.Xmodmap in X11

Beste Mackers, Op mijn paar maanden oude eMac gebruik ik xDarwin met OroborOSX interface. Omdat ik in Spanje woon en daar mijn computer gekocht heb heb ik een Spaans toestenbord, met ñ etc. Door de .Xmodmap file te veranderen kan ik de letters intypen zoals z op het toetsenbord staan. Dit was een tip van een xDarwin forum. Met de nieuwe X11 beta-release werkt dit echter niet. Weet iemand een manier om in X11 hetzelfde te bereiken? Mark :shock:

Ik heb iemand met hetzelfde vraag gezien.. ik zal kijken of ik het antwoord kan vinden (was overigens op de chat, niet in het forum).

Adriaan

Blijkbaar weet niemand het antwoord op deze vraag - heb ook op het xDarwin gepost maar geen reactie gekregen. Nou ja, dan voorlopig nog maar een verder met xDarwin en OroborosOSX... Mark :shock:

Ben de oplossing tegengekomen op een discussie-forum op apple.com. Als je in je .cshrc zet: xmodmap .Xmodmap en in de .Xmodmap de veranderingen komt het goed. Veranderingen gaan als volgt:

keycode 49 = ntilde Ntilde dead_tilde dead_abovedot
keycode 50 = ccedilla Ccedilla braceright dead_cedilla

Mark :shock:

PS sorry dat hier de hele nederlands mac-wereld heb gestoord, maar misschien helpt het iemand.