xml html xhtml en versie controleren

Heey,

Weet iemand een programma voor te checken op een gevalideerde code? En hoe kan ik zien aan een bepaalde site of de broncode HTML, XHTML, XML is en welke versie? Als het doctype niet beschreven staat in de code?

Alvast bedankt,
iSander

Via de site [url]http://www.w3.org/[/url] kun je html en dergelijke laten controleren (kijk in de linkerkolom op deze site). Je tikt een URL in en krijgt een overzicht van fouten.

Als er geen doctype in een document staat kun je het alleen herkennen als je zelf het verschil weet. Dat is net als met talen. Het verschil tussen Engels en Frans kan ik herkennen maar het verschil tussen Russisch en Bulgaars niet.

Jan

Dank je. De versie van HTML kon ik zien bij de validator. Maar hoe kan ik nu zien of een css bestand gemaakt is in css of in css2

[quote:adca0ec6bf="iSander"]Dank je. De versie van HTML kon ik zien bij de validator. Maar hoe kan ik nu zien of een css bestand gemaakt is in css of in css2[/quote:adca0ec6bf]

Ik snap de relevantie niet. Elke moderne desktopbrowser verstaat het meeste van CSS2.

juist andersom, css wordt door bijna alle browsers geaccepteerd, css2 is geavanceerder. daarentegen zul je bij een standaard website daar niet zozeer problemen mee hebben. zorg gewoon voor een goeie en netjes syntaxis.

Ik zou van een bestaande website, die dus in zijn code geen doctype gebruikt en een extern css bestand gebruikt, moeten weten of ie html of xhtm of xml (en welke versie) gebruikt? Dit heb ik gevonden via de W3C validator dat dit html 4,01 is. Nu moet ik weten of ie css gebruikt en zoja welke (css1 of css2) en of ie inline of embedded of extern is. Dat ie extern is weet ik dus ondertussen. Nu moet ik nog weten welke versie het is de 1 of de 2? De css validator van W3C zegt daar nix over.

Groeten

over welke website gaat het?

en waarom is het zo boeiend welke versie css het is?

[url]www.gediflora.be[/url] En omdat het voor een taak voor school is ...

Oaja weet ook iemand hoe ik een name server kan opzoeken van een website? Bij een Belgische website kon ik dat via www.dns.be maar nu heb ik een Nederlandse site...

via [url]http://www.nic.nl[/url] kun je zien op welke nameserver de website draait, weet niet of dat is wat je bedoelt.

[quote:1155133660="iSander"]Ik zou van een bestaande website, die dus in zijn code geen doctype gebruikt en een extern css bestand gebruikt, moeten weten of ie html of xhtm of xml (en welke versie) gebruikt? Dit heb ik gevonden via de W3C validator dat dit html 4,01 is. Nu moet ik weten of ie css gebruikt en zoja welke (css1 of css2) en of ie inline of embedded of extern is. Dat ie extern is weet ik dus ondertussen. Nu moet ik nog weten welke versie het is de 1 of de 2? De css validator van W3C zegt daar nix over.[/quote:1155133660]

Ik denk niet dat je de validator goed gelezen hebt. Als er geen doctype declaratie is, VERONDERSTELT de validator dat het HTML 4.01 is. Dat wordt niet vastgesteld of getest.

Je zult je dus toch moeten verdiepen in de verschillende versies van HTML en CSS om het uit te zoeken.

Overigens is het niet gezegd dat er een eenduidig antwoord is. Grote gedeelten van HTML en CSS zijn hetzelfde in verschillende versies. Het is dus niet zeker dat je eenduidig vast kunt stellen of het stylesheet in CSS1 of CSS2.1 is.

Jan

Aan de CSS kan je zien of er CSS2 gebruikt wordt. Dat is net als Frans en Engels kunnen herkennen aan de gebruikte woorden. Ik zou zeggen: verdiep je eens in CSS en dan zie je het vanzelf.

[quote:42bfed3400="Macinspire"]juist andersom, css wordt door bijna alle browsers geaccepteerd, css2 is geavanceerder. daarentegen zul je bij een standaard website daar niet zozeer problemen mee hebben. zorg gewoon voor een goeie en netjes syntaxis.[/quote:42bfed3400]

Praat je nu gewoon om berichten te scoren? Een goede syntaxis is vanzelfsprekend, maar heeft niet direct te maken met foute of gebrekkige implementaties van CSS in browsers. Als je properties gebruikt uit CSS2 die weinig of niet ondersteund worden is het toch niet abnormaal dat je hier fouten mee krijgt. CSS wordt al veel langer ondersteund dan CSS2, maar CSS2 bestaat grotendeels in moderne desktopbrowsers. Foute of gebrekkige implementaties in browsers zijn stof die je gemakkelijk vindt via Google.