XPress: koppeling verbreken gewone- en basispagina's

Als ik een magazine aan het opmaken ben zijn 'basispagina's' erg handig!

Maar als ik in een ver stadium de pagina volgorde moet veranderen komen er ineens weer elementen vanuit de basispagina op de pagina’s waarbij dat niet de bedoeling is.

Is het mogelijk om de verbinding tussen de basispagina en de opmaak op een gegeven moment los te koppelen? (hopelijk heb ik het helder en/of herkenbaar uitgelegd)

je wilt dus op sommige pagina's geen basisopmaak hebben.

Heel eenvoudig: Je ziet in het basispagina-opmaak-venster boven je a-pagina a een leeg paginaatje. Dat kan je klik-en-slepen over je destbetreffende pagina (die met de nummers) onderin het venster. Dan is dat losgekoppeld! Succes!

Hij wordt inderdaad los gekoppeld maar daarmee verdwijnen ook de elementen die op de basispagina stonden. En dat is juist niet de bedoeling.

Het 'losmaken' van de basispagina neem ik aan is je bedoeling, oftwel: je wilt dat ze blijven staan maar geen relatie hebben met de basispagina? Zodat, wanneer je wat verandert op de basispagina dit niet mee verandert op de documentpagina? In InDesign is dat inderdaad mogelijk, in QXPress zul je moeten kopieren(van de basispagina) naar de documentpagina, of aparte basispagina's gebruiken voor elk afwijkende documentpagina....

- -

[quote:8c29f932b5="olbo"]Hij wordt inderdaad los gekoppeld maar daarmee verdwijnen ook de elementen die op de basispagina stonden. En dat is juist niet de bedoeling.[/quote:8c29f932b5]

Tja, vooraleer je het loskoppelt, even appeltje-a, appeltje c (alles selecteren en kopieren), alles op die pagina wissen. Dan loskoppelen, dan “plak op plaats” (= control-knop ingedrukt houden en dan “plak op plaats”-selecteren.
Et volia, daar is alles weer op de juiste positie.
Nadeel: als er wat op je basispagina verandert, verandert er hier dus niks meer mee… Maar ik neem aan dat je als in de laatste fase van de opmaak zit?
(Alhoewel, ik kijk nergens meer van op. Heb eens een magazine volledig op de kop moeten gooien 15 minuten voordat het naar de drukker zou gaan…)

Ik weet genoeg! Bedankt. Iets voor Quark om in te bouwen...