HDMI, dan is na 1 of 2x het vaak wel weer goed als ik de uitvoer op HDMI zet (vreemd, want ik gebruik geen HDMI, maar goed).

Maar dit steeds opnieuw doorlopen van geluidsinstellingen is wat omslachtig. Herkent iemand dit en weet je hoe je XBMC zo instelt dat ie standaard gewoon goed werkt?

Ik heb ook nog geprobeerd met Audio/Midi setup het systeem goed in te stellen, maar daar blijft bijvoorbeeld 5.1 geluid grijs. Ik weet niet of dat klopt.

MMM.. Lijkt of mijn Onkyo naar de gallemiezen is sinds ik m optisch geluid via de mac voer...