Copy-paste van de lijst in de finder naar excel in 2 kolommen. Bij een kolom zoek en vervang gebruiken om .jpg te verwijderen. Daarna twee kolommen toevoegen met daarin zoek-vervangbare tekens. Hele slaatje naar teksteditor kopieren. Daarin je tekens vervangen door de metatags.
Of wil je 1 xml bestand per afbeelding :oops:
Plak het volgende in een leeg tekstbestand en sla het op als [i:c7866e74c7]uitdaging.py[/i:c7866e74c7] in de map met je afbeeldingen:
[code:1:c7866e74c7]#! /usr/bin/env python
import os, string
mapInhoud = os.listdir(".")
uitvoerBestand = open("afbeeldingen.xml", "w")
for bestand in mapInhoud:
if string.lower(bestand[-4:]) == ".jpg":
naam = bestand[:-4]
uitvoerBestand.write("<IMAGE>n<NAME>" + bestand + "</NAME>n<CAPTION><![CDATA[" + naam + "]]></CAPTION>n</IMAGE>")
uitvoerBestand.close()[/code:1:c7866e74c7]
Open dan de terminal en typ het volgende:
[code:1:c7866e74c7]cd /pad/naar/map[/code:1:c7866e74c7]
(waarbij [i:c7866e74c7]/pad/naar/map[/i:c7866e74c7] natuurlijk het pad naar de map met de afbeeldingen is — let op dat ze in de terminal Engelse namen hebben). Volg hierna met:
[code:1:c7866e74c7]chmod +x uitdaging.py[/code:1:c7866e74c7]
en dan
[code:1:c7866e74c7]./uitdaging.py[/code:1:c7866e74c7]
Het resultaat is een bestand [i:c7866e74c7]afbeeldingen.xml[/i:c7866e74c7] in dezelfde map …
Download iView Media (Pro) - > 30 dagen trial
Open programma, gooi betreffende map erop, menu 'Make > XML data file'
Lijkt mij het simpelst…
[i:86bd1bb867]edit[/i:86bd1bb867]
Sorrie; je kunt op dat moment ook een tijdelijke kopie maken (lowres) van je map, en de namen veranderen zonder de extensies. Dit om het .jpg weg te krijgen, maar je kunt ook de XML met bijvoorbeeld keywords of andere data (allemaal automatisch te genereren vanuit iView) maken.
Thanx, ik ga het script proberen. De Iview methode heb ik ookal geprobeerd mar misschien moet ik daar even meer tijd in steken.
Ik heb namelijk ook een versie van slideshoppro, en dit programma is instaat om online fotogalleries te maken. Hier kan ik wel de fuctie aanvinken dat hij de bestandsnaam moet overnemen in de “caption” maar ik kan niet vinden waar hij het xml bestand opslaat.