XPostFacto

Ik heb wat zitten knutselen om OSX op een oudere Mac te installeren. Het is een PPC 7500 met een Sonnet G3 kaart/445Mhz/448Mb Ram. Dus volgens de makers van XPostFacto (Other World software) is het mogelijk. Het verbaasde me enorm dat alles ± vlotjes (binnen de perken van geduld, het gaat immers om een oudere computer). De installatie loopt volgens het schema van de OSX 10.3 perfect. Op het einde zal hij terug opstarten en dan… loopt het MIS. Het scherm blijft zwart en er gebeurd niets meer. Hopeloss opnieuw geprobeerd. Gelukkig heb ik op aanraden van XPostFacto-makers de OS9 op een 2de schijf gezet, die blijft werken. Maar ik zou zo graag OSX gebruiken. Weet er iemand goede raad. :?

Zorg dat je de allerlaatste versie van XPostFacto gebruikt, maar dat zal waarschijnlijk wel het geval zijn. Start op in OS 9, open XPostFacto en kies dan dat je wil opstarten van de OS X omgeving. XPostFacto gaat dan eerst nog wat bestanden op de schijf erbij zetten en dan zou het wel moeten werken.

Zelf heb ik veel problemen gehad om op een PowerMac 7300 Panther te kunnen isntalleren, terwijl Jaguar altijd fluitend ging. Door gebruik te maken van een externe 2 speed CD speler lukt het uiteindelijk wel.

Heb je geprobeerd om in 'verbose' modus op te starten? Dat doe je door appeltje-v in te houden tijdens het begin van het opstarten. Je krijgt dan in tekst te zien waar de mac op dat moment mee bezig is.

Misschien zie je dan iets wat ons meer informatie verschaft.

Wellicht is het overgaan naar een zwart scherm een probleem met de displaydriver?
Gebruik je de standaard ingebouwde grafische kaart of heb je een aparte PCI kaart?

Vraagje, hebben deze oude Macs ook zoiets als firmware?

Ja, alle Apple PowerMacs met PCI hebben Open Firmware...

Hiermee kan je verschillende dingen doen…
zoals de aanwezige hardware bekijken,
boot parameters instellen, etc

Info van het web:
http://developer.apple.com/technotes/tn/tn1061.html
http://www.kernelthread.com/mac/osx/arch_boot.html
http://www.firmworks.com/QuickRef.html
http://www.netneurotic.de/mac/openfirmware.html

[quote:10b7763f94="zakalwe"]Ja, alle Apple PowerMacs met PCI hebben Open Firmware...[/quote:10b7763f94] Dat is niet correct.

Open Firmware is geïntroduceerd met de iMac.
Alle Mac’s die daarvoor zijn gemaakt hebben geen Open Firmware.

Bron: The Mac ROM Enters a New World

[quote:9eefccae88="macpro"]Dat is niet correct.

Open Firmware is geïntroduceerd met de iMac.
Alle Mac’s die daarvoor zijn gemaakt hebben geen Open Firmware.
[/quote:9eefccae88]

Toch klopt het wél… :slight_smile:

Probeer maar eens Appeltje-optie-O-F op een oude PCI mac…

Wat jij bedoelt is dat het Mac OS ROM voortaan van disk werd geladen ipv fysiek in een chip zat. De zogenaamde NewWorld ROMs.

[edit]

Ah nu snap ik de verwarring…

PCI Macs hebben wel Open Firmware maar géén door de gebruiker vervangbare firmware…
Dat werd geïntroduceerd met de iMac.

Excuse moi

[quote:5ab3956de0="zakalwe"]Toch klopt het wél... :)

Probeer maar eens Appeltje-optie-O-F op een oude PCI mac…[/quote:5ab3956de0]
Meteen geprobeerd op een PowerMac 7500.
Maar er gebeurd helemaal niets.
De Mac blijft stilstaan en het scherm blijft helemaal zwart.

[quote:e63ddd794f="macpro"][quote:e63ddd794f="zakalwe"]Toch klopt het wél... :)

Probeer maar eens Appeltje-optie-O-F op een oude PCI mac…[/quote:e63ddd794f]
Meteen geprobeerd op een PowerMac 7500.
Maar er gebeurd helemaal niets.
De Mac blijft stilstaan en het scherm blijft helemaal zwart.[/quote:e63ddd794f]

Somige Macs sturen de Open Transport CLI via de seriële poort door, dan moet je er een andere mac aanhangen met bijvoorbeeld een terminalprogramma… zie de verschillende TechNotes…
Dan kan je aanzetten dat ie ook wat op de eigen videokaart moet laten zien.

[quote:7ac04315bf="macpro"]Zelf heb ik veel problemen gehad om op een PowerMac 7300 Panther te kunnen isntalleren, terwijl Jaguar altijd fluitend ging. [/quote:7ac04315bf]

Dat was het uiteindelijk. Na talloze keren OS X 10.3 te proberen, ben ik radeloos beginnen experimenteren met de L2Cache zoals XPostFacto het uitlegt. Er kwam lichte betershap. Telkens bij het inloggen liep hij (zij?) vast bij het draaiend wieltje.
Na je gouden tip ben ik nu al bezig om de updates voor 10.2 erop te zetten. Ik heb wel voorlopig alle extra kaarten (USB-kaart en Asante FastEthernet- 10/100) eruit gehaald. Voor de Asante kaart heb ik al een nieuwe driver gevonden, met de USB weet ik het nog niet.
Bedankt maat :smiley: