Xcode en Objective C leren

Hallo allemaal!

Ik ben net nieuw hier dus weet niet of ik alles goed doe maar ik denk dat hier mijn vraag moet komen.
Ik ben grote fan van Apple en al z'n producten. Ook ben ik erg geïnteresseerd in programmeren en alles wat daarmee te maken heeft.

Aangezien ik deze 2 'passie's' met elkaar wil koppelen heb ik wat hulp van jullie nodig. Ik wil dus graag in eerste instantie Objective C leren en daarbij de dingen die erbij komen voor Xcode. Aangezien ik PHP al redelijk goed beheers heb ik al wat verstand van de C taal. Ook heb ik het 'boekje' BecomeAnXcoder gelezen en dat vond ik niet heel ingewikkeld.

Mijn doel is dus om dit te beheersen en uiteindelijk zelf een app te schrijven die werkt op mijn macbook en op mijn telefoon. Ik weet dat het nog lang zover niet is en wil er graag moeite voor doen. Ik wil graag een boek, e-book of tutorials volgen om dit onder de knie te krijgen. Aangezien er vrij veel keuze is weet ik niet wat ik moet kiezen. Op dit moment kan ik dus een klein beetje C en de basis van Objective-C en mijn doel is dus om een app te schrijven die werkt op mijn Macbook en op m'n iPhone.

Hebben jullie tips, suggesties of aanbevelingen voor mij?

Alvast super bedankt!!!

Wouter

[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124]Welkom op dit Apple forum. Ik heb je topic in het juiste subforum geplaatst. In dit subforum kan je ook makkelijk aan de topictitels zien of er wat voor jou bij zit wat interessant is om te lezen. Dus dat is de eerste tip! :wink:[/mod]

Oh sorry! Ik dacht al dat ik in het verkeerde subforum had geplaatst maar wist het niet zeker.

Bedankt!

[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124]Geeft niet hoor. En het is niet nodig om alles wat direct boven je staat te quoten. Is vooral lastig als je op een iPhone zit te kijken; je moet dan onnodig scrollen. Heb ik ook even aangepast. :wink:[/mod]

Koop het [url=http://www.bignerdranch.com/book/cocoa_programming_for_mac_os_x_th_edition_]boek van Hillegass[/url], als je al wat C kunt, is dat echt een aanrader om mee te beginnen.

Verder is er heel veel info te vinden op de developer site van Apple.

Let wel: een app werkt op OSX of iOS, maar niet op allebei tegelijk, je zult dus twee versies moeten maken.

@Koen dat begrijp ik, ik bedoelde ook eigenlijk 2 apps die met elkaar samenwerken (synchroniseren etc). Bedankt voor de tip!

Je kan ook alvast even kijken naar dingen als:

- Data Structures & Problem Solving (door Mark Allen Weiss)

en

- Head First Design Patterns (O'reilly media)

Dat zijn minimale eisen voor dat je dingen als synchronisatie en complete applicaties gaat ontwerpen en daarna bouwen. Dat voorbeelden in een andere taal van Objective-C staan maakt voor de onderliggende theorie niet uit.

Waar zou ik eventueel dat boek zo goedkoop mogelijk kunnen krijgen? Op bol.com is die namelijk vrij duur.

Welkom bij de club. Als je Objective C wilt leren raad ik je het boek van Kochan aan. Hiervan komt binnenkort de 5e editie uit die helemaal is aangepast aan de nieuwste versie van Xcode en de gebruikte compilers. Van Apress zijn er ook een aantal boeken van Dave Mark ea die je op weg kunnen helpen.

Om je App in de App Store te krijgen is nog veel duurder.

2e hands op bol.com of op marktplaats.

Welkom bij de club. Als je Objective C wilt leren raad ik je het boek van Kochan aan. Hiervan komt binnenkort de 5e editie uit die helemaal is aangepast aan de nieuwste versie van Xcode en de gebruikte compilers. Van Apress zijn er ook een aantal boeken van Dave Mark ea die je op weg kunnen helpen.

@John

Waarom is dat dan belangrijk als ik vragen mag? Ik snap dat je bedoeld dat die boeken een onderliggende theorie hebben maar waarom zijn die zo belangrijk?

Goede boeken kosten veel geld. Als je er serieus mee bezig gaat heb je dat natuurlijk vrij snel terugverdient.

@Jeroen

Daar heb je gelijk in, ik zie dat een e-book ook een stuk goedkoper is of het boek op amazon.

@John

Maar dan moet ik wel zeker weten dat het de moeite waard is. Ik vind het geen probleem een paar tientjes neer te leggen maar als ik er vrijwel niets aan heb, koop ik er liever iets anders van.

De boeken die koen en John aan halen zijn toch wel het belangrijkste.
Reden, de diverse patronen zoals MVC, singleton, category, overerving en enkele anderen komen zo vaak voor in je app. Maar het is van eerste belang dat je weet wanneer je welke moet gebruiken.
Vaal je hier mee door dit niet vanaf het ontwerp moment mee tenemen, dan loop je gewoon vast. Hoe beter je ontwerp, dmv de juiste patronen, hoe beter je objecten van elkaar zijn losgekoppeld en minder afhankelijk zijn van elkaar.

Ter vergelijking, Obj-c is niet zo ingewikkeld, maar het koppelen of eigenlijk het ontkoppelen van de benodigde acties/methods uit de frameworks wegen zwaarder in de leer curve.

HTH

Wouter, een aantal van deze door Lord Anubis aangehaalde begrippen kun je ook via iTunesU met de laatste versie van CS193 van Paul Hegarty onder de knie krijgen. Er is ook een gratis epub uitgegeven dat is aangepast aan Xcode 4.5 en IOS6. Deze video’s zijn hands-on en bevatten veel opdrachten om zelf van te leren. Toch zijn de aangeraden boeken van Kochan (Objective C) en Hillegas (Cocoa Programming) een absolute must. Ook al kosten ze samen ca. € 60,00, hier ga je als leermateriaal en naslagwerk vele jaren plezier van hebben. Zonder stevige ondergrond blijft alles zeven. Vraag ze anders voor onder de kerstboom.
Doe er je voordeel mee...

Heel erg bedankt allemaal!

Ik zal deze boeken zeker kopen. Is het nog van belang welke ik als eerst lees of maakt dat niet heel erg uit?

De boeken die John aangaf zijn niet specifiek voor Cocoa/ObjC, maar meer voor programmeren in het algemeen. Ook goed, maar misschien niet om mee te beginnen.

Als ik jou was zou ik starten met het boek van Kochan of Hillegass, die gebruiken namelijk allebei Xcode, en dat leer je er dan meteen bij. Hillegass gaat wat meer in op Cocoa.

Ja ik wilde sowieso eerst Kochan en Hillegass gaan lezen. Ik bedoelde of het handiger was om te beginnen met het boek van Kochan en daarna die van Hillegass of andersom. Bedankt!